گروه سلامت: یک متخصص تغذیه گفت: مصرف تخم کدو به دلیل داشتن پتاسیم،‌ منیزیم، امگا3 و امگا6 باعث کاهش فشارخون و کلسترول بد می‌شود. مریم مراداف در گفتگو با فارس، افزود: تخم کدو همچنین منبع غنی پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و سلنیوم است و برای افراد دچار فشار خون مفید و جذب آهن و منیزیوم آن نیز خوب است.
کد خبر: ۲۸۹۰۴۹

وی گفت: تخم کدو دارای اسیدهای چرب اشباع نشده امگا3 و امگا6 است که در بدن انسان به پروستاگلاندین‌ها (prostaglandin) و سپس به هورمون ترمبوکزان (thromboxan) تبدیل می‌شود این هورمون از یک طرف باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) و از طرف دیگر از رسوب چربی در سرخرگ‌ها و ایجاد پلاکت جلوگیری می‌کند.

مراداف اضافه کرد: امگا 6 و امگا3 از انسداد عروق و رسوب چربی در شریان (سکته قلبی) جلوگیری می‌کنند. تخم کدو حاوی فیبر، املاح و سرشار از ویتامین‌های محلول در چربی و ویتامین‌هایA ،D ، E است.

وی گفت: تخم کدو دارای سلنیوم یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌هاست که ضد رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند و همراه ویتامینE اثر تشدیدکننده در برابر رادیکال‌های آزاد دارد.

وی افزود: سلنیوم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و کاهش آن قدرت سیستم ایمنی را باعث می‌شود. کمبود سلنیوم باعث به وجود آمدن سرطان پروستات در مردان می‌شود و در عملکرد آنزیم‌های بدن دخالت می‌کند که در متابولیسم تبدیل هورمون‌های تیروئیدی مؤثر است.

این متخصص تغذیه افزود: عدس، قلوه، آجیل، کشمش، تخم آفتابگردان، اسفناج، دارچین، گردو، بادام هندی، گوشت بوقلمون، زرده تخم‌مرغ، جگر گوساله، میوه‌ها و سبزی‌ها منابع غنی از سلنیوم هستند.

مراداف ادامه داد: کمبود سلنیوم موجب مسمومیت می‌شود که علائم کمبود آن سفتی قرنیه چشم و تورم است که اغلب در محل اتصال انگشتان به وجود می‌آید و مسمومیت با سلنیوم می‌تواند تغییرات پوست، ریزش پوست، افتادگی ناخن‌ها، پوسیدگی ناخن‌ها، تهوع و استفراغ ایجاد کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها