بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه برای علاقهمندان برنامههای مفصلی را تدارک دیده که بعید است مخاطبان چنین جشنوارهای بتوانند در تمام آنها حضور پیدا کنند.
روز گذشته نشست رسانهای این جشنواره با حضور حسین باکیده، دبیر و یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی جشنواره برگزار شد و هر دوی این افراد برای مدتی طولانی برنامههای مختلف جشنواره را بیان کردند؛ برنامههایی که اغلب خبرنگاران به دلیل تعدد آنها امکان نوشتن بخش عمدهای از آنها را از دست دادند و مجبور شدند به برشورهای جشنواره مراجعه کنند.
در جشنواره امسال علاوه بر برگزاری دو بخش سینمای ملی شامل مسابقه اصلی و ویژه با زیرمجموعههایی چون میراث نبوی، چشمانداز سرزمین زیبای ما و سیامین سال انقلاب اسلامی و بخش سینمای بینالملل شامل مسابقه اصلی و ویژه با زیرمجموعههای مسابقه جلوهگاه شرق، در جستجوی حقیقت و ملل مسلمان بخشهای مختلفی نیز در جشنواره حضور دارد.
امسال آثار سیامین سال انقلاب اسلامی در بستر فیلم کوتاه در دو بخش میراث نبوی و چشمانداز بررسی میشود. 7 برنامه مرور در دو بخش ملی و بینالملل در جشنواره پیشبینی شده که شامل مرور آثار رضا سبحانی، محمود یارمحمدلو، فیلمهای استان گیلان، فیلمهای کره، فیلمهای برزیل و مرور فیلمهای اعضای اتحادیه فیلمسازان کوتاه کشورهای مسلمان و اکو است.
بخش مقاومت و پایداری به مناسبت شصتمین سال اشغال فلسطین هم بخش دیگری است. نشست ویژه شورای مرکزی اتحادیه فیلمسازان کوتاه کشورهای مسلمان هم همزمان با جشنواره برگزار میشود. برپایی نشستهای تخصصی و ورک شاپها و جلسات نقد و بررسی، برگزاری چهار نشست تخصصی با عنوانهای سینمای اقتباسی، ایجاز در فیلم کوتاه و ایدهپردازی، جلوههای ویژه در سینمای کوتاه، تجزیه و تحلیل مکاتب نو، ظهور دینی و شبه عرفانی با تکیه بر فیلم شوک برخی دیگر از بخشهای این جشنواره چاق و چله است، اما همه چیز به همین جا ختم نمیشود.
نشستهای نقد و بررسی با حضور تهماسب صلحجو و فیلمسازان معرفی شده از سوی انجمن فیلم کوتاه در طول روزهای جشنواره هم برگزار میشود. انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی نیز در نشست ویژهای به بررسی چشمانداز سینمای کوتاه ایران خواهند پرداخت. در نشستی جداگانه با حضور صلحجو و محمد درمنش هم فیلمهای بخش ویژه چشمانداز، میراث نبوی و انقلاب مورد تحلیل قرار میگیرد و مازیار میری درباره کارگردانی در فیلم کوتاه سخنرانی خواهد کرد.
خبرنگار ما دیروز پس از طرح این مباحث در جشنواره که البته شباهت فراوانی با جشنوارههای برگزار شده در سالهای اخیر داشت، از باکیده درباره علت تعدد بخشهای جشنواره پرسید و این نکته را مطرح کرد که حضور این تعداد بخشهای بینالمللی واقعا چه کاربردی برای فیلمسازان جوان انجمن دارد که هیچگاه امکانی برای نمایش و بررسی آثار آنها در جشنوارههای دیگر وجود ندارد؟ باکیده در پاسخ به این سوال با پذیرش این انتقاد گفت: مشکل اصلی جریان فیلم کوتاه کشور که منجر به برگزاری جشنوارهای مانند جشنواره فیلم کوتاه با این حجم از بخشهای مختلف میشود این است که فیلمهای کوتاه به غیر از جشنوارهها محلی برای عرضه و نمایش ندارند و حتی بخشهایی مانند سازمان صدا و سیما تمایلی به نمایش این آثار به شکل گسترده نشان نمیدهند.
با وجود چنین ضعفی جشنواره فیلم کوتاه مجبور میشود بار مضاعفی را به دوش بکشد. البته انجمن سینمای جوان در سالهای گذشته برای ایجاد فرصتهای عادلانه و برابر جشنوارههای منطقهای را برگزار کرده تا فیلمهای کوتاه نیمه حرفهای و آماتوری امکان نمایش یابد و جشنواره فعلی در حقیقت میدان رقابت و آموزش جدی است و به همین دلیل سطح کارها در جشنواره امسال بالاتر از سال قبل است.
باکیده در پاسخ به سوال دیگری درباره علت پذیرفته نشدن فیلمهای کوتاه برخی فیلمسازان در جشنواره حاضر نشد تا بصراحت پاسخی درباره مجوز نداشتن این فیلمها بیان کند، اما تلویحا تایید کرد که حتی فیلمهای کوتاهی که قرار است در این جشنواره نمایش داده شوند هم باید مجوز اداره کل نظارت و ارزشیابی را دریافت کنند و هیچ فیلم بی مجوزی در این جشنواره نمایش داده نمیشود.
باکیده در پاسخ به سوال دیگری به مشکلات اقتصادی موجود بر سر راه تولید فیلمهای کوتاه اشاره کرد و گفت: امروز خریداران فیلم کوتاه در دنیا فیلمهای منتخب جشنوارهها را دریافت میکنند. بخشی از تولیدات فیلمهای کوتاه در استانها به مراکز صدا و سیما فروخته میشود.
هماکنون 500 فیلم کوتاه در اختیار بخش تامین برنامههای سیما است تا از میان آنها فیلمهای خوب را برای پخش انتخاب کنند. موسسه رسانههای تصویری نیز سال گذشته 10 پکیج فیلم کوتاه را وارد بازار کرده و امسال نیز فیلمهای کوتاه دیگری را وارد بازار خواهد کرد.
باکیده در پایان باز هم بر جنبه اقتصادی فیلمهای کوتاه تاکید و ابراز امیدواری کرد آموزش و پرورش به عنوان یک مشتری بالقوه فیلمهای کوتاه با نمایش این فیلمها برای اولیا و مربیان و دانشآموزان فضایی را فراهم کند که فیلمهای کوتاه نیز خریداری شود تا این بازار نیز فضای عرضه و تقاضای خود را پیدا کند.
رضا استادی