با برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کودک همدان

جشنواره بین‌المللی بیشتر جوایز خود را به فیلم‌های داخلی داد

همدان - خبرنگار اعزامی جام‌جم - رضا استادی: آخرین ساعت‌های برگزاری بیست و سومین جشنواره فیلم کودک در همدان از طرفی شاهد حضور گروه کثیری از علاقه‌مندان در مراسم اختتامیه این جشنواره بود و از طرف دیگر سالن‌های نمایش دهنده فیلم‌های جشنواره همچنان با استقبال مخاطبان مواجه بودند. مراسم اختتامیه این جشنواره در حالی به پایان رسید که هیچ یک از مسوولان جشنواره درباره ادامه برگزاری این جشنواره در همدان اظهار نظر روشنی را مطرح نکردند.
کد خبر: ۲۷۱۷۲۸

به گزارش خبرنگار ما، امسال اختتامیه جشنواره در دو بخش برگزار شد. بخش اول که عصر روز پنجشنبه در تالار ابن‌سینای شهر همدان برگزار شد، در مراسمی رسمی فیلم‌های برگزیده معرفی شدند. در این مراسم فیلم «‌کودک و فرشته» به کارگردانی مسعود نقاش‌زاده با دریافت چهار جایزه به ‌عنوان بهترین فیلم این جشنواره انتخاب شد. دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند سینمایی هم به محمدرضا گوهری و مسعود نقاش‌زاده برای فیلم «‌کودک و فرشته» اهداء شد. جایزه بهترین کارگردانی هم به غلامرضا رمضانی کارگردان فیلم «‌همبازی» اهداء شد. هیات داوران جشنواره جایزه ویژه خود را هم به فیلم «‌پرواز مرغابی‌ها» به کارگردانی علی شاه حاتمی اهداء کرد. جایزه‌ داوران کودک هم به فیلم «‌یک وجب آسمان» ساخته علی وزیریان اهداء شد. نکته جالب توجه این است که در اهدای جوایز در این بخش، تلویزیون، فیلم‌های تولید شده توسط بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری از جوایز سهم داشتند.

در بخش فیلم‌های ویدئویی بلند هم جایزه‌ ویژه هیات داوران به مصطفی قربان‌پور کارگردان فیلم «‌12 روز» اهداء شد. پروانه زرین هم به بهروز شعیبی کارگردان فیلم «‌بال‌های خوشبختی» رسید و ‌پارسا نصیریان، بازیگر کودک و نوجوان فیلم «بال‌های خوشبختی» هم دیپلم افتخار گرفت. در این بخش به سوگل نصرتی، بازیگر فیلم «‌افسانه خورشید»، مونا احمدی برای «‌کودک و فرشته» و محمدجواد جعفرپور برای فیلم «‌12 روز» هم دیپلم افتخار اهداء شد.

در بخش بین‌الملل نیز جایزه بهترین فیلم آسیایی به فیلم «کودک و فرشته» تعلق گرفت. بهترین فیلم ویدئویی نیمه بلند نیز «‌ورزشکار آماتور» از انگلستان شناخته شد و جایزه بهترین فیلم ویدئویی بلند به‌طور مشترک به «‌بال‌های خوشبختی» به کارگردانی بهروز شعیبی «‌و «کسی در راه است» به کارگردانی رهبر قنبری اهداء شد. بهترین فیلم پویانمایی به «‌گرگ و میش» به کارگردانی محمدعلی سلیمان‌زاده،بهترین بازیگر نوجوان به مهرشاد اسفندیاری برای فیلم «و کسی در راه است»، بهترین فیلمنامه به «‌پیانوی جنگل از ژاپن»، بهترین کارگردانی به «‌مومو» از ترکیه، بهترین فیلم بلند به «‌پیانوی جنگل» از ژاپن و جایزه ویژه داوران به «‌پسر کیهانی» از برزیل تعلق گرفت.

در بخش معرفی بهترین آثار کوتاه نیز لوح تقدیر به فیلم «‌بچه‌های اناران» به کارگردانی مصطفی کرمی و «‌لبخند فرشتگان» به کارگردانی هاشم اولیایی مقدم اهداء شد. در این بخش دیپلم افتخار به «‌هاوری» به‌کارگردانی اکبر شهبازی و «‌خاتون» به کارگردانی سیف‌الله یزدانی و محسن غضنفری تعلق گرفت. پروانه‌ زرین نیز به «‌مادرهای برفی» به کارگردانی پیمان‌نهان قدرتی تعلق گرفت. در بخش پویا نمایی نیز دیپلم افتخار «‌به‌سیب سرخ» به کارگردانی علی لطفی و مریم هاشمی‌پور و «‌گرگ و میش» به کارگردانی محمدعلی سلیمانی تعلق گرفت. جایزه ویژه داوران هم به فیلم «‌صندوق شاهد» به کارگردانی بابک نظری تعلق گرفت. پروانه‌ زرین این بخش هم به فیلم «‌همسایه‌ات را نخور» به کارگردانی محمود نفیسی اهداء شد.در بخش ویدئویی نیمه بلند نیز پروانه زرین به «‌یک روز قشنگ برفی» به کارگردانی ماهایا پطروسیان و امیر توده‌روستا اهداء شد.

بخش جنبی جشنواره نیز برندگانی داشت. استانداری همدان جایزه ویژه خود را به فیلم «‌پرواز مرغابی‌ها» به کارگردانی علی شاه حاتمی اهداء کرد.

بنیاد شهید نیز به فیلم «‌کودک و فرشته» جایزه داد.سازمان اکو نیز جایزه خود را به شکل مشترک به فیلم «‌نقش و نقاش» به کارگردانی مهدی جعفری و فیلم ترکیه ای«مومو» اهداء کرد.

بر اساس گزارش خبرنگار ما، مراسم اختتامیه حاشیه‌های فراوانی داشت. اولین مساله حجم اندک برندگان خارجی جشنواره بود که با توجه به مشاهده‌های خبرنگار ما و حضور او در سئانس‌های نمایش دهنده فیلم‌های خارجی، بسیاری از این فیلم‌ها با اقبال مخاطبان مواجه شدند و از کیفیت بالایی نسبت به فیلم‌های ایرانی برخوردار بودند اما مسوولان جشنواره ظاهرا ترجیح دادند در این بخش به تزیینی بودن بخش بین‌الملل اکتفاء کنند و بیشتر جوایز خود را به فیلم‌های وطنی بدهند.

اجرای مراسم دو ساعته اختتامیه نیز با حاشیه‌های مختلفی همراه بود. تاخیر 40 دقیقه‌ای در آغاز برگزاری مراسم و درگیری حراست سالن با تصویربرداران استان همدان برخی از این حواشی بود. ضمن آنکه اشتباه‌های مکرر مجری از ادای اشتباه کلمات گرفته تا اشتباه گرفتن افراد بارها باعث خنده حضار شد. قطعی برق نیز در این مراسم حادثه ساز شد و 10 دقیقه سالن در خاموشی فرو رفت. عدم حضور سینماگران مطرح در مراسم اختتامیه نیز مانند مراسم افتتاحیه چشمگیر بود، ضمن این‌که مجید شاه حسینی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در این مراسم حضور نداشت. حاشیه جالب مراسم اختتامیه زمانی رخ داد که هنگام اهدای جایزه جنبی استانداری همدان به فیلم «‌پرواز مرغابی‌ها»، علی شاه‌حاتمی و بهروز مرادی استاندار همدان برای بوسیدن یکدیگر به رقابت افتادند که این مساله واکنش حاضران در مراسم را به همراه داشت.

پس از پایان این مراسم نیز جشن پایانی جشنواره بیست و سوم که با تولد حضرت مهدی (عج) همزمان شده بود در ساعت 30/21 در ورزشگاه قدس شهر همدان برگزار شد.

سخنان غلامحسین الهام در مراسم اختتامیه

در این مراسم غلامحسین الهام، سخنگوی دولت در سخنان خود کودکان را سرمایه‌ بزرگ انسانی دانست و گفت: ما نسبت به حقوق کودکان بیش از هر بخش دیگر مسوولیت داریم و باید قدرت تصمیم‌گیری درست و شرایط برخورداری از عدالت را برای آنها رقم بزنیم.

وی در ادامه افزود: در دین ما هم توجه به حقوق کودکان بسیار بیشتر از سایر بخش‌هاست و باید کودکان را دریابیم و از کسانی که با ساختن فیلم‌هایی مناسب با کودکان آنها را از آلوده شدن و افتادن در دام رسانه‌های بیگانه نجات می‌دهند، تشکر می‌کنم. الهام یادآور شد: در آغاز دولت دهم رئیس‌جمهور مهم‌ترین مساله را فرهنگ قرار داده است و این بخش از موضوعات اصلی دولت خواهد بود و در این دوره جایگاه سینما و هنرهای دیگر برای ساختن یک جامعه خوب، مهم و اساسی خواهد بود. الهام در پایان سخنانش از مهدی آذریزدی  نویسنده کودکان و نویسندگان  یاد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها