با حضور روسای جمهور ایران، افغانستان و پاکستان برگزار شد

اجلاس سه‌جانبه در تهران

گروه سیاسی: اجلاس سه‌جانبه‌ ایران، افغانستان و پاکستان با حضور روسای جمهور 3 کشور در ساختمان حافظیه در مجموعه سعد آباد برگزار شد به گزارش خبرنگار «جام‌جم»، در این اجلاس سه‌جانبه محمود احمدی‌نژاد، حامد کرزای و آصف علی زرداری، روسای جمهور ایران، افغانستان و پاکستان مسائل مربوط به امنیت منطقه بویژه مسائل امنیتی در افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در این اجلاس، رئیس‌جمهور افراطی‌گرایی، نظامی‌گرایی و حضور نیروهای بیگانه در منطقه را از مهم‌ترین مشکلات کنونی دانست و تاکید کرد: حضور و دخالت و طراحی نیروهای خارجی که هیچ تناسبی با فرهنگ منطقه ندارند و به دنبال منافع خود هستند از مشکلات اساسی منطقه است.
کد خبر: ۲۵۵۵۱۹
محمود احمدی‌نژاد تاکید کرد: هر چند که نیروهای خارجی به عنوان برقراری امنیت به افغانستان آمدند، اما نتوانستند کمک چندانی به ایجاد امنیت پایدار و رشد اقتصادی منطقه کنند.   در ادامه این اجلاس رئیس‌جمهور افغانستان نیز از آمادگی و تلاش ملت و دولت این کشور برای بازگرداندن امنیت به منطقه خبر داد و گفت: ما آماده هر نوع همکاری برای مقابله با افراط‌گرایی هستیم. 

کرزای در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات ملت افغانستان طی 30 سال گذشته و اشغال این کشور اشاره کرد و گفت: با وجود این برای بازگرداندن امنیت به افغانستان هنوز دیر نشده و با همکاری کشورهای منطقه این امر محقق می‌شود.

همچنین زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان با اشاره به پتانسیل‌های منطقه تصریح کرد: به اعتقاد من هیچ کاری در منطقه وجود ندارد که دولت‌ها و ملت‌های منطقه نتوانند آن را حل کنند.  در این اجلاس روسای جمهور ایران، افغانستان و پاکستان توافق کردند دومین نشست سران 3 کشور در اسلام آباد برگزار شود.  این امر پیشنهاد آصف علی زرداری بود که مورد توافق ایران و افغانستان قرار گرفت، اما قرار شد زمان برگزاری این نشست بعدا از سوی وزرای خارجه اعلام شود.

همچنین بیانیه مشترک این نشست سه جانبه به امضای آصف‌علی زرداری، محمود احمدی‌نژاد و حامد کرزای روسای جمهور ایران، پاکستان و افغانستان رسید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها