اسکرین دیلی گزارش می‌دهد؛

فیلمنامه نویسان نامزد دریافت اسکار

فیلمنامه‌نویسان «ویزیتور»، «گران تورینو»، «وال ـ ای»، «هفت پوند» و «ریچل ازدواج می‌کند» برای نامزدی اسکار در بخش بهترین فیلمنامه‌ غیر اقتباسی بیشتر بخت دارند.
کد خبر: ۲۲۶۴۳۵

به گزارش اسکرین دیلی ، در حالی که کمتر از یک ماه دیگر نامزدهای اسکار 2009 اعلام می‌شود 18 فیلمنامه‌ نویس بخت نامزدی در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را دارند که در میان آنها کار 10 فیلمنامه‌نویس بیشتر به چشم می‌آید.

1- تام مکارتی  برای فیلم «ویزیتور»
«ویزیتور» به عنوان یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلمنامه‌های سال می‌تواند به خاطر تلفیق حساس مسائل اجتماعی و سیاسی و شخصیت‌پردازی تاثیرگذار پیروز اصلی سال باشد.

هر چند فیلم برای نامزدی در دو بخش بهترین فیلم و کارگردان بیش از حد کوچک است، اما به احتمال زیاد در بخش بهترین فیلمنامه جبران می‌کند. فیلمنامه «ویزیتور»‌ را تام مکارتی نوشته که برای «مامور ایستگاه» برنده جایزه بفتا شد.

2- نیک شنک برای فیلم  «گران تورینو»
شنک که پیش از این فیلمنامه‌نویسی ناشناس بود، از تجربیات کاری خود در کارخانه‌ای در مینه‌سوتا در کنار چند خانواده اهل لائوس برای نوشتن یک داستان با همکاری دیو جوهانسن و به دنبال آن فیلمنامه‌ای نوشته خودش استفاده کرد.

«گران تورینو» که نگاهی نامعمول به اجتماعات مهاجر همین طور دنیای صنعت خودروسازی در میشیگان دارد، همین حالا نیز نام شنک را به عنوان یکی از کشف‌های سال مطرح کرده است.

3- داستین لنس بلک  برای فیلم  «میلک»
فیلمنامه هوشمندانه بلک متمرکز بر 10 سال آخر زندگی هاروی میلک و زمانی است که او به سان فرانسیسکو رفت و وارد دنیای سیاست شد. بلک تصویری بسیار متوازن از میلک به عنوان یک فرد منحرف، عاشق، دوست و فعال سیاسی می‌دهد.

4- اندرو استنتن و جیم ریردون برای انیمیشن «وال – ای»
شاید این فیلم یکی از پردیالوگ‌ترین فیلم‌های انیمیشن نباشد ـ در واقع در 45 دقیقه ابتدای فیلم حتی یک واژه نیز به کار نمی‌رود ـ اما همین مساله «وال ـ ای» را به یک فیلمنامه غیر اقتباسی چشمگیر تبدیل کرده است.

استنتن برای نوشتن «در جستجوی نیمو» نامزد اسکار شد و فیلم جدید او احتمالا نظیر فیلم‌های «راتاتویی»، «اینکردیبلز»، «شرک» و «داستان اسباب‌بازی» در بخش بهترین فیلمنامه نامزد می‌شود.

5- مایک لی برای فیلم «خوشحال- خوشبخت»
تکنیک افسانه‌ای لی در فیلمسازی، مکاشفه‌ای جذاب در ماهیت خوشبختی به همراه دارد و این کار از طریق پاپی ، شخصیت اصلی فیلم جدید او انجام می‌شود. طبیعت شاد فیلمنامه لی چیزی از عمق و تامل‌برانگیز بودن آن نمی‌کاهد.

6- جنی لومت برای فیلم «ریچل ازدواج می‌کند»
اولین فیلمنامه فیلم‌شده معلمی که دست بر قضا دختر سیدنی لومت غول فیلمسازی است، در به تصویر کشیدن اعضا خانواده‌ای که در یک مراسم عروسی با یکدیگر و شیاطین درون خود درگیر می‌شوند، از هیچ فرمولی پیروی نمی‌کند.

چیزی که می‌توانست داستانی پرسوز و گداز باشد به برداشتی تزلزل‌ناپذیر از رفتار انسانی با تمام ویژگی‌های نامعمول آن تبدیل شده است.

7- گرانت نیپورت برای فیلم «هفت پوند»
نیپورت که پیش از این یک فیلمنامه‌نویس تلویزیونی بود، با فیلمنامه «هفت پوند» به طلا رسید و ویل اسمیت بزرگ‌ترین ستاره سینمای جهان را برای بازی در نقش اصلی و تهیه فیلم جذب کرد.

«هفت پوند» که به جرات بدیع‌ترین فیلمنامه سال است، به شکلی معمابرانگیز راهی پر پیچ و خم را طی می‌کند تا در نهایت به پایانی با یک افشاگری مبهوت‌کننده می‌رسد که می تواند برای بسیاری از طرفداران و مسوولان فصل جوایز در خور توجه باشد.

8- وودی آلن برای فیلم «ویکی کریستینا بارسلونا»
آلن با رومانس چندشخصیتی و بارسلونایی خود که یکی از تیزبینانه‌ترین فیلمنامه‌های او در سال‌های اخیر است، بار دیگر شور و شوق خلاقانه خود را به نمایش گذاشته است. او در «ویکی کریستینا بارسلونا» تعدادی از به یادماندنی‌ترین شخصیت‌های خود را عرضه می‌کند که شامل شخصیت روان‌رنجور و آلن وار ویکی و زوج اسپانیایی مجنون خوان آنتونیو و ماریا النا است.

9- مارتین مکدانا برای فیلم  «در بروژ»
«در بروژ» یکی از بخت‌های بزرگ بخش فیلمنامه غیراقتباسی است. اولین فیلمنامه مکدانا دارای دیالوگ‌های بامزه، موقعیت‌های کمدی سیاه و فضا و مکان‌های نامعمول است که برای رای دهنده‌ها در خور توجه است.

10- جی. مایکل استراچینسکی برای فیلم «بچه عوض شده»
استراچینسکی که سابقه کار خبرنگاری دارد برای نوشتن فیلمنامه زیرکانه «بچه عوض شده» اسناد قدیمی اداره پلیس لس آنجلس را بیرون کشید، رونوشت‌ها را خواند و دیالوگ‌ها را دقیقا به سبک سال 1928 نوشت.

فیلمنامه او داستان فساد پلیس در پرونده یک کودک گمشده است و بعد به آرامی جنایات پشت پرده ناپدید شدن پسر را فاش می‌کند.

دیگر رقبا:

11- ایتن و جوئل کوئن، برای فیلم «پس از خواندن بسوزان»
12- کورتنی هانت، برای فیلم «رود یخ زده»
13- چارلی کافمن، برای فیلم «نیویورک، جزء به کل»
14- باز لورمن، استوارت بیتی، رانلد هاروود، ریچارد فلاناگان برای فیلم «استرالیا»
15- مایکل مکالرز، برای فیلم  «مادر کوچولو»
16- کریستوفر مکواری، ناتان الکساندر، برای فیلم «ولکری»
17- جیسن سیگل، برای فیلم «فراموش کردن سارا مارشال»
18- رابرت دی سیگل، برای فیلم «کشتی‌گیر»
نامزدهای هشتاد و یکمین دوره جوایز اسکار 22 ژانویه 2009 (سوم بهمن) اعلام و مراسم اعطای جوایز اسکار 22 فوریه (چهارم اسفند) در کداک تیه‌تر لس آنجلس برگزار می‌شود.

گروه ترجمه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها