امروز در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای اعلا‌م می‌شود

راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژهای ایران

گروه سیاسی: امروز همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای ایران، سومین جشن هسته‌ای کشور در حالی برگزار می‌شود که خبرهای خوش هسته ای در راه است. قرار است در این مراسم که با حضور محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور، آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی ‌و تعداد دیگری مقامات عالی رتبه کشور در مراکز هسته‌ای اصفهان برگزار می‌شود، خبر‌های هسته‌ای که مسوولان از ماه‌ها قبل، وعده اعلام آن را در چنین روزی داده‌ بودند، اعلام شود.
کد خبر: ۲۴۴۶۷۶

انتظار می‌رود؛‌ در این روز ضمن اعلام پیشرفت‌های فناوری هسته‌ای، کارخانه‌ تولید قرص، میله و مجتمع سوخت هسته‌ای اصفهان (FMP) نیز به طور رسمی‌ افتتاح شود، ضمن این‌که اعلام خبرهای خوشی درخصوص راه‌اندازی نهایی نیروگاه اتمی ‌بوشهر در مراسم سومین جشن هسته‌ای دور از انتظار نیست.

در این مراسم قرار است رئیس‌جمهور از روند فعالیت سانتریفیوژ‌های در حال کار و پیشرفت فناوری هسته‌ای در تاسیسات غنی‌سازی نطنز بازدید کند و پس از آن به مرکز تکنولوژی هسته‌ای اصفهان رفته و کارخانه تولید قرص، میله‌ و مجتمع‌ سوخت هسته‌ای (FMP) با حضور وی افتتاح شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مراحل کار این کارخانه، تولید مجتمع‌های سوخت طبق برنامه سازمان انرژی اتمی ‌است و مراحل کار آن تا پایان سال 87 به نتیجه رسیده است و تا اوایل سال 88 (فروردین) این کارخانه قابلیت تولید مجتمع سوخت برای رآکتور 40 مگاواتی اراک را دارد. همچنین امکان تغییر مسیر به سمت تولید سوخت‌ برای نیروگاه اتمی ‌بوشهر و رآکتور 360 مگاواتی دارخوین نیز در این کارخانه وجود دارد.

آخرین حلقه از چرخه سوخت هسته‌ای

کارخانه تولید قرص، میله و مجتمع‌ سوخت هسته‌ای (FMP) آخرین حلقه از چرخه سوخت هسته‌ای است که در کنار کارخانه‌هایUCF  وZPP  اصفهان قرار دارد.

کار طراحی این کارخانه اواخر سال 1379 شروع شده، اما به دلیل نبود دانش فنی احداث چنین کارخانه‌ای در ایران و همکاری نکردن کشورهای صاحب فناوری، با مشکلات فراوان روبه‌رو بوده است.

وظیفه اصلی این مجتمع تولید قرص دی اکسید اورانیوم به دو صورت طبیعی و غنی شده با غنای حداکثر 5 درصد و در نهایت تولید میله و ساخت مجتمع سوخت برای استفاده در نیروگاه‌های اتمی و رآکتورهای تحقیقاتی کشور است.

هم‌اکنون در این کارخانه تولید دو نوع مجتمع سوخت در دستور کار بوده که پروژه ساخت مجتمع سوخت برای رآکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین احتمالا در مراسم امروز رئیس‌جمهور تولید نسل جدیدی از سانتریفیوژها را اعلام خواهد کرد.

جشن‌های هسته‌ای در کشور

ساخت و تکمیل تاسیسات هسته‌ای اصفهان، نطنز و اراک تصمیمی ‌بود که در اواخر سال 1378 از سوی کمیته فناوری‌های پیشرفته دولت وقت اتخاذ شد که بر اساس مصوبه این کمیته، سازمان انرژی اتمی‌ ایران  که رئیس این سازمان نیز عضو کمیته یاد شده است  مصوبه فوق را به اجرا درآورده است.

در سال 1381 فعالیت‌های مربوط به ساخت و تکمیل این تاسیسات شدت گرفت و در بهار و تابستان همین سال، عملیات ساختمانی تاسیسات عظیم غنی‌سازی نطنز در بالاترین حجم انجام شد.

اولین و دومین جشن هسته ای در سال‌های 86 و 87 به ترتیب در نظنز و تهران برگزار شد و همزمان با آن، اقشار مختلف مردم در سراسر کشور به عنوان صاحبان اصلی این جشن بزرگ به شکل‌های گوناگون جشن‌هایی را به همین مناسبت برپا کردند.

در مدارس نیز زنگ جشن هسته‌ای نواخته شد و موج شادی این جشن حتی از مرزهای کشور نیز فراتر رفت و ایرانیان مقیم کشورهای مختلف جهان نیز همزمان با هموطنان در ایران، این مناسبت بزرگ را جشن گرفتند.

احمدی‌نژاد در جریان اولین سفر استانی هیات دولت به خراسان رضوی در سال 85 اعلام کرد که ایران به فناوری فرآوری اورانیوم و تولید کیک زرد دست یافته است و از آن سال بود که بیستم فروردین «روز ملی فناوری هسته‌ای» نامگذاری شد و ایران رسما به هشتمین کشور صاحب این فناوری تبدیل شد.

یک سال بعد، در 20 فروردین سال 86 اولین جشن هسته‌ای با حضور رئیس‌جمهور در تاسیسات هسته‌ای نطنز برگزار شد و در بیستم فروردین سال 87  نیز احمدی‌نژاد ابتدا بازدیدی از تاسیسات نطنز داشت و سپس بعد از ظهر آن روز این جشن در تهران برگزارشد.

رضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ‌ایران در مراسم روز جشن هسته‌ای سال 86 گفت که ایران به مرحله تولید صنعتی سوخت هسته‌ای وارد شده و چرخه سوخت هسته‌ای در کشور کامل شده است.

بعلاوه رئیس سازمان انرژی اتمی‌در حاشیه مراسم پیش راه‌اندازی نیروگاه اتمی‌ بوشهر اعلام کرد که طبق برنامه خود تا 5 سال آینده 50 هزار سانتریفیوژ در تاسیسات نطنز نصب خواهیم کرد و بزودی نسل جدید دستگاه‌های سانتریفیوژ که از نظر فناوری و سرعت به روزتر از نسل قبل هستند، در تاسیسات هسته‌ای نطنز نصب خواهند شد. به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ‌در حال حاضر 6000 سانتریفیوژ در حال کار هستند که درسال 88 افزایش می یابند .

همچنین در سال گذشته ایران علاوه بر گسترش سانتریفیوژ‌هایش در نطنز، طی توافقی با روسیه سوخت‌گذاری مجازی در نیروگاه اتمی‌ بوشهر را در روزهای پایانی سال 87 آغاز کرد که این کار در مراحل پایانی خود قرار دارد. این در حالی است که مقامات ایرانی از توافق با روسیه برای راه‌اندازی نهایی نیروگاه بوشهر در اواخر تابستان خبر داده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها