توصیه یک متخصص تغذیه:

زنان یائسه پیاده‌روی کنند

گروه سلامت: یک متخصص تغذیه گفت: مشکلات قلبی، عروقی و فشار خون در دوران سالمندی به خصوص در زنان یائسه شایع است و نداشتن فعالیت بدنی در سالمندان باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.
کد خبر: ۲۷۴۵۳۷

محمود اطروشی افزود: به افراد بالای 55 سال سالمند و بالای 65 سال سالخورده گفته می‌شود و دوران سالمندی حساس‌ترین دوره‌ زندگی هر انسانی محسوب می‌شود و سالمندان نیز جزو گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه طبقه‌بندی می‌شوند.

وی به فارس گفت: در دوران سالمندی باید به نکاتی از قبیل فعالیت بدنی، بیماری‌های شایع، داروهای مصرفی و تغذیه توجه کرد زیرا افراد سالمند بیشتر در معرض سوء‌تغذیه، سرطان‌ها، سکته‌ها و بیماری‌های مزمن قرار دارند.

این متخصص تغذیه افزود: با افزایش سن حس بویایی و چشایی افراد کاهش پیدا می‌کند که این عامل باعث کاهش لذت افراد از غذای مصرفی و کاهش اشتهای آنها می‌شود و این عامل یکی از مشکلات اصلی دوران سالمندی محسوب می‌شود.

اطروشی گفت: پیشنهاد می‌شود که وعده‌های غذایی سالمندان در 5 تا 6 وعده و با حجم کم مصرف شود تا افراد سالمند بتوانند نیاز انرژی خود در طول روز را برطرف کنند و باید در وعده‌های غذایی این افراد از مواد غذایی مورد علاقه آنها استفاده شود تا میل به غذا در افراد سالمند ایجاد شود.

این متخصص تغذیه گفت: به ازای هر 10 سال افزایش سن 2 تا 3 درصد از عضلات افراد به چربی تبدیل می‌شود بنابراین در دوران سالمندی قسمت بزرگی از عضلات بدن تبدیل به چربی شده‌اند که این عامل باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های قلب و عروق، دیابت و چاقی می‌شود.

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از این عامل باید افراد مسن به ورزش‌های سبک نظیر شنا، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و نرمش تشویق شوند زیرا فعالیت بدنی توده عضلانی بدن را افزایش می‌دهد.

اطروشی افزود: خرابی دندان‌ها و از دست دادن آنها و استفاده از دندان مصنوعی یکی دیگر از مشکلات رایج در بین سالمندان است که منجر به کاهش دریافت مواد غذایی و حذف برخی گروه‌های غذایی نظیر گوشت‌ها، میوه‌ها و نان از سبدغذایی فرد می‌شود که عوارض خاص خود را دارد.

این متخصص تغذیه گفت: به افراد سالمند توصیه می‌شود از پوره، ‌گوشت نرم، آب گوشت، سوپ و آش مقوی مصرف کنند و سعی کنند غذای خود را تا حد امکان بجوند زیرا بلعیدن غذا بدون جویدن کافی منجر به چاقی و مشکلات گوارشی می‌شود و افرادی که اصلا امکان جویدن ندارند غذا را با قاشق و چنگال تا حد امکان نرم و خرد کرده سپس مصرف کنند.

وی گفت: مشکلات قلبی، عروقی و فشارخون در این دوران بخصوص در مردان و زنان یائسه شایع است که ریشه در ژنتیک، عدم فعالیت بدنی، استرس‌های شغلی، بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، فشار، چاقی و تغذیه در زندگی گذشته افراد دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها