ایرانی‌ها با غذاهای دریایی بیگانه‌اند

گروه سلامت: مدیر گروه رشته تکنولوژی فرآورده‌های شیلاتی شمال کشور با اشاره به جلبک‌های دریایی به عنوان غذای کامل که حاوی مقادیر قابل توجهی از اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و مواد معدنی است، اظهار کرد: متاسفانه به رغم وجود تنوع‌زیستی که در کشور داریم، اما این نوع غذا برای مردم ما چندان شناخته شده نیست. دکتر نائره بشارتی در آستانه روز جهانی غذا ( 24 مهر) در گفتگو با مهر بر استفاده از شیوه‌های نوین به منظور مصرف آبزیان در برنامه غذایی افراد تاکید کرد و گفت: صرف غذاهای آماده، ساندویچ‌ها و فست‌فودها، مصرف انواع تنقلات مانند پفک برای کودکان و میان وعده‌های غذایی برای رفع گرسنگی در محل کار، این روزها عادی شده است. این در حالی است که نتایج تمامی تحقیقات جهانی بر استفاده از آبزیان برای تامین گروه‌های اصلی مواد غذایی تاکید دارد.
کد خبر: ۲۸۷۴۰۳

مدیر گروه رشته تکنولوژی فرآورده‌های شیلاتی شمال کشور با عنوان این مطلب که نباید ماهیان را تنها گروه خوراکی آبزیان دانست، افزود: با توجه به پایین بودن سرانه مصرف آبزیان در کشور شاید یکی از بهترین شیوه‌های گسترش مصرف آبزیان، توجه بیشتر به مصرف گیاهان دریایی خصوصا جلبک‌های خوراکی است.

بشارتی با اشاره به اینکه قدمت و سابقه شناخت و استفاده از جلبک‌های دریایی به عنوان منابع پر ارزش موادغذایی به 900 سال قبل از میلاد باز می گردد، گفت: قرن‌ها است جلبک‌های دریایی در کشورهای ساحلی نظیر ژاپن، چین، کره، سوئد، نروژ، ایرلند و بسیاری از کشورهای دیگر به عنوان یک غذای مفید و کامل مورد استفاده قرار می گیرد و امروزه حتی در برخی کشور های اروپایی و آمریکایی نیز بهره‌مندی از مزایای بی‌شمار تغذیه‌ای این جلبک‌ها از طریق مکمل‌های غذایی و رژیمی مرسوم شده است.

این متخصص هیدروشیمی ادامه داد: در بین انواع جلبک‌های دریایی که بالغ بر 180گونه است، نوع خاصی به نام «کلرلا» به دلیل آن‌که حاوی مقادیر قابل توجهی از اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب، فیبر، کلروفیل و پروتئین است مورد توجه پژوهشگران و محققان قرار گرفته، ولی متاسفانه در کشور ما به رغم وجود تنوع زیستی، چندان شناخته شده نیست و شاید تنها راه بهره‌مندی مردم از مزایای تغذیه‌ای کلرلا، استفاده از مکمل های غذایی و رژیمی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها