مطبخ‌

کد خبر: ۲۱۵۹۷۳

ترشی بادمجان شکم پر

مواد لازم:

سیر کوبیده شده: یک فنجان

سبزی ترشی: 5/1 کیلو

ادویه: یک قاشق سوپخوری‌

نمک: یک قاشق سوپخوری‌

بادمجان قلمی کوچک: 3 کیلو

سرکه: به اندازه لازم

طرزتهیه: سبزی ترشی شامل جعفری، نعناع، ترخون و در صورت امکان کمی سبزی‌های معطر محلی است. سبزی‌ها را پس از پاک کردن و شستن روی یک پارچه تمیز پهن کرده و بگذارید یک شبانه روز بماند تا آب آنها کاملاً گرفته شود. سپس آنها را خردکنید.

برای تهیه این ترشی از بادمجان‌های کوچک استفاده کنید. اگر بادمجان‌ها خیلی ریز و کوچک باشد، کلاهک سبز آن را بر ندارید و به همین ترتیب آنها را در حالی‌که یک برش3 سانتی‌متری در وسط بادمجان‌ها ایجاد کرده‌اید، در سرکه بجوشانید.

به طوری که برای هر یک کیلو، یک لیوان سرکه لازم است. ظرف را روی حرارت ملایم قرارمی دهیم تا بادمجان‌ها کمی بپزد، ولی له نشود.

سبزی ترشی خرد شده را درظرف تقریباً بزرگی بریزید و سیر، نمک و ادویه را به آن اضافه کنید. بعد از مخلوط کردن آنها، شکم بادمجان‌ها را ازاین مخلوط پر کنید و در ظروف مخصوص ترشی بریزید. سپس روی مواد سرکه بریزید تا سرکه روی بادمجان‌ها را بگیرد. در آنها را محکم ببندید و در جای خنک نگه دارید.

نکات تغذیه‌ای: خوردن ترشی به همراه غذا باعث افزایش اشتها می‌شود. همچنین به علت دارا بودن سرکه باعث هضم بهتر غذا و چربی‌ها می‌شود. اگر در صورت خوردن یک غذای چرب احساس سنگینی کردید، با خوردن مقداری ترشی یا آبلیمو یا آبغوره که همگی خاصیت اسیدی دارند، حالتان بهبود خواهد یافت.

در مصرف ترشی نباید زیاده روی کرد. همان‌طور که اشاره شد ترشی خاصیت اسیدی دارد، بنابراین افرادی که دچار ناراحتی معده هستند نباید آن را مصرف کنند.

این ترشی به علت دارا بودن بادمجان، برای افرادی که به آن حساسیت دارند ، مناسب نیست.

ترشی فوری‌

مواد لازم:

بادمجان قلمی: 8 عدد

گوجه فرنگی: 3 عدد متوسط‌

فلفل سبز دلمه‌ای: 2 عدد متوسط‌

هویج: 2 عدد متوسط‌

سیر: 1 بوته‌

ترخان خشک: 2 قاشق غذاخوری‌

شوید خشک: 1 قاشق غذاخوری‌

سرکه سیب: به مقدار لازم‌

گلپر یا سیاه دانه: در صورت تمایل‌

نمک و فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم‌

طرز تهیه: پوست بادمجان‌ها را بگیرید و آنها را حلقه حلقه کرده، در قابلمه لعابی ریخته روی آن سرکه سیب بریزید به حدی که روی بادمجان‌ها را بگیرد. سپس آن را روی حرارت قرار دهید تا بادمجان‌ها پخته شده و نرم گردد. پس از آن که بادمجان‌ها سرد شد آنها را با ته قاشق له کنید.

گوجه فرنگی‌ها را شسته، کاملاً خشک کنید و آنها را ریز خرد نمایید.

فلفل‌های دلمه‌ای را بشویید و با دقت آنها را خشک کنید و به صورت نگینی یا خلال خرد نمایید.

پوست سیرها را بگیرید و آنها را از رنده درشت رد کنید.

پوست هویج‌ها را بگیرید و آنها را از رنده درشت رد کنید.

هویج، گوجه فرنگی، فلفل سبز دلمه‌ای، سیر، ترخان و شوید را به بادمجان اضافه کنید. به آن کمی نمک و زردچوبه بزنید و تمام مواد را با هم مخلوط کنید. سپس سرکه سیب را روی مواد بریزید تا حدی که روی مواد را کاملاً بگیرد و آنها را در شیشه‌های در دار بریزید. (برای آن که ترشی کپک نزند باید سرکه خالص باشد. اگر از خالص بودن سرکه اطمینان ندارید، بهتر است بگذارید سرکه چند جوش بزند، پس از آن که سرد شد آن را به مواد اضافه کنید.)

در صورت تمایل مقداری گلپر یا سیاه دانه به ترشی اضافه کنید.

نکته: برای تهیه یک ترشی خوب اولاً مواد باید کاملاً تازه باشد، ثانیاً مواد باید کاملاً خشک باشد و به هیچ وجه آب نداشته باشد تا ترشی کپک نزند.

در صورتی‌که طعم بادمجان کبابی را می‌پسندید، به جای این که بادمجان‌ها را با سرکه سیب بجوشانید آنها را کبابی کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها