تاثیر آسیب های روانی و خشونت در خانواده بر نوجوانان

فرد سالم ، محصول خانواده سالم است و یکی از شاخصه های خانواده سالم ، غالب بودن فضای صمیمیت ، مهربانی و نوعدوستی میان اعضای آن است .
کد خبر: ۲۱۲۱۳
دخترانی که بخش زیادی از زندگی خود را در سایه خشونت های خانواده به سر برده اند، نمی توانند در نقش مادرانه ای که بعدها بر عهده می گیرند، برای فرزندان خود سرچشمه مهر و محبت باشند و به همین صورت ، پسران نیز نمی توانند نقش پدرانه مناسبی ایفا کنند. خاطرات کودکی و نوجوانی وقتی آمیخته با دعواها، اختلافات و کشمکش های پدر و مادر شود چنان تاثیر دیرپا و عمیقی بر ذهن و روان فرد می گذارد که همه رفتارها و واکنش های او را در جوانی ، میانسالی و حتی پیری ، تحت تاثیر قرار می دهد. خشونت های خانوادگی بر موقعیت های تحصیلی ، شغلی و اجتماعی قربانیان خشونت تاثیری ماندگار دارد. این تاثیر، چنان است که بسیاری از روان شناسان اذعان دارند زنجیره خشونت ، پیوستگی اش را بازمی یابد و تبدیل به چرخه ای می شود که از نسلهای بعدی قربانی می گیرد. امید در اتاق خود مشغول درس خواندن است که صدای دعوای پدر و مادرش بلند می شود. پدر فریاد می کشد و مادر گریه می کند و جیغ می زند. این وضع ، برای امید تازگی ندارد، اما این بار دعوا طولانی تر است ؛ نمی داند چه کند؛ از همسایه ها کمک بخواهد، به آشنایان زنگ بزند، یا خودش مداخله کند؛ آخرین باری که در دعوای پدر و مادر مداخله کرده ، کتک مفصلی خورده است ... جعفر با خانواده خود زندگی نمی کند. او 15سال دارد و برای کار از شهرستان به تهران آمده است و در یک کارگاه خیاطی کار می کند و شبها آنجا می خوابد. مدتی است یکی از کارگران که از او بزرگتر است ، او را مورد اذیت و آزار و شدیدترین شکنجه روحی قرار می دهد و تهدید کرده است که اگر به صاحب کارگاه چیزی بگوید، به ضرر خودش تمام می شود، زیرا کار و محل زندگی خود را از دست می دهد. جعفر چه باید بکند؛ انتشار اخبار مربوط به خشونت در رسانه ها اگرچه بخش کوچکی از واقعیت را نشان می دهد، اما نگران کننده است . هر چند در این زمینه آمار مشخصی وجود ندارد، اما می توان گفت خشونت زندگی بسیاری از نوجوانان را در مقام قربانی یاعامل و شاهد، تحت تاثیر قرار داده است و امکان گذر سالم از نوجوانی به بزرگسالی را با مشکل مواجه کرده است . در زندگی آنان که در شهرهای بزرگ و بخصوص در حاشیه شهرها زندگی می کنند، خشونت حضور چشمگیری دارد و خطری برای امنیت و آسایش آنان به شمار می رود. دکتر رجب هدایت نیا، رئیس اداره بهزیستی مشهد می گوید پیمان نامه حقوق کودک بیش از هر چیز قصد حمایت از کودکان را در مقابل انواع خشونت ها دارد. او می افزاید: آمار بالای خشونت علیه کودکان و شکنجه و ضرب و شتم والدین و بستگان حاصلی جز کودکان افسرده ، پرخاشگر، بزهکار و هنجارشکن ندارد. او با نگاهی به آمار دادرسی ویژه جوانان در سال 80نسبت به سال 60می گوید: بزهکاران 12ساله ، 51درصد و بزهکاران 13ساله ، 11درصد رشد منفی نشان می دهند، در حالی که بزهکاران 14ساله 21درصد رشد مثبت داشته اند. نتایج بررسی های دیگر در میان نوجوانان نشان می دهد، نوجوانانی که با خشونت والدین ، معلمان ، یادیگر بزرگسالان مواجه می شوند، بیش از نوجوانان دیگر که در محیط مناسب تری رشد یافته اند، خشونت به خرج می دهند. در واقع ، نوجوانانی که دوران کودکی و نوجوانی ، قربانی خشونت بوده اند، خود به عاملان خشونت تبدیل می شوند و در بعد خانواده ، این شیوه به نسل های بعدی انتقال پیدا می کند.
کودکان ، آسیب پذیرترند
نتایج یک بررسی که مدت 3سال روی 115کودک 5تا 14ساله اصفهانی انجام گرفت نشان می دهد 95درصد این کودکان در معرض بدرفتاری والدینشان قرار گرفته اند. این بررسی نشان داده است 78درصد کودکان مورد سنجش در معرض رفتار خشن ، ضرب و شتم ، تهدید یا زندانی و سوزانده شدن قرار گرفته اند، روان شناسان معتقدند هر ساله در دنیا
4/1 تا 5/1 میلیون کودک مورد ضرب و شتم و آزار اعضای خانواده خود قرار می گیرند. یک بررسی دیگر نشان می دهد بچه های طلاق بیش از سایر کودکان مورد خشونت واقع می شوند. بیماری روانی پدر 5/20 درصد، انتقام و تسویه حساب 4/15 درصد و سوء استفاده جنسی 9درصد در پدیده کودک آزاری موثر بوده اند. مینا ربیعی ، عضو انجمن حمایت از حقوق کودک در این زمینه می گوید: آموزش حقوق کودک به زوجها، پیش از ازدواج سبب می شود خانواده با آمادگی بیشتری صاحب فرزند شود. او معتقد است آموزش پیش از ازدواج برای زوجها باید اجباری شود، زیرا موارد زیادی از کودک آزاری در کشور ما وجود دارد و به همین دلیل ، شناخت حقوق کودک مساله مهمی است که باید به آن توجه شود. در حالی که کنوانسیون حقوق کودک مصوب 1989، بر رفع خشونت علیه کودکان تاکید دارد، معضل کودک آزاری به عنوان واقعه ای پنهان در جامعه رو به گسترش است .
منشا خشونت
دلایل خشونت متعدد و پیچیده است و چندین عامل دست به دست هم داده اند و موضوع را بغرنج تر کرده اند.
تحمل خشونت : جامعه و فرهنگ ما با خشونت مدارا می کند. این اعتقاد همگانی وجود دارد که خشونت ، بخصوص میان نوجوانان عادی است . این هنجار باید عوض شود و فرهنگ و جامعه به جای پذیرش انفعالی و ستایش رفتار خشونت آمیز ، رفتارهای جایگزین را حمایت ، الگوسازی و تقویت کنند.
انتقال خشونت از نسلی به نسل دیگر : جامعه شناسان معتقدند کودکانی که مورد آزار بدنی قرار می گیرند، یا شاهد اعمال خشونت علیه دیگران هستند، احتمال بسیار دارد که به مرتکبان خشونت بدل شوند. آنان از این رفتار به عنوان یک الگوی اعمال قدرت بهره می گیرند و آنچه از خانواده فرا گرفته اند، با خود به اجتماع و روابط خود با همسالان می آورند. تنبیه بدنی در خانه ، به نوجوان می آموزد خشونت و عشق با یکدیگر سازگاری دارند.
خشونت در رسانه ها : کودکان و نوجوانان در هفته ، بیش از 25تا 30ساعت از وقت خود را به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند و در این مدت ، صحنه های خشونت آمیز زیادی را نظاره می کنند. در این برنامه ها، رفتارهای خشن شخصیت های فیلم مورد تایید قرار می گیرد. نتایج مطالعات نشان می دهد، مشاهده خشونت از تلویزیون رابطه مستقیم و زیادی با پذیرش گرایش های تهاجمی و افزایش رفتار تهاجمی دارد.
تاثیر خشونت : افراد بالغی که خشونت را تجربه کرده اند خشم و ترس ناشی از نداشتن سلامت روانی را از خود بروز می دهند و اعتماد خود را به دیگران از دست می دهند. هنگامی که خشونت به مدارس راه می یابد، دانش آموزان از آموختن و آموزگاران از آموزش باز می مانند و در نهایت ، جامعه از نیروی مولد تعداد زیادی از نوجوانان که به دلیل جرم و جنایت در زندان هستند ، محروم می ماند و باید بار نگهداری آنان را در زندان به دوش بکشد.

مانداناملایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها