کارشناسان از پرشمارگان‌ترین گروه کتاب‌های منتشر شده در سال گذشته می‌گویند

انتشار 214 میلیون جلد کتاب در سال 87

گروه فرهنگ و هنر - سینا علی‌محمدی: روز گذشته مدیرعامل خانه کتاب آخرین آمار انتشار این کالای فرهنگی را در سالی که گذشت اعلام کرد؛ خبری که حکایت از انتشار 214 میلیون و 321 هزار و 525 جلد کتاب می‌دهد. علی شجاعی صائین در گفتگو با جام‌جم این آمار را تا 27 اسفندماه می‌داند و تاکید می‌کند که این آمار قطعا در حد هزار عنوان کتاب تا پایان آخرین روز سال 87 افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۲۴۳۷۰۴

شجاعی صائین علت این افزایش در 3 - 2 روز پایانی سال را تلاش ناشران برای رساندن کتاب‌هایشان برای نمایشگاه کتاب می‌داند.

در این آمار،  کتاب‌های دینی با 10هزار و231 عنوان و البته با فاصله‌ای اندک از ادبیات، بیشترین سهم را چه از نظر عنوان و چه از نظر شمارگان به خود اختصاص داده‌اند. 

البته شجاعی صائین این اتفاق را تازه نمی‌داند و معتقد است تحول جدیدی رخ نداده است و در طول تقریبا 10 سال اخیر کتاب‌های دینی نسبت به دیگر حوزه‌ها همواره بیشترین عنوان و تعداد شمارگان و انتشار را داشته است.

از سوی دیگر مدیرعامل خانه کتاب درباره چگونگی طبقه بندی کتاب‌های دینی گفت: هنگامی که سخن از کتاب‌های دینی به میان می‌آید منظور قرآن مجید، نهج البلاغه، زیارت‌نامه‌ها، ادعیه و کتاب‌های مرتبط با آن است یعنی کتاب‌هایی که صرفا در حوزه دین قرار می‌گیرند اما اگر کتاب داستان یا مجموعه شعری با موضوع و محتوای دینی و آیینی منتشر می‌شود در طبقه‌بندی ما زیرمجموعه گروه ادبیات قرار می‌گیرد و نه گروه دین.

از سوی دیگر این سوال مطرح می‌شود که چه میزان از کتاب‌های منتشر شده درگروه دین کتاب‌های چاپ اول هستند.

محمدرضا علیان، قائم‌مقام انجمن اسلامی اتحادیه ناشران معتقد است که در طول سال حدود 4 میلیون جلد قرآن کریم در کشور منتشر می‌شود.

البته علیان تاکید می‌کند که نباید کتاب‌های دینی را محدود به قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و... کرد بلکه در بخش کودکان و نوجوانان کارهای خوبی انجام شده است مانند بیان ساده و روان اصول دین یا روایت زندگی ائمه و همچنین کتاب‌هایی درباره قصص قرآن که شمارگان بالایی نیز دارند.

وی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و وجود بخش تخصصی نشر در این نمایشگاه را در طول چند سال اخیر در این زمینه بسیار تاثیرگذار می‌داند و معتقد است که نمایشگاه باعث شده تا سلیقه‌های متفاوت کارهای نو و قشنگی را در زمینه چاپ کتاب‌های دینی انجام دهند و هر سال کتاب‌های بسیاری که چاپ اول هستند منتشر شود.

در همین رابطه محمدکاظم شمس مدیر موسسه بوستان کتاب قم نیز که از ناشران پرکار دینی به شمار می‌رود بر ضرورت توجه به تبیین زوایای مختلف منابع دینی تاکید می‌کند و می‌گوید که در کنار انتشار منابع دینی مانند قرآن که کاری ارزشمند است باید به تامل و تدبر در این منابع نیز اندیشید و ما روایات و احادیث متعددی در این رابطه داریم.

وی همچنین خواستار آن است که آمار منتشر شده توسط خانه کتاب باید  بر همین اساس تفکیک شود تا مشخص شود چه اندازه از کتاب‌ها به دنبال شناخت و تبیین ارزش‌های دینی بوده‌اند و چه میزان تنها منابع قبلی را تجدید چاپ کرده‌اند.

وی معتقد است با توجه به وضعیت اقتصاد نشر، بیشتر چاپ کتاب‌های  قرآن و نهج‌البلاغه توسط ناشران خصوصی صورت می‌گیرد چراکه از بازگشت سرمایه خود تقریبا مطمئن هستند.

با توجه به این صحبت‌ها به نظر می‌رسد می‌توان با برنامه‌ریزی و ارائه آماری دقیق‌تربه دنبال راهکاری بود تا  بازار کتاب و نشر در پر فروش‌ترین موضوع  و محتوای خود هدفمندتر و تاثیرگذارتر از قبل به کار خود ادامه دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها