تمهیدات ویژه برای مقابله با آنفلوآنزای خوکی تشریح شد

طراحی اتاق بیمار برای زائران حج تمتع

گروه جامعه: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به تمهیدات پیش‌بینی شده برای حج‌ تمتع و مقابله با آنفلوآنزای نوع ( »A«خوکی) از طراحی «اتاق بیمار» در محل اقامت حجاج، کاهش جمعیت اتاق‌ها و افزایش شمار پزشکان اعزامی‌ خبر داد. دکتر محمدمهدی گویا در گفتگو با ایسنا، با اشاره به احتمال گسترش آنفلوآنزای نوعA میان حجاج ایرانی در حج تمتع به عنوان یک‌گردهمایی بزرگ، گفت: در گام اول از تشرف، تمام افرادی که از نظر ما در معرض ابتلا به موارد شدید این بیماری بودند جلوگیری شد، که براین اساس از اعزام حدود 30 هزار نفر از متقاضیان حج تمتع امسال به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای و سن بالای 65 سال ممانعت به عمل آمد.
کد خبر: ۲۸۹۰۱۵

وی افزود: همچنین تمهیداتی در عربستان مسعودی و محل اقامت حجاج در‌نظر گرفته شده، به عنوان مثال در محل اقامت حجاج اتاق جداگانه‌ای به نام «اتاق بیمار» برای افراد دارای علائم آنفلوآنزا در نظر گرفته شده است.

گویا با اشاره به فراهم آوردن امکانات دارویی و بیمارستانی به منظور مقابله با آنفلوآنزایA طی حج تمتع امسال، ادامه داد: همچنین تعداد متخصصان و پزشکان در حج تمتع امسال بیشتر شده است.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، همچنین شرایطی نیز فراهم شده تا از تعداد افراد ساکن در اتاق‌ها کاسته شود:‌ یعنی سال گذشته در هر اتاق 5 نفر اقامت داشتند، که امسال به 3 نفر کاهش یافته است. اعزام زائران ایرانی که امسال شمار آنان 65 هزار نفر است، دهم آبان آغاز می‌شود.

خرید واکسن

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت تهیه واکسن آنفلوآنزایA را از جمله سیاست‌های دولت به منظور پیشگیری از این بیماری عنوان کرد و با بیان این‌که واکسنی که اکنون برای آنفلوآنزا وجود دارد واکسن آنفلوآنزای فصلی است و در پیشگیری از بروز آنفلوآنزای نوعA موثر نیست، ادامه داد: برای تهیه واکسن آنفلوآنزای نوع A چند ماه است که کمپانی‌های تحقیقاتی بزرگ دنیا فعال شده‌اند و تا حدودی نیز به نتیجه رسیده‌اند و اکنون به صورت محدود و به شکل آزمایشی در برخی کشورهای دنیا از این واکسن‌ها استفاده می‌شود.

گویا گفت: در حال حاضر واکسن آنفلوآنزای فصلی در کشور فراهم است. برای خرید واکسن آنفلوآنزایA نیز از چند ماه گذشته اقدام شده است. برای تهیه واکسن این بیماری کشورها در نوبت خرید قرار می‌گیرند که به نظر می‌رسد از بهمن سال جاری به بعد این واکسن در اختیار کشور قرار گیرد.

خودداری از خرید و مصرف مواد غذایی در فرودگاه

مدیر گروه آموزش سلامت مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمرنیز گفت: با توجه به این‌که برای انجام امورات گمرکی، زائران باید چند ساعتی در فرودگاه جده حضور داشته باشند، توصیه می‌شود از خرید و مصرف مواد غذایی در فرودگاه بجز مواردی که مدیر کاروان صلاح می‌داند، خودداری کنند.دکتر داوود شجاعی‌زاده در گفتگو با ایرنا به زائران حج توصیه کرد: حجاج برای این که گم نشوند، از پراکنده شدن خودداری کنند و به هیچ وجه از گروه جدا نشوند.

وی همچنین در باره لباس زائران افزود: با توجه به گرم بودن سرزمین وحی، به زائران توصیه می‌شود از لباس‌های رنگ روشن استفاده کنند تا مانع جذب نور خورشید و گرما شوند.شجاعی‌زاده با اشاره به این‌که لباس‌های نخی در جلوگیری از عرق‌سوز‌شدن بدن بسیار مفید است، توصیه کرد: زائران از بردن لباس‌های ضخیم و حجیم در طول سفر خودداری کنند.مدیر گروه آموزش سلامت مرکز پزشکی حج و زیارت، همچنین گفت: به منظور جلوگیری از بروز گرمازدگی به زائران توصیه می‌شود از رفت‌و‌آمد بی‌مورد بخصوص در ساعات گرم روز خودداری کنند و در صورتی که ترک هتل در ساعات گرم ضروری است، یک ظرف آب همراه خود ببرند.

وی با اشاره به کثرت جمعیت و احتمال انتشار بیماری‌های تنفسی، خاطر نشان کرد: توصیه می‌شود حجاج حتما و در هر شرایطی ماسک یک‌بار مصرف استفاده کنند و در صورت سرماخوردگی از حضور در اجتماع دیگر زائران خودداری کرده و همچنین مدیران کاروان مایعات بیشتری در اختیار افراد سرما خورده قرار دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها