طی برنامه چهارم با اوج جمعیتی آماده به کار که در ابتدای انقلاب متولد شدند مواجه هستیم چرا که در این برنامه متولدین این دوره بین سنین 20 تا 29 سال قرار گرفته‌اند به طوری که ورودی بازار کار از سه برنامه گذشته هم بیشتر بوده است.
کد خبر: ۱۹۸۶۲۳

به گزارش ایسنا ، محمد جهرمی ـ وزیر کار و امور اجتماعی ـ در حاشیه نشست هیات دولت درباره‌ وضعیت بیکاری و اقدامات دولت در سال‌های اخیر برای مهار بیکاری گفت: جمعیت آماده به کار در طول برنامه چهارم حتی بیش از برنامه پنجم خواهد بود چرا که نرخ رشد جمعیت پس از یک دهه از انقلاب کاهش یافت.

وزیر کار عنوان کرد: چنانچه توسعه صنعتی کشور و نرخ رشد اقتصادی با همین روند ادامه یابد در پایان برنامه چهارم مشکل بیکاری نخواهیم داشت و نرخ بیکاری به میزان استاندارد آن در دنیا که بین سه تا پنج درصد است خواهد رسید.

جهرمی خاطر نشان کرد: ریشه اصلی مشکل بیکاری در عدم تعادل منطقه‌ای در بازار کار و نیز عدم تعادل تحصیلی است چرا که در حال حاضر نرخ بیکاری فارغ التحصیلان بیش از سایرین است. وزارت کار در تلاش است از طریق آموز‌ش‌های فنی و حرفه‌ای، کسب و کار و حمایت از نوآوران و کارآفرینان مشکل بیکاری را حل کند.

جهرمی عنوان کرد: سیاست کار در کشور تا به امروز حفظ اشتغال موجود به توسعه در واحدهای تولیدی و نیز ایجاد فرصت‌های جدید در بنگاه‌های جدید است.

به گفته وی برای حل مشکل بیکاری باید نرخ سرمایه‌گذاری و تولید ناخالص داخلی رشد یابد و چنانچه روند رشد نرخ تولید مسکن که در سال 86 نسبت به سال قبل از آن 19.5 درصد افزایش داشته است؛ باشد نرخ بیکاری هم کاهش می‌یابد.

وزیر کار درباره ماده 103 قانون کار در زمینه حمایت از کارفرمایانی که اشتغال جدید ایجاد می‌کنند هم گفت: در حال حاضر مراکز اشتغال وزارت کار و مجموعه کاریابی‌هایی که مجوز داده شده در حال سرویس دهی‌اند اما در اجرای آن اختلافی در تغییر قانون بین وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی درباره مدت زمان پرداخت بیمه شاغلان از سوی کارفرما و دولت وجود دارد.

جهرمی در واکنش به این سوال که آیا بنگاه‌های زودبازده؛ پربازده نیز هستند؟ هیچ بنگاه زودبازدهی نداریم که بازدهی نداشته باشد چرا که این بنگاه‌ها بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای و برنامه چهارم توسعه و نیز نیازهای منطقه‌ای تایید شده و قطعا در پی ایجاد اشتغال کاذب نیستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها