بر اساس لایحه جدید مجازات اسلامی

مجازات سنگسار درایران لغو می شود

حجت الاسلام " علی شاهرخی" رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از حذف مجازات سنگسار، ارتداد و قطع دست در لایحه جدید مجازات اسلامی خبر داد که قرار است به زودی برای تصویب نهایی در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان گذاشته شود.
کد خبر: ۲۶۰۹۹۶

رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس امروز دوشنبه در نخستین روز از هفته قوه قضاییه به خبرنگار ایرنا گفت: کمیسیون قضایی مجلس، در بررسی لایحه مجازات اسلامی به این نتیجه رسیده است که برای رعایت مصلحت نظام، برخی حدود اسلامی از جمله سنگسار در قانون بیان نشود.

 

شاهرخی افزود: اسلام در اجرای برخی حدود از جمله سنگسار، سختگیری کرده و شرایطی را تعیین کرده است که اثبات آن به ندرت اتفاق می افتد؛ از این رو اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی به این نتیجه رسیدند که ضرورتی به ذکر برخی حدود در قانون نیست.

رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یادآور شد: در این لایحه همچنین آمده است که درباره آنچه از حدود الهی بیان نشده
، باید به منابع معتبر اسلامی مراجعه شود.

شاهرخی، دیگر حدودی که در لایحه مجازات اسلامی مطرح نشده است ،  را"ارتداد و قطع ید " بیان کرد.

 

به گزارش ایرنا، هالیوود به تازگی در ادامه تحریف حقایق کشورهای مستقل از سوی غرب و شبهه افکنی در مورد اجرای شریعت اسلامی درجهان اسلام از جمله در ایران ، تولید و نمایش فیلم جعلی "سنگسار ثریا میم " را در دستور کار قرار داده که این فیلم قرار است از هفته‌ آینده در سینماهای آمریکا و جهان اکران شود.

رییس کمیسیون قضایی مجلس همچنین از تشکیل دادگاه اطفال برای رسیدگی به جرایم اطفال زیر 18سال خبر داد و گفت: تشکیل این دادگاه نیز در لایحه مجازات اسلامی دیده شده است .


وی ارایه لایحه مجازات اسلامی را از نقاط قوت عملکرد 10 ساله‌ آیت الله هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه بیان کرد و گفت : با تصویب نهایی این لایحه تحولی در قانون مجازات اسلامی رخ می دهد.

بررسی لایحه مجازات اسلامی بر اساس اصل 85 قانون اساسی به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی واگذار شده است و بررسی و تصویب آن در مراحل پایانی است.

با اتمام بررسی کمیسیون قضایی ، این لایحه برای اجرای میزان مدت
آزمایشی آن در جلسه علنی مجلس به رای گذاشته می شود و پس از آن برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال می شود که با تایید این شورا به صورت قانون درآمده و لازم الاجرا خواهد بود.

عملکرد آیت الله شاهرودی


شاهرخی در ارزیابی عملکرد 10 ساله آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی اظهار داشت: وی در دوره ریاست قوه قضاییه نسبت به رعایت حقوق بشر بی تفاوت نبوده و اقدامات مثبتی در این زمینه انجام داده است اما باید به سمت کمال و نقطه مطلوب حرکت کنیم.

رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصویب لایحه رعایت حقوق شهروندی را از دیگر اقدامات مثبت هاشمی شاهرودی برشمرد.

به گفته وی، احیای دادسراها، تصویب آیین دادرسی مدنی، توسعه قضایی، ایجاد شورای ها حل اختلاف ، ایجاد مرکز مشاوران و کارشناسان حقوقی و اصلاح قانون دادگاههای عمومی از دیگر نقاط قوت عملکرد 10 ساله آیت الله هاشمی شاهرودی  است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها