نگاهی به آداب و رسوم ماه رمضان در جهان‌

سفره‌های آسمانی در ماه‌ترینِ ماه‌ها

در ماه مبارک رمضان، مسلمانان سراسر جهان، آداب این ماه پربرکت را با خلوص‌نیت و با شکوه خاصی اجرا می‌کنند که حتی جوامع غیر مسلمان را به تحسین و گاه تعجب وامی‌دارند. آداب و سنت‌های ماه رمضان در کشورهای مختلف شباهت‌های زیادی به هم دارند، اما برخی ملت‌ها با توجه به فرهنگ، تاریخ و باورهای خود، سنت‌های ویژه خود را هم در شب‌های رمضان اجرا می‌کنند.
کد خبر: ۲۰۲۴۴۸
نکته مهم این‌که مهاجران مسلمان به هر سرزمینی که مهاجرت کرده‌اند، در ماه رمضان آداب و رسوم سنتی خود را بدون توجه به کشوری که به آن آمده‌اند، بجا می‌آورند. رمضان ماه نزدیکی و وحدت مسلمانان در جای جای جهان است. نگاهی می‌اندازیم به آداب و رسوم برخی از مسلمانان.

مسلمانان فرانسه آداب ماه مبارک رمضان را با دقت و نظم خاصی بجا  می‌آورند. فرانسه بیش از 5 میلیون مسلمان دارد که شماری از آنها از کشورهای مختلف به این کشور مهاجرت کرده‌اند و درصد بالایی نیز فرانسوی هستند.

به گزارش رویترز، امسال با آغاز ماه رمضان در نزدیکی سایت معروف ادموند میشله پاریس آشپزخانه‌ای بسیار بزرگ بر پا کرده‌اند که هنگام افطار به روزه‌داران سوپ و آش می‌دهد. 

در این آشپزخانه غذاهای دیگر نیز به روزه‌داران عرضه می‌شود. این آشپزخانه که با چادر عظیمی درست شده، کنار یک مجتمع آپارتمانی بزرگ قرار دارد و داوطلبان به مسلمانان غذا می‌دهند. در دیگر شهرهای فرانسه نیز هنگام افطار چنین صحنه‌هایی دیده می‌شود.

مراسم «رب من» در تاجیکستان

مردم تاجیکستان ماه رمضان را به عنوان عزیزترین ماه خداوند گرامی می‌دارند و بااخلاص تمام در این ماه به عبادت پروردگار یکتا می‌پردازند. یکی از مراسم تاجیک‌ها در ماه رمضان «رب من»‌ نام دارد. مراسم «رب من» در گذشته در همه مناطق فارسی زبان آسیای مرکزی نظیر بخارا، سمرقند، دریاسرخان و دیگر جاها با تفاوت لهجه‌ها وجود داشته است. امروزه نیز در روستاها و مناطق کوهستانی تاجیکستان‌ همچنان پا برجاست.

مراسم رب‌من خوانی پس از ضیافت افطار برگزار می‌شود و کودکان در گروه‌های چند نفره با یک سر گروه که صدای بهتری دارد، در کوچه‌ها به راه می‌افتند و به در خانه‌ها می‌روند. کودکان پس از تبریک ماه رمضان به صاحب خانه، آیات و روایات را نیز با صدای خوش می‌خوانند.

سنت‌های ماه رمضان‌ در میانمار

مسلمانان میانمار ماه رمضان را با احترام و شادی آغاز می‌کنند. مشاهده هلال ماه به قدری برای آنان اهمیت دارد که همه در شب آغاز ماه رمضان به جای بلندی می‌روند و ماه را تماشا می‌کنند. جمع شدن در مساجد برای خواندن قرآن و نماز شب بسیار اهمیت دارد. بسیاری از مردم 10 شب آخر ماه رمضان را در مسجد می‌مانند و آن را اعتکاف می‌نامند.

در شب تمام مکان‌های تجاری مسلمانان تعطیل است؛ زیرا مردم به عبادت مشغولند. آنان پس از اقامه نماز شب می‌خوابند و تا هنگام سحر بیدار نمی‌شوند و بلافاصله پس از نماز صبح سرکار می‌روند. آنان روزه‌ خود را با خرما و آب باز و افطار را با مراسمی زیبا مانند خواندن اشعار مناسب آغاز می‌کنند. غذای افطار آنها مفصل است و شامل غذایی از نان، برنج و مرغ می‌شود که «سوری‌فرا» نام دارد.

مراسم ماه رمضان در سوئد

اسلام دومین دین کشور سوئد محسوب می‌شود. یکی از مشکلات مسلمانان سوئد، رویت هلال ماه است که به علت وضعیت خاص جغرافیایی، در بیشتر اوقات ناممکن است. به همین علت، همه ساله بحث و اختلاف نظر فراوانی در این باب ایجاد می‌شود و در نهایت بیشتر آنان زمان آغاز ماه رمضان و عید فطر در مکه را انتخاب می‌کنند.
یک تفاوت بزرگ در شیوه اجرای مراسم ماه مبارک رمضان در کشورهای اسکاندیناوی وجود دارد و آن کم بودن تعداد مسلمانان است.

با این وجود، این ماه با مراسمی روحانی همراه است که مسلمانان همه ساله منتظر فرارسیدن آن هستند و آغاز آن را به یکدیگر تبریک می‌گویند و آماده رفتن به مساجد و اقامه نماز شب می‌شوند. در شهرهایی که فاقد مسجد هستند، مسلمانان مکان مناسبی را برای عبادات گروهی این ماه اجازه می‌کنند و در آن به برگزاری مراسم عبادی و آموزشی می‌پردازند.

افطار دسته جمعی‌ در افغانستان

ماه رمضان هنگامی در افغانستان آغاز می‌شود که یکی از کشورهای همسایه دیده شدن هلال ماه را اعلام کند؟ زیرا موقعیت جغرافیایی آن طوری است که مشاهده هلال ماه نو را بسیار مشکل و گاهی ناممکن می‌کند. افغان‌ها پیش از آغاز ماه رمضان، مواد غذایی لازم را تهیه می‌کنند و افطار دسته جمعی از جمله رسوم این ماه است.

انواع سرگرمی‌های مختلف در مکان‌های عمومی و مساجد برپاست و مردم افغانستان علاوه بر رسیدگی به امور روزانه‌ به عبادت و قرائت قرآن می‌پردازند. کلاس‌‌ها و کنفرانس‌های دینی متعددی در این ماه برگزار می‌شود که غالبا پس از نماز شب است.

غذا‌های معمول افطار شامل برنج، گوشت و شیر است و آب انار از جمله نوشیدنی‌های محبوب پس از غذا به شمار می‌آید. کار کشاورزی طی ماه رمضان تقریبا تعطیل می‌شود. اما کارخانه‌ها و ادارات دایر هستند و فقط ساعات کاری در آنها کاهش می‌یابد.

سفره‌های ساده افطاری در فلسطین‌

با وجود رنج‌ها و مشقت‌های فراوان ملت فلسطین، ماه مبارک رمضان در این سرزمین جلوه خاصی دارد و مساجد مملو از مردان و زنان و کودکان نمازگزار می‌شود. در شهر نابلس 75 مسجد وجود دارد که در ماه مبارک رمضان، جوانان با برنامه‌های ویژه قرآنی در آنها به رقابت می‌پردازند. همچنین برخی اوقات جمعیت نمازگزار آنقدر زیاد است که خارج از مسجد را فرش می‌کنند و نماز جماعت برپا می‌دارند.

ازجمله برنامه‌های جوانان، برگزاری مسابقه «الشکیل» است که در میان فلسطینیان رایج است. برپا کردن سفره‌های ساده افطاری هم جزو رسوم ماه مبارک رمضان در فلسطین است.

ضیافت افطار در نیجریه‌

در نیجریه، مسلمانان این کشور که بیشتر جمعیت آن را تشکیل می‌دهند،‌ ماه مبارک رمضان را با دل‌هایی پاک گرامی می‌دارند. در مناطق روستایی اعضای چند خانواده در حالی که لباس‌های محلی رنگارنگ به تن دارند، در ضیافت افطار شرکت و در پخت و پز برای افطار به یکدیگر کمک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمدسعد ابوبکر رهبر روحانی مردم نیجریه است که آغاز ماه مبارک رمضان را در این کشور اعلام می‌کند. او پس از دریافت گزارش رویت هلال ماه در مناطق مختلف نیجریه می‌گوید: به این وسیله آغاز ماه مبارک رمضان را اعلام می‌کنم.

چراغانی خیابان‌ها در تانزانیا

مسلمانان تانزانیا با اهمیت زیادی که برای ماه مبارک رمضان قائل هستند، از نیمه ماه شعبان به استقبال آن می‌روند. خیابان‌ها را چراغانی و تزیین و مساجد را تمیز و آراسته می‌کنند. سپس به دیدار اعضای خانواده می روند و برای یکدیگر هدیه می‌برند. به منظور آماده شدن برای ماه رمضان، بیشتر مسلمانان تانزانیا روزهای دوشنبه و چهارشنبه ماه‌شعبان را روزه می‌گیرند.

هر کس به عبادت نپردازد، ‌از نظر آنان ملحد وکافر است. غذا خوردن و بخصوص تظاهر به روزه‌خواری در مکان‌های عمومی مجازات سختی در پی دارد.

تمام مغازه‌ها در طول روز تعطیل است. فضا طوری است که غیر مسلمانان نیز از غذا خوردن در این ماه اجتناب می‌کنند. شربت قند، قهوه، برنج،‌ ماهی و سبزیجات از غذاهای اصلی افطار به شمار می‌آیند.

چراغانی مناره‌ها در ترکیه‌

مردم ترکیه همچنان ماه رمضان را یکی از گرامی‌‌ترین ماه‌ها می‌‌دانند و تغییرات فراوان فرهنگی و اجتماعی در این کشور سبب نشده است که مردم ماه مبارک رمضان را با شکوه آغاز نکنند. آنها ماه رمضان را با چراغانی کردن مناره‌ها و جشن و سرور آغاز می‌کنند. چراغ مناره‌ها از نماز مغرب تا اولین ساعات صبح روشن است. در ترکیه بیش از 70 هزار مسجد وجود دارد و در ماه رمضان جلوه بی‌نظیری پیدا می‌کنند.

قرائت قرآن و برگزاری نمایشگاه کتاب‌های مذهبی در مسجد جامع آنکارا و مسجد سلطان احمد در استانبول از نشانه‌های رسیدن ماه رمضان است.

در این ماه کودکانی که در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند، بسیار تشویق می‌شوند و کانال‌های تلویزیونی نیز تعداد سریال‌های داستانی مناسبت‌دار و برنامه‌های آموزش مذهبی خود را افزایش می‌دهند که طرفداران فراوانی هم دارد.

نماز شب در چین‌

با آغاز ماه مبارک رمضان، مقام‌های مذهبی هر محل، مسلمانان را آگاه و آموزش احکام رمضان را آغاز می‌کنند. مسلمانان چین با تاکید و وسواس زیادی به انجام فرایض دینی می‌پردازند و نماز شبی که می‌خوانند، بسیار مفصل است. این نماز شامل 20 رکعت است که به طور جماعت خوانده می‌شود و پس از هر رکعت دعای یا مقلب القلوب را می‌خوانند. قرائت قرآن و شب‌زنده‌داری در شب‌های قدر اهمیت ویژه‌ای دارد. هنگام افطار چای، شیرینی و خرما خورده می‌شود.

افطار گروهی مسلمانان در آلمان‌

در آلمان بیش از 5/3 میلیون مسلمان زندگی می‌کنند. در ماه رمضان شرکت‌ها و اداراتی که کارکنان مسلمان زیادی دارند، برایشان تسهیلاتی قایل می‌شوند که شامل تغییر نوبت کاری در کارهای دونوبتی و اختصاص دادن زمانی برای نماز و افطار است. از آنجا که شمار زیادی از مسلمانان آلمان را مهاجران تشکیل می‌دهند، این مهاجران در ماه رمضان به هنگام افطار سعی می‌کنند در کنار هموطنان خود گرد آیند.

یکی از جوامع بزرگ مسلمان مهاجر در آلمان را ترک‌ها تشکیل می‌دهند. دکتر اسماعیل آلتیناس، یکی از برجسته‌ترین رهبران مذهبی ترک در آلمان می‌گوید: برای مسلمانان جامعه ترک در آلمان، رمضان مهم‌ترین ماه سال است.

ما پیش از فرا رسیدن ماه رمضان، از لحاظ روحی و جسمی خودمان را آماده استقبال از این ماه می‌کنیم. پس از افطار خیلی‌ها در جلسات حفظ و قرائت قرآن شرکت می‌کنند. دکتر آلتیناس انجمنی را اداره می‌کند که 130 هزار عضو دارد و یکی از بزرگ‌ترین انجمن‌های اسلامی در اروپاست.

این انجمن چادر بزرگی برپا می‌کند که بیش از 500 نفر را در خود جا می‌دهد. داخل آن را با بادکنک‌های سیاه، قرمز و طلایی آذین می‌کنند و مسلمانان پس از نماز، آنجا افطار می‌کنند. ضیافت افطار با حضور 500 نفر، در فضایی ساده و روحانی برگزار می‌شود.

جهانگیر چراتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها