113 گونه انگور در آذربایجان شرقی درخشید

برای نخستین بار در کشور 113‌گونه انگور در مرکز تحقیقات کشاورزی شهرستان ملکان آذربایجان شرقی تولید شد.
کد خبر: ۲۸۵۸۵۸

رحمانی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملکان، هدف از اجرای این برنامه را شناسایی انواع انگور در کشور و شهرستان با رویکرد تهیه و تکثیر گونه‌های مقاوم انگور (در مقابل بلایای طبیعی از قبیل سرمازدگی و بارش باران‌های نابهنگام) ذکر کرد.

وی با بیان این مطلب که هر سال شاهد خسارات زیادی به خاطر تاثیر بلایای طبیعی بر تاکستان‌های ملکان و دیگر نقاط کشور هستیم، اظهار کرد: در اجرای این فعالیت تحقیقاتی بر آنیم که بخصوص گونه‌های انگور مقاوم در مقابل سرما را شناسایی کرده و به باغداران معرفی کنیم. رحمانی افزود: سنتی بودن نوع کشت و استفاده از اصله‌های قدیمی در تاکستان‌ها موجب شده که آسیب‌پذیری گونه‌های انگور موجود در برابر خطرات ناشی از بلایای طبیعی بیشتر باشد.

وی با اشاره به این‌که اغلب گونه‌های انگور در شهرستان ملکان، کشمشی بی‌دانه است، یادآور شد: این‌گونه انگور که 90 درصد انگور تولیدی ملکان را شامل می‌شود، به طور عمده به صورت خشک عمل‌آوری شده و به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌شود.

تا طلوع انگور

همچنین از تبریز خبرنگار جام‌جم، گزارش داد: به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، تاکستان‌های روسیمی آذربایجان شرقی از سرمای زودرس پائیزه در امان ماندند.‌ این در حالی است که باران شدید و سرما قسمت عمده‌ای از محصول انگور شهرستان‌های همدان، ملایر و ... را از بین برد.

اسکندری افزود: استان آذربایجان شرقی با 23 هزار و 566 هکتار سطح زیرکشت انگور و با تولید سالانه حدود 300 هزار تن انگور از نظر سطح زیرکشت مقام چهارم و از نظر سطح تولید رتبه سوم کشوری را داراست که با تلاش کارشناسان مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تاکنون 666 هکتار تاکستان به روش روسیمی در استان احداث و 72 هکتار تاکستان سنتی نیز تبدیل به روسیمی شده است. وی اضافه کرد: کاهش هزینه‌های داشت، امکان به کارگیری ماشین‌آلات کشاورزی در باغ، تحمل در مقابل سرمای بهاره و بارندگی‌های نابهنگام در کنار عملکرد بیشتر و کاهش خسارت آفات و بیماری‌ها و امکان استفاده از آبیاری تحت فشار به روش قطره‌ای، تاکستان‌های روسیمی را در مقایسه با تاکستان‌های سنتی در رتبه اقتصادی و تولیدی بالاتری قرار می‌دهد.

ملکان - خبرنگار جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها