رئیس جمهور در نشست خبری با رسانه‌های داخلی:

برای حفظ منافع کشور سکوت کردم

محمود احمدی نژاد گفت: باورمان این است که ملت ایران دارای ظرفیت‌های عظیم و بی‌نظیری است و اعتقادما این است که ملت ایران می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد و تصمیمات مهمی را اتخاذ کند.او افزود: امروز صمیمی‌ترین رابطه بین مردم و دولت ایران برقرار است و دولت خود را قطره‌ای از ملت می‌داند.
کد خبر: ۲۵۴۷۴۸

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان امروز شنبه در چهاردهمین نشست خبری خود که با حضور رسانه‌های داخلی در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به سوم خرداد و سالروز آزاد سازی خرمشهر گفت: خرمشهر به دست رزمندگان الهی ما و ملت بزرگ ایران آزاد شد و آزادی خرمشهر یک هدیه الهی به ملت ایران بود و سرآغاز دوره جدید یک نبرد بین جبهه یکپارچه زورگویان و دنیاپرستان در برابر یک ملت مظلوم و صالحان بود و نقطه نبرد بین مومنان،پاکان و صالحان در برابر شیاطین و افراد ضد بشر بود.

وی افزود: در خرمشهر عظمت‌های انسان‌های متعالی در برابر دلدادگان به ثروت و قدرت به نمایش درآمد و سوم خرداد را به همه ملت ایران و بشریت تبریک می‌گویم.

رئیس‌جمهور با اشاره به توانمندی‌های ملت ایران گفت: باورمان این است که ملت ایران دارای ظرفیت‌های عظیم و بی‌نظیری است و اعتقادما این است که ملت ایران می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد و تصمیمات مهمی را اتخاذ کند.

احمدی‌نژاد همچنین اظهار داشت: در این مدت سی سال که از انقلاب می‌گذرد ملت ما حرکت رو به کمال و رو به رشدی را سازمان داده و امروز ملت ایران یک ملت الهام بخش و پرچمدار خوبی‌ها در جهان است و امروز ایران کانون امید صالحان، پاکان و عدالت‌طلبان دنیا است.

وی با اشاره به حضور گسترده ملت ایران در صحنه‌های مختلف جهانی گفت: ‌امروز ملت ایران در صحنه‌های مختلف نقش‌آفرین است و جایگاه ملت ایران جایگاهی نورانی در سطح جهان است و از اینکه خداوند توفیق خدمت‌گذاری به این ملت را به ما عنایت فرمود سپاسگذارم و هر روز ملت ایران بهتر از دیروز است و آینده روشنی روبروی ملت ایران قرار دارد.

صمیمی‌ترین رابطه بین مردم و دولت برقرار است

محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جام‌جم درخصوص کابینه 70 میلیونی و اینکه اصولگرایان معتقدند شما از ظرفیت کابینه 70 میلیون به خوبی استفاده نکرده‌اید؟، اظهارداشت: ما به 70 میلیون نفر ملت ایران تعهد داده بودیم اما به هیچ حزب و گروهی تعهد ندادیم.

وی افزود: امروز صمیمی‌ترین رابطه بین مردم و دولت ایران برقرار است و دولت خود را قطره‌ای از ملت می‌داند اما کابینه 70 میلیونی نیز به این معنا نیست که همه مردم وزیر شوند بلکه به این معنا است که منافع 70 میلیون نفر در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ شود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در همین راستا امروز دولت در همه جای سرزمین جمهوری اسلامی ایران حضوری فعال دارد و در خدمت مردم ایران است.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه کابینه دولت نهم از متن مردم است و اعضای آن از بین مردم کوچه و بازار انتخاب شده‌اند، در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در باره همسویی اروپا و آمریکا و برخی از جریانات داخلی از جمله سران دولت‌های گذشته در تخریب این دولت و وجود اشتراک لفظی میان اینها گفت: کابینه 70 میلیونی در کنار ملت احساس تنهایی نمی‌کنند، شاید برخی کسانی که در سازوکارهای اداری کشور باید دولت را یاری دهند احساس تنهایی کنند،‌اما در باره کابینه 70 میلیونی این گونه نیست.

وی تصریح کرد: اینکه چرا چنین اشتراک لفظی بین دشمنان خارجی و برخی داخلی‌ها وجود دارد، باید از خودشان بپرسید. اما ما به آرمان‌هایی که ملت ایران پای آن ایستاده است وفادار بوده و خواهیم بود.

وضع اقتصاد امروز ایران با ثبات است

خبرنگار خبرگزاری ایلنا با اشاره به نرخ تورم، افزایش شکاف طبقاتی، موجودی حساب ذخیره از رئیس‌جمهور پرسید که شما چگونه از پیشرفت اقتصادی ایران خبر می‌دهید؟‌احمدی‌نژاد پاسخ داد ما عمیقا معتقدیم که وضع اقتصاد امروز ایران با ثبات و مناسب است و البته این به معنای عدم وجود مشکلات نیست.

وی با بیان اینکه وضعیت اقتصاد کشور در مقایسه با اقتصاد جهانی مشخص می‌شود، تصریح کرد: اکنون در همه جای دنیا اقتصاد‌شان دارای رشد منفی است اما در ایران رشد بالای 5 و 6 درصد را داریم و در حال تجربه کردن آن هستیم.

از سال 84 تا 87 نیز متوسط نرخ رشد 6.2 درصد را تجربه کردیم که این یک شاخص قوی است؛ همین امروز ما یک کارخانه فولاد را افتتاح کردیم و می‌بینید که تقریبا همه کارخانجات فولاد دنیا با کاهش تولید مواجه شدند. اما ما حتی با افزایش تولید فولاد مواجه هستیم و در همه بخش‌ها اینگونه است و این به معنای حرکت رو به رشد اقتصاد ایران است.

وی با اشاره به بخش دیگر سوال این خبرنگار در باره ضریب جینی اظهار داشت: ضریب جینی ایران از 0.420 به 0.402 کاهش یافته والبته در این زمینه بین کارشناسان نیز بحث وجود دارد چرا که در این دولت فاصله درآمد و هزینه طبقات پایین تفاوت کرده و توزیع سهام عدالت، بنگاه‌های زودبازده و توزیع منابع در سرتاسر کشور نشان می‌دهد که وضع بهتر شده است.

احمدی‌نژاد در باره تورم نیز اظهار داشت: مقایسه نرخ تورم در متوسط چهار سال گذشته با متوسط چهار سال اول دولت‌های قبل نشان می‌دهد که متوسط نرخ تورم در طول چهار سال در این دولت کمتر بوده و ممکن است که در مقطعی به 25 درصد رسیده باشد، اما آن به وجود آمدن آن هم ربطی به سیاست‌های این دولت ندارد بلکه ناشی از تورم سنگین جهانی بود به گونه‌ای که کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای که وارد کشور می شد، 25 و کالاهای مصرفی 36 درصد افزایش قیمت داشته است، ضمن اینکه سهمیه‌بندی بنزین نیز اجرا شد و خود وضع‌کنندگان طرح سهمیه‌بندی جزوه و تحلیل داده بودند که انجام این کار حداکثر 15 واحد درصد به نرخ تورم اضافه می‌کند که البته ما با اینگونه اجرای سهمیه‌بندی موافق نبودیم اما تبدیل به قانون شد و ما آن را اجرا کردیم و در همه این شرایط نیز باز هم متوسط نرخ تورم چهار سال دولت نهم کمتر از دوره‌های قبل بوده است.

رئیس‌جمهور در باره حساب ذخیره ارزی با بیان اینکه بعضی‌ها به آمارهای تخصصی که بیان می‌شود، توجه نمی‌کنند، هزینه کردن دولت از حساب ذخیره را منوط به تصمیم مجلس دانست و در عین حال گفت: شما به حساب تعهدی اشاره کردید که این حساب در دولت نهم بیشترین رقم موجودی را داشته است و در حساب نقدی هم امروز بیشترین رقم موجودی وجود دارد.

برای حفظ منافع ملی دربرابر هجمه‌ها سکوت کردم

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در باره مطالب تخریبی که از سوی کاندیداها علیه رئیس‌جمهور و دولت نهم مطرح می‌شود گفت: آنها دو خطا مرتکب می‌شوند اول اینکه طبق قانون تخریب جرم است و دوم اینکه اتهاماتی وارد می‌کنند که بعدا نمی‌توانند آن را اثبات کنند.

وی تصریح کرد: در این چهار سال و به خصوص سه ماه اخیر بنده برای منافع کشور در مقابل آنگونه حرفها سکوت کردم و فکر کردم که ورود ما به اینگونه مسائل خدمت‌رسانی را با مشکل مواجه می‌کند اما در مناظره‌ها برخی از حرفها را تشریح می‌کنم .

وی تصریح کرد: برخی ها طوری حرف می‌زنند که انگار یک کشور بدون مشکل و تر و تمیز تحویل ما داده‌اند در حالی که پرونده همه آنها مشخص است و طوری عمل کردند که ما مجبور شدیم آن را در مقابل ملت قرار دهیم.

احمدی‌نژاد برخوردهای حضوری و تخریبی را از اخلاق ملت ایران به دور دانست و ادامه داد: عملکرد این دولت معلوم است و با تبلیغات نیز نمی‌توان آن را تغییر داد و عملکرد دیگران روشن و قابل مقایسه است که این کار صورت خواهد پذیرفت.

خبرنگاری از رئیس‌جمهور پرسید در صورت پیروزی در انتخابات آیا تغییراتی در کابینه خواهید داشت و آیا آقای مشایی که گفته می‌شود برخی اصولگرایان خواستار کنار گذاشتن آن هستند نیز تغییر می‌دهید؟ رئیس‌جمهور پاسخ داد من مشغول ارزیابی کار همکارانم هستم و هر تصمیمی که به نفع ملت باشد، اتخاذ خواهم کرد؛‌کسی که دیگران برایش تصمیم بگیرد،رئیس جمهور خوبی نخواهد بود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به دولت خود چه نمره‌ای می‌دهید و چه نقدی درباره خودتان دارید اظهار داشت: اکنون دولت به اندازه کافی در حال نقد شدن است و البته به وقت آن اشکالات چهار سال و نقاط قوت و ضعف را بیان می‌کنم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص دیدار رئیس جمهور آمریکا با نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و مطالب مطرح شده در این دیدار گفت: بعید می‌دانم که آقای اوباما منتظر تغییر در ایران باشد بلکه امروز دنیا منتظر تغییر در امریکاست البته ما بسته‌ای پیشنهادی خود را آماده کرده‌ایم و براساس اصول منطقی آن را تنظیم کرده‌ایم و به آنها نیز ارائه کرده ایم.

هرکسی در خانه خود از دشمن استقبال کند طعم ذلت را می‌کشد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اینکه چرا مهرورزی شما شامل رکسانا صابری شد اما شامل دانشجویان زندانی و ستاره دار نشده است گفت: ما در ایران مقوله‌ای به نام زندانی سیاسی نداریم و در کشور ما قانون حاکم است و قوه قضاییه تصمیم‌گیر است و توصیه من در خصوص رکسانا صابری این بود که امکانات لازم برای همه افراد که از خود دفاع می کنند نیز در اختیار وی قرار گیرد و بنده با اصل زندان رفتن افراد موافق نیستم و خوب ممکن است بین این همه دانشجویی که ما داریم چند نفر حالا به خاطر کاری که انجام داده‌اند در زندان باشند و همه باید قوانین را رعایت کنیم و من نمی‌توانم در کار دستگاه قضایی دخالت کنم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص انتقادات مطرح شده نسبت به مساله‌ سیاست خارجی و عملکرد دولت در این خصوص گفت: یکی از کارهای مهم دولت مدیریت سیاست خارجی است و شما باید ببینید که ما 4 سال قبل در چه شرایطی قرار داشتیم و امروز در چه شرایطی هستیم و بنده اعلام کردم که ما به دنبال سیاست خارجی فعالی هستیم و همین کشورها و افرادی که امروز به دنبال گفتگو با ایران هستند 4 سال گذشته ادعای برچیدن ایران و حذف ایران را داشتند و پشت مرزهای ما ایستاده بودند و ما را به حمله نظامی تهدید می‌کردند.

احمدی نژاد اظهار داشت: به طور حتم مقایسه این دو وضعیت باعث روشن شدن ارزیابی‌ها از سیاست خارجی است چرا که هرکس که در خانه خود از دشمن استقبال کند طعم ذلت را می‌کشد اما این دولت با کمترین هزینه و حتی با هزینه‌هایی نزدیک به صفر اهداف سیاست خارجی را محقق کرد.

وی با بیان اینکه دشمن در دو جبهه فعالیت می‌کند گفت: اول دشمن در جبهه گستاخی حضور پیدا می‌کند که در طول این سی سال دشمنان با زیاده خواهی و ادعاهای گزاف مسائلی را مطرح می‌کردند اما این دولت با تکیه بر خداوند، حضرت ولیعصر، مقام معظم رهبری و ملت ایران آنها را سرجای خود نشاند و دولت ساز و کارهای ستمگرانه قدرتها را از کار انداخت چرا که قدرتها به اتکای قوانینی که نوشته بودند به ملتها فشار می‌آوردند و دیپلماسی ملت ایران این امر را به شکست کشاند و آنها دیگر نمی‌توانند حمله سیاسی و نه حمله نظامی که به تاریخ پیوسته را سازماندهی کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: دشمنان امروز تنها به دنبال حفظ ساختارهای خود از جمله بانک جهانی و روابط یکدیگر هستند و ملت ایران با مقاومت و ایستادگی خود ناکارآمدی سیاستهای آنها را در جهان ثابت کرد و آرایش سیاسی در مقابل ملت ایران در هم ریخت.

احمدی نژاد با اشاره به معنای واقعی دیپلماسی گفت: معنای واقعی دیپلماسی تن دادن به معادلات مستکبران نیست و اگر کسی با همین معادلات وارد شود نتیجه آن جز شکست نیست و ملت ایران معادلاتی را بر پایه عدالت و ارزشهای انسانی در جهان پایه گذاری کرد.

وی در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران که نظر وی را درخصوص آیت الله هاشمی رفسنجانی پرسیده بود گفت: من در موضعی نیستم که در مورد افراد اظهار نظر کنم و به طورحتم ملت ایران ملتی هوشمند است و عملکرد همه مدیران را زیر نظر داشته و عملکرد آنها را مشاهده کرده‌ اما باید بگویم همه ما فرزند این انقلاب هستیم و هر گاه مسئولیتی به ما داده شده است به خوبی به آن عمل کرده‌ایم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص شورای پول و اعتبار گفت: دلیل عدم احیای شورای پول و اعتبار قانون است چرا که همه رفتارهای این دولت بر اساس قانون است و من این امر را با عدد و ارقام اعلام خواهم کرد و باید بگویم در این خصوص قانونی تصویب شده که ما در حال اجرای آن هستیم.

احمدی نژاد خطاب به افرادی که ادعای عدول دولت ازقانون را دارند گفت: افرادی که ادعای رد شدن این دولت از قانون را دارند بدانند که مراجعی در این خصوص تامین شده که وظیفه آن رسیدگی به عملکرد خلاف قانون است و افرادی که مدعی هستند دولت قانون را اجرا نکرده است به این مراجع مراجعه کنند و این مراجعه هر رایی را صادر کنند دولت آن را اجرا می‌کند.

وی در خصوص عملکرد صدا و سیما که سوال یکی از خبرنگاران حاضر در این نشست خبری بود گفت: برنامه‌های صدا و سیما در خصوص انتخابات کافی و وافی است اما من باید یک مطلب را در این خصوص مطرح کنم که البته نقد به صدا و سیما نیست اما شرایطی اتفاق افتاده که کسانی که باید ادعا کنند هیچ ادعایی ندارند و افرادی که نباید ادعا کنند که امروز ادعا می‌کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: در دور دوم دولت قبل که یک دولت مستقر بود باید دید که مجموعه تبلیغات چگونه بود و در سه چهار دوره قبل دولتی بود که به طور مفصل عملکرد آنها از صدا و سیما پخش می‌شد و زمانیکه نسبت به این کار اعتراض شد خود آن فرد گفت که همه باید عملکرد این دولت را بدانند که این دولت چه کاری انجام داده است اما امروز به مدت سه ماه است که قبل از شروع زمان مجاز تبلیغات که از روز گذشته آغاز شد نوک تیز تخریب‌هابه سمت این دولت بود.

وی افزود: حتی دوستان ما در صدا و سیما گفتند که اگر خبر کار دولت یعنی همین کار روزانه را پخش کنیم ممکن است برخی حمل به تبلیغات کنند لذا اجازه دهید کمی از حجم آن کاهش یابد که من هم با این امر موافقت کردم و گفتم اشکالی ندارد که این امر کم شود.

دراین 30 سال هیچ دولتی به اندازه این دولت تحت فشار نبود

احمدی نژاد همچنین اظهار داشت: مجموعه برنامه ریزی‌هایی که امروز طراحی شده مانند پایان دوره دولت قبل است که دولت مستقر دیگر کاندیدا نیست و برنامه‌ها بر همین اساس امروز تدوین شده و آیا سنگینی کفه ترازو به نفع رقبای این دولت است؟ اما این اشکالی ندارد و هر کس هر حرفی که دارد مطرح کند چرا که این انتخابات متعلق به ملت است.

وی با بیان اینکه تنها در انتخابات ریاست جمهوری مردم به برنامه‌ها رای می‌دهند گفت: در هیچ انتخاباتی مانند انتخابات ریاست جمهوری دهم مردم به برنامه‌ها رای نمی‌دهند و تنها انتخابات ریاست جمهوری نقش ملی دارد و در آن مردم به برنامه‌ها رای می‌دهند و بنده هم از این امر استقبال کردم که هر فردی که می تواند، وارد عرصه شود چرا که انتخابات برای ملت است و باید مهمترین انتخاب را انجام دهد و همه اندیشه‌ها باید در یک هم‌افزایی در اختیار کشور و ملت قرار گیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم به برنامه‌ رای می‌دهند لذا برنامه‌ها برای ملت است و همه باید در هر جایی که حضور دارند با این برنامه‌ها همراهی کنند و اینگونه نباشد که برخی برنامه‌ها را اعلام کند و پس از اینکه ملت به برنامه آنها رای نداد بروند و برنامه‌های خود را به جای دیگری تحمیل کنند.

احمدی نژاد گفت: بنده صد در صد به انتخاب ملت احترام می‌گذارم اما باید بگویم که در مدت این 30 سال هیچ دولتی به اندازه این دولت تحت فشار نبوده و حتی یک ثانیه از وقت دولت نیز به پاسخ به این فشارها اختصاص پیدا نکرد و همه وقت دولت صرف خدمت به مردم شد.

احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار یکی از رسانه‌ها در خصوص گسترش تخریب‌ها از سوی دولت به سمت ملت گفت: من کاری به اظهار نظرات دیگران ندارم و علت تهاجم به این دولت را توضیح خواهم داد و خواهم گفت که چرا این دولت تا به این حد تحت هجمه و فشار است و افراد به گونه‌ای سخن می‌گویند که انگار این دولت هیچ کاری نکرده است البته ما هم خوشحالیم و هم ناراحت ناراحت از اینکه افراد انصاف را کنار گذاشته‌اند و خوشحالیم که هیچ حرف جدی‌ای در سخنان آنها مطرح نیست و سطح این تخریبها آنچنان پایین است که بسیاری از دانشجویان از من خواسته‌اند تا جواب آنها را ندهم.

امروز کسی نمی‌تواند ملت ایران را تهدید کند

رئیس جمهور با اشاره به سیاست تنش‌زدایی دولت قبل گفت: در دولت قبل نتیجه سیاست تنش‌زدایی را دیدیم که برای استقرار ناتو در افغانستان با آنها همکاری کرد و به محض اینکه آنها در افغانستان مستقر شدند ایران را کنار گذاشتند و از ایران خواستند که مبلغ بسیار زیادی را برای بازسازی افغانستان به آنها بدهد و نقش ایران در این حد کاهش یافت و همین افراد با همین شعار تنش‌زدایی رفتند و با کسانی که می‌خواستند کشور همسایه ما عراق را اشغال کنند همراهی کردند و در عراق نیز همین سیاست نیز ادامه یافت و پس از مستقر شدن آنها آمدند و مسئله هسته‌ای ما را بهانه کردند و بر همین اساس به فشار وارد کردند و باز هم با آنها در این زمینه همکاری شد و گفتند که داوطلبانه مساله هسته‌ای را تعلیق می‌کنیم، اما این تعلیق داوطلبانه با بازگشایی تأسیسات هسته‌ای به صورت داوطلبانه همراه نبود و آنها شرطی را گذاشته‌اند که برای بازگشایی تعلیق هسته‌ای و نیروگاه‌ها باید نظر آنها را جلب کنیم و در اوج سیاست تنش‌زدایی ایران محور شرارت نامیده شد و تونی‌بلر اعلام کرد که ما میوه عراق و افغانستان را در کاخ سعد‌آباد چیدیم.

وی افزود: حتی پس از جنگ تحمیلی نیز با همین سیاست تنش‌زدایی قانون داماتو و برخی فشارها مانند نظارت بر انتخابات ایران از سوی غربی‌ها اعلام شد و برخی هم در داخل از نظارت غربی‌ها بر انتخابات را استقبال کردند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر کسی می‌خواهد در مقابل نظام سلطه بایستد باید دو چیز را بداند، گفت: هر کسی که می‌خواهد در مقام نظام سلطه بایستد باید ماهیت نظام سلطه و دوم اقتدار ملت ایران را بشناسد و هرگاه یکی از این دو را نشناسد همین سیاست تنش‌زدایی می‌شود و تحقیری می‌شود که در طول سیاست تنش‌زدایی به ایران وارد شد و در طول انقلاب بی سابقه بود.

احمدی‌نژاد همچنین اظهار داشت: هرگز اجازه نمی‌دهیم که آدم‌کشها و ظالمان جهان که بسیاری از فرزندان ما را در طول انقلاب ترور کرده‌اند و به شهادت رسانده‌اند ادعایی داشته باشند و آنهایی که در مذاکرات پاریس اصرار می‌کردند که اجازه دهید ما ده سانتیفیوژ نصب کنیم و اینکه آیا پس از ده سال اجازه می دهند یا خیر؟ و باید ببینیم که چند درصد ملت ایران این امر را می‌پذیرند و ما اعلام کردیم که سیاست‌خارجی ما اثر‌گذار و دفاع از حقوق ملت ایران است.

تحریم‌‌ها امروز اثری ندارد

وی با اشاره به دیدار خود با جمعی از دانشجویان گفت: در دیداری که با دانشجویان داشتم گریه‌ام گرفت و جلوی گریه خودم را گرفتم؛ چرا که حتی آنها اره برقی و حتی دستگاهی که دور یک استوانه را به چند هزار دور در دقیقه رسانده را هم پلمب کرده‌ بودند، اما به لطف خداوند ملت ایران این را نپذیرفت اما آنها تهدید کردند که قطع‌نامه صادر می‌کنند، اما امروز چه شد آیا قطع‌نامه‌های آنها اثری دارد و آنها بیست سال تهدید کردند که قطع‌نامه صادر می‌کنند اما قطع‌نامه‌ صادر کردند و هیچ اتفاقی نیفتاد. اگر از ترس شورای امنیت ما عقب‌نشینی می‌کردیم آنها می‌خواستند که در هر زمان از هر جایی که می‌خواهند بازرسی کنند، اما این امر و برنامه آنها باطل شد.

رئیس‌جمهور با بیانی که امروز چهار قطع‌نامه علیه ایران صادر کرد، تصریح کرد: دشمنان چهار قطع‌نامه علیه ایران داده‌اند اما ما و ملت ایران یکبار برای همیشه ایستادیم و راهکار شکست آنها را پیدا کردیم و حداکثر کار آنها توهین به دولت بود، اما تحریم‌‌ها امروز اثری ندارد و امروز باید ببینیم که اقتصاد آنها کجا قرار دارد و اقتصاد ما کجا است و امروز کسی نمی‌تواند ملت ایران را تهدید کند.

وی افزود: اگر شما هر خطی را خارج از منافع ملی بپذیرید کشور به ذلت خواهد افتاد و بنده در جلسه‌ای که حتی رئیس‌جمهور گذشته حضور داشت اعلام کرده‌ام که خط قرمز ما منافع ملت است و ما نمی‌توانیم با تهدیدهایی که پایان ندارد عقب‌نشینی کنیم و در مسئله گفت و گو نیز با آنها گفتیم که گفت و گو با آنها پس از انتخابات باشد که آنها نیز پیشنهاد ما را پذیرفتند و این افراد یک ماه و نیم پیش نامه دادند و تقاضای گفت و گو کردند اما ما به آنها گفتیم از گفت و گو استقبال می‌کنیم اما برخی مطالب مطرح شده درباره آنها بی‌ادبانه است و آنها نیز پذیرفتند و آنها 50 بار برای گفت و گو به دبیرخانه شورای امنیت ملی زنگ زدند اما ما گفتیم که تصمیم ما این است که بعد از انتخابات گفت و گو کنیم و به آقای اوباما نیز همین امر را گفتیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به تمام شدن کار هسته‌ای ایران بیان داشت: امروز بر خلاف اینکه برخی به ما توهین می‌کردند، کار هسته‌ای تمام شده است و اگر ملت ایران بنده را انتخاب کند دیپلماسی ما همین دیپلماسی عزت و حکمت است و چه کسی گفته است که باید چهار کشور ما را اداره کنند. برخی امروز تصور می‌کنند که باید دور کشورمان دیوار بکشیم و اول کشورمان را بسازیم و بعد با دنیا در ارتباط باشیم اما آنها باید بدانند که ساختن کشور همراه با حضور در عرصه‌های جهانی است؛ چرا که اگر از عرصه‌های جهانی غفلت کنیم دشمنان این عرصه‌ها را می‌گیرند و پس از آن می‌خواهند برای ما تعیین تکلیف کنند لذا ساختن ایران بدون حضور در عرصه‌های جهانی غیرممکن است.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: سیاست انقلاب ما همان چیزی است که امام راحل تصریح کرد و مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده‌اند و این دولت نیز آن را اجرا می‌کند. حاضرم برای کسانی که ادعا می‌کنند عزت ایران در جهان پایین آمده است پول قرض کنم و آنها را به جاهای مختلف دنیا بفرستم و نقاط دیگر دنیا را هم ببینند و مشاهده کنند که آیا عزت ایران پایین آمده و یا افزایش یافته است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته معنای حرف من این است که اشتباهی وجود ندارد اما دیپلماسی ما براساس منافع ملی است.

انتخاب ملت ایران یک انتخاب قاطع خواهد بود

محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره پرتقال‌های منتسب به اسرائیلی گفت: می‌خواستم درباره این موضوع در مناظره سخن بگویم اما حالا خواهم گفت، بعضی وقت‌ها آدم متاسف می‌شود چرا که آثار حضور ما در ژنو در دنیا مشخص بود و در حالی که دشمنان و صهیونیست‌ها در انزوا قرار داشتند و عملکرد آنها در یک صحنه بین‌المللی محکوم شده بود، عده‌ای در داخل بازی به راه انداختند و گفتند که این پرتقال‌های اسرائیلی را باور کنیم یا ژنو را !

وی افزود:‌ البته این دروغ اینقدر افتضاح بود که خود صهیونیست‌ها هم تکذیب کردند چون مشخص بود با روشن شدن حقیقت آبرویشان خواهد رفت. عده‌ای در داخل برچسبی را در چاپخانه‌ای که مشخص است، منتشر کردند و بر روی چند پرتقال چسباندند و خودشان هم خبرش را منتشر کردند که این یک بازی ابتدایی بچه‌گانه بود و من متاسفم که بعضی‌ها از این موضوع استفاده انتخاباتی هم کردند؛ در زمان جنگ هم می‌گفتند ایران از رژیم صهیونیستی اسلحه می‌خرد که حضرت امام (ره) فرمودند اینها هر جا که بروند آنجا را آلوده می‌کنند و حالا هم می‌خواهند خودشان را به ما بچسبانند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیش‌بینی شما از نتیجه انتخابات چیست، گفت: ‌انتخاب ملت ایران یک انتخاب قاطع خواهد بود و تصمیم ملت ایران همیشه منشاء تحول و سازنده برای کل جامعه بشری است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در باره پیگیری‌های دولت برای بررسی میزان اموال مسئولان و منشا‌ء بدست آوردن آن اظهار داشت: ما در مجلس هفتم لایحه‌ای تقدیم کردیم که مضمون آن همین موضوع بود و درخواست کردیم که هیئتی به اموال تمام مدیران در رده‌های گوناگون قضایی، مجلس، اجرایی و حتی تا فرمانداری‌ها رسیدگی کنند و اگر افزایش ناصحیح داشته است هم به مردم اعلام کنند و هم به دادگاه معرفی شوند، اما متاسفانه در ماجرای جنجال‌ها علیه دولت این لایحه کنار گذاشته شد اما مجددا آن را به مجلس خواهیم داد تا اموال هر فردی که در مناصب دولتی و حکومتی بوده و هست، بررسی شود و انشاءاله اگر وقت بشود قبل از انتخابات و اگر نشود بعد از انتخابات آن را تقدیم مجلس خواهیم کرد و به امید خدا مجلس استقبال می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر همین خبرنگار درباره قانون مدیریت خدمات کشوری با توجه به تغییرات به وجود آمده در این قانون در مجلس، آنرا لازم‌الاجرا دانست و خواستار در نظر گرفتن همه جوانب در این قانون شد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره تدابیر دولت برای ایرانیان خارج از کشور گفت: یکی از برنامه‌های مهم دولت توسعه ارتباط با ایرانیان خارج از کشور بوده است که در همین راستا شورای عالی ایرانیان تشکیل و بیش از 26 نشست برگزار کرد که نشست اخیر آن نیز در تهران بود و هماهنگی‌های خوبی انجام شد.

وی با بیان اینکه سازوکارهای این شورا روز به روز در حال فعالیت و گسترش است، تصریح کرد: برای حفظ فرهنگ ایرانی و اسلامی برنامه‌ریزی‌های زیادی کردیم که به امید خدا در آینده گسترش خواهد یافت.

عده‌ای گوجه‌فرنگی را به مسئله اصلی کشور تبدیل کردند

خبرنگاری با اشاره به مظلومیت فرهنگ،‌ خواستار توضیحات رئیس‌جمهور در باره عملکرد دولت در این زمینه و برنامه‌های آینده شد که احمدی‌نژاد پاسخ داد: فرهنگ باید وجه قالب بر همه فعالیت‌های دولت باشد چرا که ملت ایران یک ملت فرهنگی است اما همه ابعاد فرهنگ در اختیار دولت نیست.

وی افزود: دولت برنامه جامعی در حوزه تعلیم وتربیت، هنر و ادبیات، فیلم، سینما، نمایش و کتاب داشته است که دیدید که نمایشگاه کتاب اخیر به صورت گسترده‌تر و جدی‌تر دنبال شده است.

احمدی‌نژاد ابراز امیدواری کرد که در آینده توجه و سرمایه‌گذاری دولت در فرهنگ بیش از گذشته باشد، اگر چه در این دولت بودجه فرهنگ بیش از 3 برابر افزایش یافته است.

خبرنگاری خواستار بیان تلخ و شیرین‌های این دولت از زبان رئیس‌جمهور شد که احمدی‌نژاد گفت: در این باره در یکی از برنامه‌های تلویزیونی با مردم صحبت خواهم کرد که ما وارد بسیاری از دام‌ها نشده‌ایم و به خاطر همین فشارهای سنگین تحمل کردیم و پیش از این گفتم فشاری که در داخل، بعضی‌ها برای به سازش کشاندن دولت آوردند کمتر از فشار بیرونی نبود و حتی در موقعی که فشار و عملیات روانی دشمن برای القای ضعف ملت ایران در مقابل تحریم‌ها به اوج رسیده بود عده‌ای گوجه‌فرنگی را به مسئله اصلی کشور تبدیل کردند در حالی که مسئله گوجه فرنگی مشخص بود، هر سال که سرما می‌رسد گوجه فرنگی با وقفه به بازار می‌آید اما مدام تیتر می‌زدند که هزینه‌ها زیاد شده و وضع خراب است؛ حالا این فشارهای علنی بود، ببینید فشارهای غیرآشکار که می‌آوردند چقدر بود.

وی افزود: از سوی دیگر عده‌ای طرح سازش را کادوپیچ کرده بودند و مدام پیش من می‌آوردند و می‌گفتند در خطر هستیم و به زودی جنگ می‌شود اما به آنها گفتم خطری وجود ندارد و هزینه‌هایی هم که می‌پردازیم به آنچه که بدست می‌آوریم، می‌ارزد. حتی در جلسات متعدد و یا در یک جلسه 45 دقیقه‌ای که نوارش هم موجود است، 3-4 نفر صراحتا به من توهین می‌کردند تا تسلیم شوم؛ در بخش‌های دیگر از جمله مدیریت اقتصاد و فرهنگ و مباحث دیگر نیز ده‌ها برابر این فشارها موجود بوده که انشاءالله تشریح خواهم کرد.

روزنامه نگاری سخت است

خبرنگاری به رئیس‌جمهور گفت: شما این کنفرانس خبری را تحت عنوان کنفرانس خبری رئیس‌جمهور برگزار کرده اید در حالی که در زمان رسمی تبلیغات کاندیداها قرار داریم و شما هم یکی از کاندیداهای این انتخابات هستید،‌ آیا این به معنای استفاده از امکانات دولتی نیست؟ احمدی‌نژاد پاسخ داد: درست است که من نامزد این انتخابات هستم اما تا 12 مرداد رئیس‌جمهور رسمی هستم و کارهایم را انجام می‌دهم و جلسات متعدد در بخش‌های مختلف را نیز برگزار می‌کنیم. امروز هم خبرنگاران برخی سوالاتشان را به موضوعات انتخابات اختصاص دادند که البته به برخی از آنها جواب ندادم و اگر هم جواب دادم، می‌دانید که همه کاندیداها جلساتشان رادر محل کارشان برگزار می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت رای نیاوردند در انتخابات چه شغلی را انتخاب خواهید کرد و آیا حاضر به روزنامه‌نگار شدن هستید، گفت: من معلم هستم و حقوقم را نیز حتی حالا از همانجا می‌گیرم، ما هر جا که باشیم به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم اما اینکه گفتید روزنامه‌نگار می‌شوم یا نه، پاسخ من منفی است چون روزنامه‌نگاری سخت است و اکنون نیز در شرایط خوبی قرار ندارد و می‌دانم خیلی از چیزهایی که تیتر می‌شود حتی خود خبرنگاران از ته دل راضی نیستند و این ناشی از نفوذ اندیشه لیبرال است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره فعالیت‌های انتخاباتی دولت اظهار داشت: من به چیزی عمل می‌کنم که اعلام کرده‌ام؛ ‌من قبول ندارم که شش ماه قبل و شش ماه بعد از انتخابات بخواهیم کار را تعطیل کنیم، قانون برای تبلیغات ریاست جمهوری سه هفته را تعیین کرده و قطعا روی این فکر شده و این قانون است و اگر قرار باشد از شش ماه قبل از انتخابات فضای کشور را نامتعادل و بحث‌های انتخاباتی را به دولت بکشانیم، زمان به عنوان یک ثروت ملی هیچ وقت قابل جبران نخواهد بود.

وی ادامه داد: فضای تبلیغات انتخاباتی باید فضای برادری، منطق و تعاون برای اداره بهتر کشور باشد و ما رقابت برای قدرت را قبول نداریم و قطعا هر فردی با انگیزه به دست آوردن قدرت وارد رقابت شود، نمی‌تواند مفید باشد.

احمدی‌نژاد وظیفه کاندیداها را اعلام حضور و اعلام برنامه‌ها دانست و اظهار داشت: در فضای دموکراسی لیبرال دو عنصر اخلاق و مردم از صحنه خارج شدند و دروغ و فریب ارزش‌های انسانی را لگدمال کردند و به همین علت افراد در آنجا برای رای آوردن حتی از دزدها، آدم‌کش‌ها و همجنس‌بازها حمایت می‌کند اما در کشور ما هدف رای آوردن نیست بلکه خدمت است و قطعا با درگیری و تشنج نمی‌توان خدمت کرد و نمی‌توان به وحدت ملی دست یافت.

وی ادامه داد: در انتخابات دوره قبل بنده به احدی تعرض نکردم، امروز هم فقط حرفهای خودم را می‌زنم و معتقدم نباید فضایی درست شود که در شان ملت ایران نیست؛ البته 3-4 ماه است که تهاجم 3-4 ساله علیه دولت متمرکز شده و برخی طوری حرف می‌زنند انگار این دولت هیچ خدمتی نداشته است اما من تحمل کردم و حتی فقط گفتم راجع به علت هجمه‌ها صحبت خواهم گفت.

رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم مقایسه عملکردها تصریح کرد: فردی مقاله نوشته بود که این دولت به دولت‌های دیگر توهین می‌کند و استنادش این بود که چرا دولت نهم آمار عملکرد خود را با آمار دولت‌های قبل مقایسه می‌کند !

طرح تحول اقتصادی یک انقلاب اقتصادی است

وی در پاسخ به سوالی درباره روند اقتصاد ایران اظهار داشت: ‌ما در زمینه اقتصاد سازوکارهای قوی طراحی کردیم و دیدید که علیرغم صدور 4 قطعنامه و بحران اقتصادی در دنیا، یکی از بهترین مدیریت‌های اقتصادی در ایران انجام شد و انشاءالله شکوفایی اقتصاد ایران ادامه خواهد داشت که یکی از نمونه‌های آن افتتاح کارخانه فولاد بود که امروز انجام شد که البته ما می‌خواستیم بعد از انتخابات افتتاح کنیم که با اصرار و آماده بودن مقدمات در این زمان این کار انجام شد و صدها طرح دیگر نیز قرار است افتتاح شود که گفته‌ایم به بعد از انتخابات موکول شود.

وی با اشاره به طرح تحول اقتصادی این طرح بزرگ را یک انقلاب اقتصادی دانست و اظهار داشت: در این طرح حتی اصلاح الگوی مصرف نیز در بخش هدفمند کردن یارانه‌ها دیده شده است که امیدواریم با تصویب این طرح رشد اقتصادی کشورمان با شتاب روزافزون ادامه یابد.

خبرنگار روزنامه اعتماد ملی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: شما در اردبیل پرونده‌ای با عنوان "نفت اردبیل " داشتید لطفا توضیح دهید که ارتباط این پرونده با وزیر کابینه شما و اختلاف شهید باکری با آقای محصولی چه بوده است؟ احمدی‌نژاد پاسخ داد: شهید باکری سال 1362 شهید شد و بنده از سال 72 تا 76 استاندار اردبیل بودم؛ روزنامه سلام هم همین اتهام را به من زده بود که من به آنها جوابیه دادم اما منتشر نکردند، به دادگاه شکایت کردم و در دادگاه از آقای خوئینی‌ها خواسته شد تا مدارک‌شان را ارائه دهند اما ارائه ندادند و محکوم شدند.

همین خبرنگار پرسید: برنامه‌های شما در زمینه حقوق بشر چیست که رئیس‌جمهور پاسخ داد: ما در کشور خودمان با معیارهای خودمان حرف می‌زنیم و در نگاه ما بالاترین کرامت، متعلق به انسان است و حقوق انسان‌ها باید محترم شمرده شود و البته من در طول برنامه‌هایم نظرم را در باره زنان، کارگران، دانشجویان،جوانان و اقشار مختلف خواهم گفت.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد:‌ چرا بعضی‌ها اصرار دارند از متخلفین دفاع کنند؟ بعضی رسانه‌ها یک دیکتاتوری راه انداختند و به خودشان حق می‌دهند بی‌محابا به هر کسی هر اتهامی وارد کنند و می‌بینیم که بسیاری از حقوق ملت ما و آبروی افراد در برخی رسانه‌ها به راحتی مورد هجوم قرار می‌گیرد و وقتی آنها برای استیفای حق خود اقدام می‌کنند، رسانه‌ها سریع با جنجال به آنها حمله ور می‌شوند؛ یا اساسا در مورد مسئله‌ای به عنوان دعوای زن و مرد ما چنین موضوعی را قبول نداریم چرا که زن و مرد مکمل هم هستند و جامعه بشری به هر دو به طور کامل نیاز دارد و هر دو محترم هستند و آن کسی عزیزتر است که مومن‌تر و پاک‌تر باشد. در غرب دعوای زن و مرد درست کردند و با شعار برابری بلایی سر آنها آوردند و برده‌داری مدرن راه انداختند؛ بنده در تلویزیون سوئیس هم گفتم که در ایران زنان بسیار عزیز و جایگاه‌شان در اندیشه ما بسیار بالا است. زن، محور جامعه و خانواده و مربی انسان‌ها است و امروز هم در ایران زنان فعال هستند و در عرصه اجتماعی جز معیار توانمندی هیچ محدودیتی وجود ندارد که البته از لحاظ ذاتی هر کدام از زن و مرد توانمندی‌های خاص خود را دارند.

معنای آزادی بی‌قانونی نیست

محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص اعلام آمارهای اشتباه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص ارائه مجوز به روزنامه‌ گفت: شما از کجا می‌دانید که این آمارها اشتباه است و باید توجه داشته باشید روزنامه مجوز گرفته با آن روزنامه‌ای که منتشر می‌شود متفاوت است و دو مقوله جدا از هم هستند؛ چرا که خیلی افراد هستند که مجوز دریافت می‌کنند و در زمانی که قانون برای آنها مشخص کرده است روزنامه خود را منتشر نمی‌کنند.

وی افزود: بنده در جریان این آمارها نیستم و نباید نتیجه گرفت و گفت که این آمارها در دولت شما بسیار است و باید برای حرفتان سند و مدرک ارائه کنید، اما باید بگویم که روزنامه‌ها در کشور ما آزادی مطلق دارند بگونه‌ای که حتی به حقوق عمومی نیز تجاوز می‌کنند و ما با کسی شوخی نداریم و اگر واقعا وزیر ارشاد آمار اشتباه داده باشد بنده تذکر می دهم و خود ایشان موظفند که این آمارها را اصلاح کنند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تعطیل شدن روزنامه یاس نو توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادعای شما مبنی بر وجود آزادی در ایران گفت: وزارت ارشاد نمی‌تواند روزنامه را توقیف کند بلکه این امر وظیفه قوه قضائیه است و اگر شما اعتقاد دارید که قانون ضامن آزادی است بدانید که معنای آزادی بی‌قانونی نیست و بدانید که بنده مخالف توقیف روزنامه‌ها هستم و مشاهده کرده‌اید که در این دوره کمترین توقیف روزنامه نسبت به دولت گذشته اتفاق افتاده است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به ادعای این خبرنگار که روزنامه یاس نو را تنها پایگاه خبری رقیب وی می‌دانست گفت: امروز 15 روزنامه 24 ساعته دولت را فحش می‌دهند و روزنامه‌های مخالف دولت که الی ماشاء‌الله زیاد هستند و حالا اگر یک روزنامه بسته شده است باید رسیدگی کنیم و ببینیم دلیل آن چیست و این به آن معنا نیست که در ایران آزادی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بنده اثبات خواهم کرد که ایران آزادترین کشور است گفت: در هیچ جای دنیا تا این حد بی‌مهابا اهانت نمی‌شود و از مجازات نیز تا به این حد مصون نیستند و بطور مثال برای آنها حکمی چند میلیون دلاری صادر می‌کنند تا برای همیشه از عرصه سیاسی خارج شوند و خوب ممکن است اشکالاتی ما داشته باشیم و باید به آن رسیدگی کنیم و اگر تصور می‌کنید اجحافی صورت گرفته آن را منعکس کنید و بنده نیز به هیئت نظارت خواهم گفت که بررسی آن‌ را مجددا در دستور کار خود قرار دهد.

رئیس جمهور در پاسخ به اعتراض مکرر این خبرنگار به وی گفت: همین قدر که شما در مقابل من ایستاده‌اید و سخن می‌گویید و احساس آزادی نمی‌کنید جای تعجب دارد و بدانید که در هیچ جای دنیا شما نظیر چنین جلسه‌ای را نمی‌بینید؛ چرا که همه روسای جمهور سوالات کنفرانس‌های خود را از قبل مشخص می‌کنند و در حالیکه به خبرنگاران می‌گویند برای مطرح کردن سوال خود دستهایتان را بالا کنید اما افراد مجاز برای مطرح کردن سوال از قبل مشخص شده‌اند، اما ما برای هیچکس سوالی تعیین نکردیم و در ایران نمی‌شود غیر از این عمل کرد؛ چرا که ملت ایران یک ملت آزاده، با فرهنگ و با تمدن است و خودش کشور را اداره می‌کند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران که از وی درخصوص فرهنگسازی با ساخت فیلم‌هایی مانند یوسف پیامبر گفت: این امر پیشنهاد بسیاری خوبی است ؛ چرا که گنجینه فرهنگ ایران گنجینه عظیم و بی‌پایان است و سرشار از ارزشهای الهی و اسلامی است و به نظر بنده ذخیره بسیار بزرگی برای تمام هنرمندان است و دولت در این جهت از افراد حمایت خواهد کرد.

وی افزود: در عرصه میراث فرهنگی نیز کارهای بسیار خوبی انجام شده است و تعداد آثاری که در این دولت به ثبت رسید بیش از کل آثاری است که قبل از این دولت به ثبت رسید و این یک حرکت زیربنایی برای صیانت از میراث فرهنگی است و در این دولت بسیاری از سنت‌ها و آداب ایرانی که به آن توجه نمی‌شد ثبت ملی شد و حتی خلیج فارس که یک نام ملی است و برخی که ممکن بود در گوشه و کنار به آن خدشه‌ای وارد کنند به ثبت ملی رسید.

رئیس جمهور با اشاره به نظرش درخصوص سریال یوسف پیامبر گفت: این سریال، سریال بسیار خوبی بود و بنده هم بسیار استفاده کردم و پیام‌های الهی برای همه بشریت الهام بخش است و ای کاش ما می‌توانستیم زندگی همه پیامبران را در معرض دید داشته باشیم تا همه مردم از آن درس بگیرند.

اوراق مشارکت برای نفت به زودی منتشر می شود

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص فروش اوراق مشارکت برای نفت و متهم کردن دولت به کپی‌برداری این طرح از دیگر نامزدهای انتخاباتی گفت: برخی حرف مرا کاملا وارونه کرده بودند و چیز دیگری نوشته بودند و بعد مطرح کردند که این طرح ما بوده و حتی یک کاریکاتور نیز از بنده کشیدند که خود این امر جرم است البته بنده این امر را دنبال نکردم.

وی افزود: طرحی که بنده مطرح کردم این بود که برای سرمایه‌گذاری در اکتشاف نفت تا به امروز شرکت‌های خارجی حضور پیدا می‌کردند و اعلام می‌کردند که در قبال مبلغی که سرمایه‌گذاری می‌کنند فلان درصد سود دریافت می‌کنند که البته این طرح من بحث مشارکت در خود نفت نبوده بلکه سرمایه‌گذاری در اکتشاف نفت بوده مثلا یک بلوکی که باید 5 میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری شود تا نفت آن بلوک استخراج شود و بعدا ممکن است سود این 5 میلیارد مثلا 15 میلیارد شود.

رئیس جمهور ادامه داد: تا 2 الی 3 سال قبل عمدتا شرکت‌های خارجی حضور پیدا می‌کردند اما در این دولت ما اصرار کردیم که باید خود وزارت نفت این کار را انجام دهد و خوشبختانه 47 یا 48 میلیارد دلار شرکت نفت سرمایه‌گذاری کرد و این سرمایه‌گذاری بسیار پرسود است؛ چرا که یک سرمایه‌گذاری بسیار پرسود و دارای کار فنی پیچیده و بالا است و چون وزارت نفت برای کشف بلوک‌های جدید نیاز به منابع دارد باید این منابع خود را یا از سرمایه‌گذاران خارجی تامین کند و به آنها سود بدهد و یا باید از منابع مردمی استفاده کند و به مردم سود بدهد.

احمدی‌نژاد همچنین اظهار داشت: ما صلاح دانستیم که آن 18 درصد سودی که قرار است برای اکتشاف نصیب سرمایه‌گذار خارجی شود به جیب مردم بیاید و لذا اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری در اکتشاف و تصفیه نفت را صادر کردیم ولی برخی این امر را بردند و به چیز دیگری تبدیل کردند و گفتند که این دولت می‌خواهد سهام نفت بین مردم توزیع کند اما این امر نیازمند به قانون است و ممکن است با قانون اساسی مغایرت داشته باشد؛ چرا که نفت برای نسل‌های متوالی و پی‌درپی است.

وی افزود: حرف ما این بود که وزارت نفت برای امسال 30 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری نیاز دارد و این امر را یا باید از خارج از کشور دریافت کند و به آنها سود بدهد و یا باید از خود مردم دریافت کند و معادل آن به مردم سود بدهد و بنظر همه سود دادن به مردم خودمان مهمتر است خصوصا که بسیاری از ایرانی‌های خارج از کشور پول‌هایشان در معرض خطر است و سرمایه‌گذاری در داخل کشور برای آنها بهترین فرصت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه کار این طرح تمام شده است و هیچ ربطی به دولت بعدی ندارد گفت: بر روی این طرح یک سال کار کارشناسی شده است و آخرین مجوزهای آن هفته گذشته توسط هیات مدیره نفت و بانک مرکزی صادر شده است و این طرح برای یک روز و 2 روز نیست و یکسال تمام بر روی آن کار شده و از سال گذشته که بحران‌ها در جهان آغاز شد گروهی مامور شدند تا کار کارشناسی انجام دهند و امروز این طرح عملیاتی شده و بانک مرکزی تنظیم خواهد کرد و تا چند روز آینده این اوراق منتشر خواهد شد.

احمدی‌نژاد همچنین گفت: در حال حاضر تقاضا برای سرمایه‌گذاری خارجی بر روی نفت بسیار است و پس از اینکه وضع اقتصادی آنها را خداوند خراب کرد به سمت ایران چرخیدند اما ما می‌خواهیم ملت ایران را هم شریک کنیم و آن چیزی که تا به امروز توافق شده یک میلیارد یورو است که اگر این امر محقق شود ما مِی‌توانیم ملت ایران را وارد کنیم و نیاز خود را از خارجی‌ها هم منتفی کنیم.

دست مافیای نفتی را قطع کردیم

محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی کاندیداها وضعیت کشور را اضطراری و خود را منجی کشور می‌دانند اظهار داشت: از نظر مبانی حقوقی، مدعیان باید دلیل بیاورند؛ عده‌ای در 3-4 سال گذشته می‌گفتند یک یا دو ماه دیگر به ایران حمله می‌شود، گفتیم دلیل‌تان چیست، گفتند تحلیل ما است و ما هم در جوابشان گفتیم که حمله نمی‌شود و حمله نشد.

وی افزود: اکنون همه دنیا در حال اعتراف است که ملت ایران باثبات‌ترین ملت است، گفته بودند که دروغ را آنقدر بزرگ بگویید که کسی شک نکند اما نه اینقدر بزرگ که وضعیت کشور را اینگونه جلوه دهند؛ حالا در مناظرات خواهید دید که آنها استدلالی برای حرفهای خود ندارند و بحرانی در کار نیست بلکه دنیا در تلاطم است و برخی موانع در کشور وجود داردکه همیشه وجود داشته و امیدوارم آنها دلیلی داشته باشند که حداقل خودشان را قانع کنند.

خبرنگاری گفت: قوه قضائیه عنوان کرده که ما مافیای نفتی نداریم اما شما همواره از مافیای نفتی سخن گفته‌اید.

رئیس‌جمهور پاسخ داد: توصیه می‌کنم آنها عینک‌شان را عوض کنند. به چه دلیل روی حرف رئیس‌جمهور اظهار نظر می‌کنند؟ ما بخش مهم دست‌های مافیای نفت را قطع کرده و خواهیم کرد و تا امروز نیز به سمت معرفی مستقیم آن افراد نرفته‌ایم اما سیاست آینده خودمان در این زمینه را روز آخر تبلیغات اعلام می‌کنم که چگونه عمل خواهم کرد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در باره تخریب‌هایی که علیه وی این روزها انجام می‌شود، اظهار داشت: راجع به علت این رفتارها با یک کالبدشکافی و روانشناسی در 10-15 روز آینده صحبت خواهم کرد چراکه معتقدم این یک اشتباه فاحش است که مردم را دست کم بگیریم.

وی بزرگترین اشتباه سیاستمداران را دست کم گرفتن مردم دانست و خاطرنشان کرد:‌ملت ایران هوشمند است و در طول این سی سال همیشه جلوتر از مدیران وسیاستمداران بوده و اکنون نیز همینطور هستند.

احمدی‌نژاد ظرفیت‌های ملت ایران را بی‌پایان دانست و با تاکید بر ادامه راه دولت نهم در دولت دهم در صورت پیروزی در انتخابات گفت: باید در دوره بعدی تصمیمات بزرگترین گرفته شود و شکر نعمت ظرفیتهای بزرگ این ملت را به جا آوریم.

خبرنگار العالم خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت‌: ‌آمریکا از مجازات جمعی علیه ایران سخن به میان آورده و حتی گفته گزینه نظامی نیز روی میز است و احمدی‌نژاد پاسخ داد: حرفهای آنها را خیلی جدی نگیرید چون خودشان آن را تکذیب می‌کنند؛ اکنون شرایط دنیا عوض شده و باید برای مدیریت جهان همه مشارکت کنند و دوره‌ای که یکی خودش را کدخدای جهان بداند، گذشته است و همه باید برای صلح در جهان تلاش کنندو آنها نیز آن را فهمیده‌آند که راه ملت ایران ادامه می‌یابد.

وی در پاسخ به سوالی در باره سیاست‌های اصل 44 گفت:‌سیاست‌های اصل 44 تئوری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است که خوشبختانه تبدیل به قانون شد و دولت هم کار خود را آغاز کرده است که بر اساس آن باید 42 آئین‌نامه نوشته شود 15 نهاد جدید بوجود آید.

وی ادامه داد: یکی از ارکان اصل 44 موضوع واگذاری‌ها است که به سرعت در حال انجام است و بیش از 10 برابر 15 سال قبل در این دولت واگذاری انجام شده و حتی قوی‌ترین بنگاه‌های دولت در صف واگذاری است. ضمن اینکه ما جهت‌گیری منابع بانکی و تسهیلات را عوض کرده‌ایم تا سهم مردم و بخش غیردولتی بیشتر شود و طبیعتا وقتی ارکان اجرایی اصل 44 مستقر شود واگذاری‌ها نیز با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

مناصب دولتی متعلق به یک شخص نیست

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره ادعای برخی افراد در باره درآمدهای نفتی کشور و گم شدن درآمدها اظهار داشت: یک کاری در حال انجام شدن است که انجام دهندگان آن در صورت نهادینه شدن آن به فکر عواقب آن نیستند؛ بعضی از این افراد خودشان مسئول بودند اما حالا وقتی نهادهای رسمی کشور گزارشی راتهیه می‌کنند،‌اینها می‌گویند قبول نداریم، اگر آنها فکر می‌کنند نهادهای رسمی می‌توانندگزارش مخدوش منتشر کنند، پس خودشان هم این کار را می‌کنند چون به نظر ما نهادهای مسئول یکدیگر را در انتشار گزارش‌ها کنترل می‌کنند، در زمینه نفت نیز گزارش‌ها به بخش‌های مختلف ارائه می‌شود و در دستگاه‌های مختلف چندین حسابداری درآمد نفتی و محل واریز آن را کنترل می‌کنند و اتفاقا دقیق‌ترین حسابداری‌ها در زمینه درآمد نفت انجام می‌شود اما حالا عده‌ای می‌آیند و فقط اتهام می‌زنند؛ اگر بخش‌های مختلف دولت از آنها شکایت کنند آیا اینها حاضرند مستندات خود را ارائه کنند؟ بنده گزارش مستند 30 ساله‌ای را در این زمینه آماده کرده‌ام که گزارش خواهم داد تا معلوم شود چه اتفاقی افتاده است و این حرفها را نیز به حساب کم توجهی بیان‌کنندگان آن می‌گذارم.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی هم به آنها حق می‌دهیم چون باورشان نمی شود که در یک دوره چند برابر دوره آنها کار انجام شده باشد؛به عنوان نمونه ظرفیت تولید سیمان در طول سالهای متمادی پیش از دولت نهم 34 میلیون تن بود که در این دولت 30 میلیون تن افزایش یافت؛ بعضی‌ها ظرفیت ملت را نمی‌شناسند و به همین خاطر آمار مخدوش ارائه می‌دهند اما به آنها می‌گوییم آمار و آدرس دستاوردها را می‌دهیم تا بروید ببینیدو معتقدیم بالاخره مردم قضاوت می‌کنند ومناظره برای همین چیزها است و ما هم به دنبال شفاف‌سازی هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری خاطرنشان کرد: مناصب دولتی متعلق به یک شخص نیست بلکه متعلق به یک ملت است و ما هیچ پافشاری به هیچ طرفی نداریم ومعتقدیم هر کس شایسته‌تر باشد باید به مردم خدمت کند .

او در پاسخ به سوالی در باره تفاوت نگاه دولت نهم به زنان با دولت‌های قبل اظهار داشت:‌نگاه ما به زنان نگاه فرهنگی و انسانی است و فکر می‌کنیم زن هدیه خدا به آفرینش است و دل زنها به این دلیل که کانون محبت است به عرش خدا نزدیک‌تر است و دیدید که بانوان ما در انقلاب اسلامی حتی جلوتر از آقایان نقش‌آفرینی کردند و امروز نیز در بالاترین سطوح فناوری وعلمی در کشورمان فعالیت دارند.
محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شما به وزیر ارشاد دستور داده‌اید تا روزنامه فرهنگ و آشتی تعطیل کند، گفت: بنده هیچ‌وقت در خصوص هیچ رسانه‌ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت نکرده‌ام، البته بدانید که من به آقای صفارهرندی گفته‌ام که با آن رسانه‌ای که به نام حمایت از من به دیگران توهین می‌کند برخورد کنند و تنها خواسته من از وزیر ارشاد همین بوده و گفته‌ام که قانون را برای آنها اعمال کنید.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه نظر شما در مورد محسن‌ رضایی چیست و مهمترین تفاوت خود را با وی در چه می‌دانید؟ گفت: آقای رضایی آزادند که اظهار نظر کنند و بنده جسارت نمی‌کنم و وارد این بحث‌ها نمی‌شوم تا تفاوت‌های خود را با ایشان بگویم و اجازه دهید که انتخابات انجام شود و بنده برای انتخاب کابینه‌ام بررسی خواهم کرد، اما اینکه آقای رضایی اظهار لطف کرده‌اند که در کابینه‌اشان از بنده استفاده خواهند، از ایشان تشکر می‌کنم؛ چراکه خیلی بزرگواری کرده‌اند.

هنوز سفر تهران من نیمه کاره مانده است

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری که وی را متهم به بیان سخنانی درخصوص عدم خدمت دولت‌های گذشته کرد، گفت: بنده هیچ وقت چنین جسارتی نکرده‌ام و تنها مقایسه کرده‌ام، اما بدانید که رویکرد این دولت نسبت به دولت‌های گذشته بسیار متفاوت است و نمی‌توانید این امر را منکر شوید و بنده همیشه اعلام کرده‌ام که رویکرد این دولت بازگشت به آرمانها و ارزش‌های اسلام و انقلاب است و به توانمندی‌های ملی و ملت ایران معتقد است و این امر ویژگی‌های مهم این دولت است.

وی افزود: من همیشه گفته‌ام که در طول انقلاب خدمات فراوانی انجام شده که در مقایسه با گذشته قابل مقایسه نیست، اما کار این دولت در مقایسه با کارهای دولت‌های قبل برجسته‌تر است و همه این موارد با اعداد و ارقام و آمارها قابل اثبات است و ما هرگز چنین حرف‌هایی که شما به من نسبت داده‌اید را بیان نکرده‌ام و اگر چنین برداشتی صورت گرفته باید اصلاح شود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما درخصوص آخرین سفر استانی‌تان و شرایطتان در استان‌ها چیست گفت: ارزیابی بنده از استان‌ها این است که یک نشاط و شادمانی در آنها در جریان است و بوروکراسی که همیشه مانع و کند کننده کارها بود در حال حاضر از بین رفته است و ساختارهای جدید باعث افزایش خدمتگزاری شده است اما معنای این حرف این نیست که ضعف وجود ندارد اما سرعت و کیفیت خدمتگزاری بسیار ارتقا پیدا کرده است و همبستگی و نشاط ملی ما افزایش یافته است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: سفر من به استان سمنان آخرین سفر استانی نبود چرا که هنوز سفر تهران من نیمه کاره مانده و هفته آینده به لطف خداوند تکمیل خواهد شد و ما به شهرهایی مانند رباط کریم، ساوجبلاغ، نظرآباد، فیروزکوه، دماوند، شهرری، شمیرانات و پاکدشت هنوز سفر نکرده‌ایم و ظرف 2 الی سه روز به این شهرها خواهیم رفت جلسه هیات دولت در این استانها تشکیل خواهد شد و تصمیمات لازم را برای رشد و آبادانی آنها اتخاذ خواهد کرد.

رئیس جمهور با اشاره به مسائل مطرح شده در خصوص عدم فعالیت مشاوران جوان نسبت به گذشته گفت: به لطف خداوند مشاوران جوان در آینده با برنامه و شکل‌ جدیدی و بطور موثرتر بکار خود ادامه خواهند داد، البته باید بگویم که در حال حاضر نیز در بسیاری از دستگاه‌ها در حال فعالیت هستند و بسیاری از برنامه‌های بنده را آنها تنظیم می‌کنند اما خیلی اهل تبلیغات کارهای خود نیستند اما ظرفیت این حوزه بسیار بیشتر از اینها است.

قصد داشتیم که حقوق‌ها را پلکانی افزایش دهیم

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص حقوق فرهنگیان و معلمان گفت: تلاش ما این بوده است که افزایش حقوق معلمان را اجرا کنیم و در حال حاضر نیز تلاش ما بر همین اساس است و از قوانین و فرصت‌هایی که در اختیارمان بود تلاش کردیم به خوبی استفاده کنیم.

وی افزود: ما 2 سال تلاش کردیم تا حقوق‌ها را پلکانی افزایش دهیم و فاصله‌های را کاهش دهیم و امسال نیز قانون مدیریت طبق تکلیف بودجه اجرا شده و باز هم ما قصد داشتیم که حقوق‌ها را پلکانی افزایش دهیم اما در قانون بودجه این امر نهی شد و بنده نمی‌گویم که به طور کامل راضی هستم اما تصور می‌کنم که تقریباً تغییرات قابل توجهی وجود داشته و ادامه پیدا خواهد کرد؛ چرا که فاصله‌ای بوده است که ظرف 30 الی 40 سال ایجاد شده و نمی‌توان آن را ظرف یکسال آن را حل کرد و ساختارهای تصمیم‌گیری کشور ظرفیت این را ندارد که در ظرف یکسال این فاصله پرشود اما ما آماده هستیم که این فاصله کاهش یابد اما باید توجه داشته باشید که قوه مجریه برای طراحی و تصمیم‌گیری همه کاره نیست و امیدوارم در آینده نه چندان دور این فاصله کم شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه من قبول دارم که باید عدالت وجود داشته باشد گفت: باور بنده این است که فاصله‌ها کاهش یافته است، یعنی متوسط دریافتی فرهنگیان یک جهش قابل توجه داشته است و حتی از متوسط دریافتی کارکنان دولت نیز بالاتر است اما آن همترازی و توازنی که باید باشد وجود ندارد.

احمدی‌نژاد در پایان این کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درخصوص ایجاد دفتر متمرکز برای ارتباط با حوزه‌های علمیه گفت: ما دفتری در قم داریم که آقای سقای بی‌ریا مسئول آن است و کارهای بسیار خوبی هم انجام داده‌اند و این دولت هم دولتی مکتبی است و ادبیات این دولت ادبیاتی برآمده از عمق اسلام ناب است و ما هیچگونه ابایی نداریم که در مجامع جهانی اعلام کنیم که ما به دنبال خداپرستی، دینداری و اسلام هستیم.

وی در خصوص شایعات مطرح شده مبنی بر عدم رابطه خوب دولت با مراجع و روحانیون گفت: اگر این دولت بخواهد به دنبال ابهامات راه بیفتد و برنامه خود را براساس آنها تنظیم کند به کارهای دیگر نمی‌رسد و رابطه ما با حوزه‌ها، علما و روحانیون رابطه بسیار شفاف، روشن، سازنده و اعتقادی است و بسیاری از روحانیون از جهت‌گیری‌ها و کارهای دولت حمایت و همراهی می‌کنند و ما صمیمانه از همه آنها تشکر می‌کنیم و اینگونه حرف‌ها ساخته بدخواهان است و برخی هم ممکن است بنشینند و حرف‌هایی بسازند و به نظر من این حرف‌ها هیچ پایه و اساسی ندارد و مطلقا نباید به آنها پرداخت؛ چرا که آنها به دنبال این هستند که به این موارد پرداخته شود تا آن را پیروزی خود بدانند.

رئیس جمهور در پایان گفت: رابطه ما بسیار تنظیم شده است و در دولت بعد نیز خواهید دید که نه کدورتی و نه خدشه‌ای وجود دارد و ما اهل گفتگو هستیم و دو سال قبل دولت خدمت مرحوم آیت‌ا... بهجت رسید که ایشان در این دیدار بیش از یک ساعت با شور و نشاط صحبت کردند بگونه‌ای که افرادی که بیشتر با ایشان بودند از این شور و انرژی ایشان تعجب کردند و باورشان نمی‌شد که مرحوم آیت‌ا... بهجت بیش از یک ساعت صحبت کنند و عمده بحث ایشان درخصوص وجود و برکات حضرت ولیعصر بود.

فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها