کد خبر: ۲۷۲۳۶۲

زیر سن 4 ــ 1 هفتگی : 16ــ 15 خواب در شبانه‌روز

نوزادان معمولا 15 تا 18 ساعت در روز می‌خوابند، اما فقط در یک دوره کوتاه 2 تا 4 هفته‌ای. نوزادان نارس بیشتر می‌خوابند و نوزادانی که قولنج می‌کنند کمتر. از آنجا که نوازادان هنوز ساعت بیولوژیکی داخلی ندارند، الگوهای خوابشان با چرخه روز و شب هماهنگ نیست. در حقیقت آنها اصلا از الگوی خواب خاصی پیروی نمی‌کنند.

4 ــ 1 ماهگی : 15 ــ 14 ساعت خواب در شبانه‌روز

در سن 6 هفتگی نوزاد شروع به تنظیم خود می‌کند و شما ظهور الگوهای منظم خواب را خواهید دید. بیشترین دوره زمانی خواب کودک 4 تا 6 ساعت است و در این سن کودک مرتبا بعدازظهرها این مقدار می‌خوابد. سردرگمی ‌بین روز و شب خاتمه می‌یابد.

12 ــ 4 ماهگی : 15 ــ 14 ساعت خواب در شبانه روز

در حالی که خواب ایده آل 15 ساعت است، بیشتر نوزادان تا 11 ماهگی فقط در حدود 12 ساعت در روز می‌خوابند. ایجاد یک الگوی خواب مناسب برای کودک، در این سن، باید از اهداف اصلی والدین باشد، هر قدر که نوزاد شما بزرگ‌تر می‌شود اجتماعی‌تر خواهد شد و الگوهای خوابش شبیه بزرگسالان می‌شود.

نوزادان معمولا در طول روز 3 بار چرت می‌زنند که این تعداد در 6 ماهگی به 2 بار در روز کاهش می‌یابد، در این سن یا کمی‌ زودتر کودک می‌تواند تمام طول شب را بخوابد. ایجاد الگوی زمانی مناسب برای چرت زدن کودک را باید به زمانی که ساعت بیولوژیکی او کامل شده موکول کنید. چرت صبحگاهی کودک معمولا در ساعت 9 صبح است و یک ساعت طول می‌کشد. چرت بعدازظهر او بین ساعت 12 تا 2 است و یک تا دو ساعت طول می‌کشد و آخرین چرت او بین ساعت 3 تا 5 بعدازظهر است و زمان خواب متغیر خواهد بود.

3ــ 1 سالگی : 12 تا 14 ساعت خواب در شبانه‌روز

در سن یک سالگی و بین 18 تا 21 ماهگی کودک دیگر صبح‌ها چرت نمی‌زند و فقط یک بار در روز چرت می‌زند. در حالی که کودکان نو پا به 14ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارند، معمولا در حدود 10ساعت می‌خوابند.

بیشتر کودکان هنوز در 21 تا 36 ماهگی به خواب نیمروز احتیاج دارند که مدت آن از یک تا سه ساعت‌ونیم متغیر است. آنها عموما بین ساعت 7 تا 9‌شب به تخت می‌روند و بین ساعت 6 تا 8 صبح بیدار می‌شوند.

6 ــ 3سالگی : 12ــ 10 ساعت خواب در شبانه‌روز

کودکان در این سن هم مانند قبل، بین ساعت 7 تا 9 شب به تخت می‌روند و بین ساعت 6 تا 8 صبح بیدار می‌شوند. در سن 3 سالگی هنوز بیشتر کودکان در نیمروز چرت می‌زنند در حالی که در 5 سالگی کمتر این کار را انجام می‌دهند. چرت نیمروز کوتاه تر می‌شود. معمولا کودک بعد از 3 سالگی نباید هنوز دچار بی‌نظمی ‌در خواب باشد.

12 ــ 7 سالگی: 11ــ10 ساعت خواب در شبانه‌روز

در این سن با افزایش روابط اجتماعی، مدرسه و فعالیت های خانوادگی ساعت خواب شبانه کودک دیرتر می‌شود، اما هنوز هم برخی کودکان در این سن ساعت 9 شب می‌خوابند. محدوده زمانی خواب کودکان در این سن بین 30:7 تا 10 شب است. اگر چه کودک در این سن به 9 تا 12 ساعت خواب نیاز دارد، میانگین خواب آنها فقط 9 ساعت است.

12 ــ 18 سالگی: 9 ــ 8 ساعت خواب در شبانه‌روز

نیاز به خواب به همان اندازه دوران کودکی برای نوجوانان هم ضروری، حیاتی و برای سلامتی آنها موثر است. متخصصان دریافته‌اند که ممکن است نوجوانان در این سنین بیشتر از قبل بخوابند. اگر چه فشارهای اجتماعی در این سن مانع از خوب خوابیدن نوجوانان می‌شود.

مهسا قندی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها