یادگار بنیانگذار انقلاب اسلامی نهاد مرجعیت را عامل پیوند همه اقشار و اقوام جامعه دانست و گفت: دوره افول مرجعیت دوره افول تاریخ ایران بوده و بر عکس دوران اقتدار و ظهور مرجعیت قوی اوج افتخار و سربلندی ایرانیان می‌باشد.مردم ایران مدتها پیش از تاریخ انقلاب و مشروطه و از همان زمانی که گفتمان جدید آزادی، استقلال و نفی استبداد در دنیا مطرح شد تلاش عظیمی در راه کسب آزادی و استقلال کردند و در این راه شهدای بسیاری دادند.
کد خبر: ۱۷۹۳۲۶

به گزارش مهر ، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی که در مراسم بزرگداشت قیام پانزه خرداد در جمع هزاران نفر از زائران و مشتاقان امام راحل در حرم مطهر بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی سخن می‌گفت ، تصریح کرد: وجود اهل بیت (ع) به خصوص امیرالمومنین (ع) ، سیدالشهدا (ع) و فاطمه زهرا (س) ملاک وحدت و مظهر ملی ایرانیان است و آنهایی که خدای ناکرده این مظاهر را مورد خدشه قرار می‌دهند نمی‌دانند که نخ تسبیح وحدت ملی را پاره می‌کنند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره امام(ره)، شهدای انقلاب و فرزندان امام و هم‌چنین یاد آیت‌الله فاضل لنکرانی و آیت‌الله توسلی به تبیین یکصدسال آزادیخواهی ملت ایران پرداخت ، افزود : مردم ایران مدتها پیش از تاریخ انقلاب و مشروطه و از همان زمانی که گفتمان جدید آزادی، استقلال و نفی استبداد در دنیا مطرح شد تلاش عظیمی در راه کسب آزادی و استقلال کردند و در این راه شهدای بسیاری دادند.

یادگار امام راحل (ره)  به ناکامی مردم ایران در دوران مختلف مبارزه اشاره کرد و گفت: در داستان مشروطه این فریاد استقلال‌طلبی و آزادیخواهی مردم ایران است که با همه وجود در تمام ایران جلوه‌گر اما به استبداد رضاخانی منتهی می‌شود. در جریان نهضت ملی نیز فریاد آزادیخواهی در دل و جان مردم طنین‌انداز اما متاسفانه این حس هم به استبداد محمدرضاشاهی منجر می‌شود.

وی افزود: این توفیق همواره از مردم ایران گرفته می‌شد که بتوانند آزادیخواهی خود را منصه ظهور برسانند. آنان همواره به بن‌بست می‌رسیدند. بن‌بست‌هایی که یا توسط خارجیها و یا توسط مزدوران داخلی سرسپرده ایجاد شده بود.

سید حسن خمینی استقلال‌طلبی، آزادیخواهی و دینداری را سه آرمان همیشگی مردم ایران دانست که در طول دوران پیش از 15خرداد به صورت جداگانه و در قالب شخصیتهای مختلف به مرحله توفیق نزدیک شده بود و خاطرنشان کرد: سه مفهوم استقلال‌طلبی، آزادیخواهی و دینداری هر زمان با هم همراه بوده جنبش ایجاد کرده و هرگاه جدا از هم بوده به شکست انجامیده است.

وی افزود: مردم ایران در قالب یک شخصیت دینی هم آمال آزادیخواهانه، هم استقلال‌طلبی و هم وجه قوی دینداری را یکجا می‌دیدند. یک نفر نماد این هر سه آرمان تاریخی ملت ایران بود.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه «مرجعیت شیعه از دیرباز محلی برای رجوع مردم و گرهگشایی مشکلات آنان بود» ، اظهار کرد: دوره افول مرجعیت دوره افول تاریخ ایران بوده و برعکس دوران اقتدار و ظهور مرجعیت قوی اوج افتخار و سربلندی ایرانیان می‌باشد. در دوره نهضت تنباکو یک اندیشمند توانا در برابر نفی استقلال و وابستگی ایران ایستاد که این به دلیل دانش اسلامی، بینش والا و جهان‌بینی دقیق میرزای شیرازی بود.

وی افزود: اگر تلاش روحانیت نبود بی‌تردید مشروطه شکست می‌خورد و دستاوردهای ابتدایی را هم که به دست آورده بود یا به دست نمی‌آورد و یا از دست می‌داد. در دوران بعد از جنگ جهانی دوم نیز وقتی آذربایجان در جریان پیشه‌وری در آستانه جدایی از ایران قرار گرفت و دولت مرکزی قوی نبود که بتواند کشور را حفظ کند، فوت یک مرجع مقتدر توانست استقلال کشور را حفظ کند.

وی تصریح کرد: مرجعیت حق بزرگی بر گردن تمامیت ارضی ایران دارد. اگر عنصر مرجعیت نبود شک نکنید که باقی ماندن آذربایجان در ایران بزرگ سخت و دست نیافتنی بود. سالها بعد از این قضیه تا زمانی که آیت‌الله بروجردی زنده بود مبانی بی‌دینی جرات حضور نمی‌یافتند. اما وقتی ایشان رحلت کردند دست اندرکاران رژیم گذشته به غلط تدبیر کردند که شاید بتوانند بساط دینداری را برچینند.

یادگار امام راحل افزود : پرچمداران رژیم گذشته حتی مخالف دینداری ساده بودند. سلسله پهلوی یک جریان کاملا دین‌ستیز و دین‌گریز بود و برای مقابله با مظاهر دین همه‌گونه تلاش کرد. آنها با برنامه و تدبیر می‌خواستند در مرحله اول دین را کنار بگذارند و در مرحله دوم فرهنگ غرب را جایگزین آن کنند.

وی با بیان این‌که «شاه قلع و قمع 15 خرداد را مبارزه بزرگ خود می‌خواند: ، اظهار کرد: آنها با کشتارهای وحشیانه می‌خواستند برای همیشه یک عنصر کلیدی را که حافظ استقلال، آزادی و دینداری مردم ایران بود از سر راه بردارند. اگر این امر اتفاق می‌ا‌فتاد جامعه ایران یکی از بن مایه‌های خود را از دست می‌داد.

سیدحسن خمینی به تشریح تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلابها پرداخت و تصریح کرد : انقلاب روسیه انقلاب گرسنگان، انقلاب فرانسه انقلاب روشنفکران و انقلاب چین انقلاب طیف کودتا بود و انقلاب اسلامی متفاوت از همه انقلا‌ها یک انقلاب فرهنگی بود. زمانی که انقلاب به پیروزی رسید تنها یک قشر در عرصه انقلاب حضور نداشت، همه قشرها از بازاری گرفته تا کارگر، از دانشگاهی گرفته تا صنعتگر و از غنی گرفته تا فقیر همه در صحنه بودند و عامل اتحاد اینها روحانیت و در رأس آن نهاد مرجعیت بود. نهادی که برای دشمنان ناشناخته و برای مردم شناخته شده بود.

وی اظهار کرد : قوام مرجعیت بعد از وفات آیت‌الله بروجردی توانست انقلاب را به رهبری امام خمینی به پیروزی رساند. 15 خرداد از این حیث یک نقطه عطف تاریخی است که باعث نهادینه شدن استقلال‌خواهی، دینداری و آزادیخواهی شد و با رهبری یک نماد وحدت این سه آرمان تاریخی طوفانی به پا شد که انقلاب اسلامی نام گرفت.

وی با اشاره به نقش اهل بیت پیامبر(ص) در اتحاد ملی مردم ایران تاکید کرد: وجود اهل بیت(ع) به خصوص امیرالمومنین(ع)، سیدالشهدا(ع) و فاطمه زهرا(س) ملاک وحدت و مظهر ملی ایرانیان است. آنهایی که خدای ناکرده این مظاهر را مورد خدشه قرار می‌دهند نمی‌دانند که نخ تسبیح وحدت ملی ایران را پاره می‌کنند.

یادگار امام راحل خاطرنشان کرد: 15 خرداد کانون اتصال به جریانهای تاریخی در یک فرد و یک نهاد و یک بستر است که حتما توفیق زیادی در برداشت و در آینده نیز دربرخواهد داشت.

وی گفت: امروز جامعه ما باز هم نیاز به نهاد مرجعیت به عنوان بستر اتحاد و کانون معنوی دارد. باید باز هم مراجع به عنوان مظهر آزادی، استقلال‌طلبی مدافع حقوق ملت و دینداری باشند. اگر این‌گونه باشد، حتما سعادت مردم تامین خواهد شد.

وی در پایان به خدمات و تاثیر عمیق موسس حوزه علمیه قم بر تاریخ معاصر اشاره و خاطرنشان کرد: اگر حوزه علمیه قم نبود امروز بحرانی در ایران پدید می‌آمد که باید از آن به خدا پناه برد.

این مراسم با حضور اقشار مختلف مردم، مسئولان لشکری و کشوری، علمای اعلام و آیات عظام مراجع تقلید برگزار شد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها