به دلیل خشکسالی در کرمان

باتلاق بین المللی جازموریان خشک شد

مدیرکل محیط زیست کرمان با اشاره به خشکسالیهای 11 ساله در کرمان از خشک شدن باتلاق بین المللی جازموریان در جنوب کرمان خبر داد و گفت: خشکسالی بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی کرمان را در معرض خطر قرار داده است.
کد خبر: ۲۸۷۶۴۳

به گزارش خبرگزاری مهر از کرمان، عباسعلی دامنگیر ظهر امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران در کرمان اظهار داشت: به دلیل خشکسالی های پیاپی و خشک شدن رودخانه های مختلفی که آب باتلاق جازموریان را تامین می کردند این باتلاق کاملا خشکیده است.

وی در خصوص گونه های جانوری و گیاهی این باتلاق گفت: یک اکوسیستم آبی برای حیات نیاز به سه فاکتور اصلی غذا، آب و امنیت دارد و هرکدام از این فاکتورها نباشد هیچ حیوان و گیاهی نمی تواند زندگی کند و در این مجموعه نیز عنصر حیاتی آب از بین رفته است.

دامنگیر افزود: روند خشک شدن این باتلاق از 2 تا 3 سال پیش شروع شده و گونه های حیات این باتلاق عمدتا کوچ کرده یا از بین رفته اند و در حال حاضر به دلیل خشکسالی اینجا گونه خاصی وجود ندارد.

وی افزود: پیش از این این باتلاق به دلیل قرار داشتن در مسیر کوچ پرندگان مهاجر یکی از زیستگاه های اصلی پرندگان مهاجر محسوب می شد اما به دلیل خشکسالی کوچ پرندگان به این باتلاق درحال حاضر صورت نمی گیرد.

مدیرکل محیط زیست کرمان افزود: آب این باتلاق از رودخانه های فصلی تامین می شد که در پی 11 سال خشکسالی این اکوسیستم آبی خشک شده است و درحال حاضر به عنوان منطقه ای برای کوچ پرنده هوبری که قادر به پرواز نیست تبدیل شده است.

وی افزود: وسعت این باتلاق بیش از 5 هکتار است که به دلیل فصلی بودن رودخانه های آب ریز وسعت این باتلاق کم و زیاد می شده است.

دامنگیر در ادامه با اشاره به بروز خشکسالی در کرمان گفت: هم اکنون شش گونه جانوری شامل خرس سیاه آسیایی، یوزپلنگ ایرانی، گورخر، جبیر، زاغ بور و هوبره در خطر انقراض قرار دارند.

وی افزود: در زمینه گونه های گیاهی نیز جنگلهای کهور، ارس، سرو کوهی و جنگلهای بنه بر اثر خشکسالی و آفت در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند.

این مسئول با اشاره به ممنوعیت شکار در استان کرمان به دلیل کاهش زاد و ولد حیوانات گفت: به شدت با شکارچیان متخلف در کرمان برخورد می شود اما متاسفانه همچنان شاهد تخلفاتی در این زمینه هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها