1- از آنجا که انتخاب صحیح و مناسب شغل ، هم بازتاب سازنده و موثر در عرصه های مختلف جامعه دارد و هم بازتاب فردی ، به نحوی که هویت شغلی و بخشی از شخصیت افراد را رقم می زند، توصیه می شود با تهیه برنامه هایی برای آگاهی دادن به نوجوانان در زمینه انتخاب شغل و اهمیت آن ، آرزوهای غیرواقعی شغلی نوجوانان که بدون در نظر گرفتن استعداد در توانایی لازم برای انجام آن شغل در ذهن دارند، تعدیل و تصحیح شود. بویژه این که بیش از نیمی از نوجوانان (در هر دو جنس) دلایل آرزوهای شغلی خود را اقتصادی ذکر کرده اند.
2- بررسی ها نشان داده است که برخی نوجوانان که در خانواده های تنگدست و فقیر زندگی می کنند، آرزوهای اقتصادی بالایی دارند. لذا این تهدید وجود دارد که چنین افرادی با وجود داشتن توانایی و استعداد تحصیلی و شغلی ، شغل مورد دلخواه خود را دنبال نکنند و یا ادامه ندهند و به مشاغل کاذب سودآور روی آورند. بنابراین لازم است دست اندرکاران امر تولید و پخش برنامه ها، بویژه به ساخت برنامه هایی به منظور بینش دادن و آگاه کردن این گروه از افراد اقدام کنند. بخصوص برگزاری جلسات و میزگردهایی برای مشاوره شغلی نوجوانان سودبخش است.
3- تحقیقات نشان داده است که بازیگران و هنرپیشه ها و موقعیت هایی که از طریق یک برنامه تلویزیونی و یا فیلم به نمایش گذاشته می شوند، محمل مناسبی برای انتقال افکار، نگرش ها، رفتارها و عادات رفتاری هستند. از آنجا که آرزوهای شغلی افراد در مشاغل رده بالا در افراد ساکن منطقه جنوب تهران کمتر از سایر مناطق است ، توصیه می شود به منظور ترغیب افراد در مناطق جنوب شهر، مشاغل رده بالا در شخصیت پردازی فیلمها و سریال ها صرفا به مناطق و افراد شمال شهر و کلا مناطق بالا محدود نشود؛ بلکه مناطق جنوب و محله های محروم تهران را نیز شامل گردد.
4- نتایج نشان می دهد که نوجوانان در همه ابعاد مطرح شده در متن گزارش آرزو داشته اند، بجز آرزوهای سیاسی ، که لازم است این موضوع به عنوان یک ضعف در ساختار نظام سیاسی جامعه مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.
5- از آنجا که آرزوهای معنوی در نوجوانان در رتبه اول آرزوها قرار داشته است ، توصیه می شود با تقویت بیشتر معنویات و تحکیم مبانی اعتقادی ایشان به منظور مصون سازی این قشر از آفات فرهنگی و انحرافات اجتماعی ، تدابیر بیشتری اتخاذ گردد. بر این اساس تهیه و ساخت برنامه ها و فیلمها و سریال هایی با مضامین معنوی و دینی ، مفید خواهد بود.