گروه سلامت: رئیس انجمن اورولوژی ایران با تاکید بر لزوم مصرف مایعات زیاد در مبتلایان به سنگ کلیه گفت: محدودیت‌های غذایی از جمله محدودیت مصرف لبنیات در مبتلایان به سنگ کلیه، بستگی به جنس سنگ و علت تشکیل آن دارد. دکتر سیدجلیل حسینی در گفتگو با ایسنا، با بیان این که در درمان سنگ‌های کلیوی، اندازه، جنس و تعداد دفعات تشکیل سنگ در نظر گرفته می‌شود، گفت: معمولا در درمان آن دسته از سنگ‌های کلیه که برای نخستین‌بار تشکیل می‌شوند، توجهی به جنس سنگ نمی‌شود و علاوه بر انجام اقدامات درمانی، بیمار به مصرف مایعات زیاد توصیه می‌شود.
کد خبر: ۲۵۰۹۸۱

وی در این باره افزود: در این نوع از سنگ‌های کلیوی، رعایت موازین بهداشتی می‌تواند از تشکیل مجدد سنگ جلوگیری کند. این موارد از سنگ‌های کلیوی، محدودیت غذایی از جمله محدودیت در مصرف لبنیات ندارند.

رئیس انجمن اورولوژی ایران با اشاره به آن دسته از بیمارانی که کلیه آنها به‌دفعات سنگ‌سازی می‌کند، تصریح کرد: در این بیماران پس از بررسی‌های آزمایشگاهی و مشخص شدن جنس سنگ، در صورتی که سنگ از نوع سنگ‌های کلسیمی باشد، علاوه بر مصرف زیاد مایعات، در مصرف لبنیات نیز محدودیت دارند. همچنین سنگ‌های از جنس اگزالات نیز در مصرف موادی مانند چای، شکلات و نوشابه‌ها محدودیت دارند.

وی با تاکید بر لزوم انجام بررسی‌های آزمایشگاهی کامل در کلیه‌هایی که به دفعات دچار سنگ می‌شوند، گفت: در کلیه‌هایی که به صورت مکرر سنگ‌سازی دارند با تشخیص نوع و علت ایجاد سنگ، درمان‌ها و دستورات غذایی لازم به منظور کنترل تشکیل سنگ ارائه می‌شود. این در حالی است که در افرادی که کلیه آنها به‌طور مکرر سنگ‌ سازی نداشته و برای نخستین بار به سنگ کلیه مبتلا شده‌اند، با رعایت دستورات پزشکی بویژه مصرف زیاد مایعات، ریسک سنگ‌سازی حدود 30 تا 40 درصد کاهش یافته و کنترل می‌شود.

رئیس انجمن اورولوژی ایران در رابطه با مصرف قرص‌های مکمل از جمله قرص‌های کلسیم و تاثیر آن در بروز سنگ‌های کلیوی گفت: در مجموع زمانی که هر نوع مکملی به رژیم غذایی افزوده می‌شود، باید نسبت به بروز عوارض احتمالی آن، دقت شود. با مصرف انواع مکمل‌ها باید عادات غذایی بویژه مصرف مایعات تغییر کند. بنابراین لازم است همزمان با مصرف مکمل‌های غذایی، به منظور کاهش عوارض طولانی مدت آنها، مایعات زیادی مصرف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها