نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل شفاف نبودن "گروه هدف" در شمولیت دریافت یارانه نقدی که در لایحه دولت تاکید شده بود به دولت اجازه ندادند بر حسب اختیار یارانه نقدی را صرفا به خانوارهای جامعه هدف بپردازد.
کد خبر: ۲۸۸۳۰۰

به گزارش سایت خانه ملت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه در هشتمین جلسه بررسی جزئیات لایحه هدفمند کردن یارانه ها با پیشنهاد جایگزینی ماده 5 لایحه دولت به جای ماده 8 مصوب کمیسیون ویژه مبنی بر تخصیص یارانه به 5 دهک پایین جامعه مخالفت کردند.

در جلسه علنی امروز عیسی جعفری نماینده کبوترآهنگ پیشنهاد داد ماده 5 لایحه دولت مبنی براختیار دولت در اختصاص یارانه نقدی به خانوارهای جامعه هدف جایگزین ماده 8 لایحه هدفمند کردن (مصوب کمیسیون ویژه) مبنی بر تخصیص 50 درصد درآمد حاصل از آزادسازی حامل های انرژی به 5 دهک پایین جامعه شود.

الیاس نادران نماینده تهران با اشاره به گفته های نوروزی نماینده رباط کریم که با پیشنهاد فوق موافق و معتقد بود با تخصیص درآمد حاصل از آزادسازی حامل های انرژی به 7 دهک جامعه کارمندان هم شامل این طرح می شود، گفت: اساس شناسایی دهک های درآمدی هیچ ارتباطی به شاغل بودن یا بیکار بودن یا کارمند بودن و کارگر بودن افراد ندارد.

نادران تصریح کرد: اینکه 5 دهک از کم درآمدترین مردم شامل این طرح می شوند یا 7 دهک، ربطی ندارد افراد چه شغلی داشته باشند و یا حتی بیکار باشند.

ابوترابی تذکر نادران را وارد دانست.

محمدرضا فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت در موافقت با این پیشنهاد گفت: وقتی صحبت از 5 دهک می شود یعنی نصف مردم باید حمایت شوند سئوال این است آیا طبقات متوسط نباید مورد حمایت دولت قرار گیرند؟

وی افزود: ما در لایحه تاکید کردیم "کمک مستقیم و یا غیر مستقیم به افراد جامعه هدف یعنی جامعه ای که آسیب خواهد دید" بنابراین نباید دست دولت در حمایت از اقشار مختلف را ببندیم اگر اشاره ای به دهک نداشته باشیم و بگوییم گروه هدف، بر اساس آن دولت می تواند گروه های آسیب پذیر را شناسایی و حمایت کند.

کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا و سخنگوی کمیسیون ویژه مجلس در مخالفت با این پیشنهاد اظهار داشت: ما در لایحه 15 درصد از منابع را به بخش کشاورزی و صنعتی افزایش دادیم و این می تواند بار زیادی که بر دوش خانوارها است را کاهش دهد.

وی گفت: ما سقف و کف درآمد حاصل از اجرای این قانون را مشخص کرده ایم که طبق آن سرانه هر فرد ماهانه 20 تا 25 هزار تومان خواهد شد.

بر اساس این گزارش دولت در لایحه خود تاکید کرده است: کمک مستقیم و در قالب پرداخت نقدی و یا غیر نقدی یا واگذاری سهام از جمله سهام قابل عرضه در بورس بر حسب اختیار به خانوارهای جامعه هدف صورت بگیرد.

این در حالی است که کمیسیون ویژه مصوب کرده است پرداخت نقدی و غیر نقدی به 5 دهک در آغاز دوره اجرا و تغییر تدریجی آن به برقراری نظام جامعه تامین اجتماعی در پایان دوره.

پس از این اظهار نظرها محمد رضا خباز نماینده کاشمر، داریوش قنبری نماینده ایلام سید مهدی صادق نماینده آستانه اشرفیه و محمد مهدی مفتح نماینده زرن هر کدام در تذکر و اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 20 و 48 قانون اساسی، اختصاص یارانه به 5 دهک پایین جامعه را بی عدالتی خواندند.

این افراد معتقد بودند طبق قانون با همه افراد باید یکسان برخورد شود و نیمی از جامعه از نیمی دیگر از جامعه جدا نشوند. همه آحاد با هم برابر هستند و از حقوق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی یکسان برخوردارند.

مخالفان با اختصاص یارانه به 5 دهک پایین جامعه همچنین معتقد بودند: دهک پنجم و دهک ششم به لحاظ درآمدی اختلاف چندانی ندارد و اختصاص یارانه به یک دهک و عدم اختصاص آن به دهک دیگر که فاصله درآمدی چندانی ندارند مصداق بی عدالتی است.

الیاس نادران نماینده تهران در ادامه جلسه طی تذکری با استناد ماده 113 مبنی بر صحبت کردن سخنگوی کمیسیون و نماینده دولت در موضوع اظهار داشت: نماینده دولت در دفاع از بازگشت به لایحه دولت فرمودند دهک های درآمدی سوری هستند و قابل شناسایی نیستند و اجازه دهید بر اساس گروه هدف عمل کنیم.

نادران تصریح کرد: اما ایشان نگفتند منطق شناسایی جامعه هدف چیست؟

محمد حسن ابوترابی فرد این تذکر را وارد دانست.

نمایندگان پس از استماع سخنان موافق و مخالف و تذکرات ارائه شده با 56 رای موافق، 120 رای مخالف، 12 رای ممتنع از 214 نماینده حاضر با پیشنهاد جایگزینی ماده 5 لایحه دولت مخالفت کردند.

بر اساس این گزارش با توجه به پیشنهادات زیاد نمایندگان در این ماده که از ماده های مهم لایحه هدفمند کردن یارانه ها است بررسی این ماده در مجلس همچنان ادامه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها