انتصاب های سار کوزی حتی حزب حاکم فرانسه را به اعتراض واداشت

رواج فامیل بازی درساختار سیاسی فرانسه

گروه بین‌الملل: اقدام نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه در انتصاب ژان، پسر 23 ساله‌اش به عنوان رئیس هیات‌مدیره بزرگترین مرکز اقتصادی-تجاری اروپا نه تنها اعتراض احزاب و جناح‌های سیاسی مخالف را برانگیخته که حتی با واکنش‌هایی در داخل حزب حاکمUMP مواجه شده است. به گزارش روزنامه انگلیسی تایمز، در حالی که احزاب مخالف، سارکوزی را به دلیل انتصاب ژان که هنوز تحصیلات دانشگاهی‌اش را به پایان نرسانیده به فامیل‌بازی متهم کرده‌اند اعضای حزب حاکم خواستار بازنگری او در این تصمیم شده‌اند.
کد خبر: ۲۸۶۳۷۵

سارکوزی اواسط هفته گذشته طی حکمی ژان را به ریاست هیات‌مدیره مرکز اقتصادی لادیفنس، مجموعه‌ای اقتصادی تجاری در غرب پاریس، پایتخت فرانسه منصوب کرد. او برای اجرای این تصمیم پاتریک دیویدیان، از اعضای کابینه‌اش که در حال حاضر ریاست این مرکز را بر عهده دارد از کار برکنار کرده و بی‌سروصدا ژان را جانشین او کرد.

این انتصاب صدای رسانه‌های فرانسه را هم درآورد تا آن که پاتریک باری، از ستون‌نویس‌های صاحب‌نام روزنامه‌های فرانسه که شهردار یکی از مناطق پاریس هم هست روز گذشته ژان سارکوزی را فاقد وجاهت و تجربه لازم برای بر عهده گرفتن پستی که به او واگذار شده است، توصیف کرد.

اگر ژان با وجود سروصدایی که به پا شده در ماه دسامبر به طور رسمی مسوولیت ریاست هیات‌مدیره لادیفنس را بر عهده گیرد ورود او به دنیای سیاست و امور اجرایی به مراتب جنجالی‌تر از پیروزی پدرش در انتخابات شهرداری نوئلی، از مناطق حومه‌ای پاریس در سن 28 سالگی خواهد بود.

پرنس ژان

رسانه‌های فرانسه با تمسخر و استهزا به حکم انتصاب ژان پرداخته‌اند تا آنجا که برخی روزنامه‌ها از ژان سارکوزی تحت عنوان «پرنس ژان» یاد کردند.

ژان برخلاف پدرش که به یمن موضع‌گیری‌های صریح توانست پلکان ترقی را در دنیای سیاست طی کند اکنون به لطف پدر رئیس‌جمهورش در آستانه جهشی بلند قرار گرفته است.

اگرچه اتحادیه‌های اقتصادی تجاری فعال در لادیفنس به حکم سارکوزی واکنش نشان نداده‌اند اما گفته می‌شود ژان احتمالا در هیات مدیره این منطقه با مقاومت‌هایی مواجه خواهد شد.

اعتراض سوسیالیست‌ها

حزب مخالف سوسیالیست روز گذشته سارکوزی را به تلاش برای بسط سلطه خانواده‌اش بر ارکان اقتصاد فرانسه و گسترش دامنه نفوذUMP بر حوزه انتخاباتی وسیع و تاثیرگذار «پاریس بزرگ» متهم کرد.

کابینه فرانسه روز پنجشنبه به‌رغم مخالفت گسترده احزاب اپوزیسیون به طرح تشکیل «پاریس بزرگ» که مناطق حومه پایتخت را به آن منضم کرد و از 30 سال پیش مسکوت مانده بود، رای مثبت داد.

پیش‌بینی می‌شود نمایندگان احزاب مخالف در برابر این تصمیم و همچنین انتصاب ژان به ریاست هیات‌مدیره لادیفنس سکوت نکرده و این موضوع را به صحن پارلمان فرانسه بکشاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها