گروه سلامت: شیوه طبخ ماهی فاکتور مهمی در جلوگیری از ابتلا به سکته مغزی است.
تحقیقات نشان دادهاند که ماهی در برابر انسداد عروق مغز اثر حفاظت بخش دارد اما یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه هاروارد اظهار میدارند روش طبخ ماهی نیز در این امر دخالت دارد.
کد خبر: ۲۱۲۱۰۳
این گروه با بررسی رژیم غذایی تقریبا 5 هزار فرد 65 سال به بالا دریافتند کسانی که ماهی آبپز یا کباب شده مصرف میکردند احتمال ابتلاشان به سکته مغزی کمتر بود.
خوردن این گونه غذاها 5 بار یا بیشتر در هفته احتمال سکته ایسکمیک (که توسط لخته خون ایجاد میشود) را تا 32 درصد کاهش میدهد حتی یک تا 3 وعده ماهی کبابشده یا پخته در ماه این احتمال را تا 15 درصد کاهش میدهد.
اما ماهی سرخ کرده و ساندویچ ماهی احتمال سکته را افزایش میدهد. هر وعده اضافی به میزان 13 درصد بر این احتمال میافزاید.
پیام این تحقیق روشن است؛ ماهی بخورید اما اگر میخواهید مصرف آن در جلوگیری از سکته مغزی به شما کمک کند، با سرخ کردن به آن چربی و روغن اضافه نکنید.