رسوایی تازه برای امریکا

گزارش یکصد صفحه ای 16 سازمان اطلاعاتی آمریکا (NIE) که بر دروغ بودن ادعای مقامهای آمریکایی مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته ای کشورمان تاکید کرد؛ یک رسوایی سیاسی و اطلاعاتی برای رهبران کاخ سفید به وجود آورد.
کد خبر: ۱۵۵۰۶۳

در حالی که این گزارش بر یک سلسله داده های اطلاعاتی تکیه دارد و ایران را از اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای تبرئه می کند؛ جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا همچنان مدعی است که ایران خطری جدی برای جهان تلقی می شود.
هرچند این گزارش به طور کامل منتشر نشده وتنها بخشی از آن به شکل گزینشی در اختیار رسانه ها قرار گرفته، اما نشان می دهد که سازمانهای اطلاعاتی آمریکا دچار پارادوکس اطلاعاتی شده اند وتلاش دارند تا از دادن اطلاعات غیرواقعی به رهبران آمریکا اجتناب کنند.
در طول هفت سالی که از دوره ریاست جمهوری جرج بوش می گذرد؛ سازمانهای اطلاعاتی آمریکا به ویژه پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 در تجزیه وتحلیل اطلاعاتی بحرانهای جهان وخاورمیانه ونیز فعالیتهای هسته ای صلح آمیز ایران دچار اشتباهات فاحشی شده اند.
تصویب قطعنامه 1737 و1747 آن هم در یک فرایند زمانی کوتاه، در حقیقت ناشی از برآورد غیرواقعی دستگاههای اطلاعاتی آمریکا از فعالیتهای هسته ای ایران به شمار می آید.
فشار آمریکا بر آژانس بین المللی هسته ای و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شورای امنیت برای تشدید محاصره اقتصادی ایران و منع این کشور از دستیابی به فناوری هسته ای صلح آمیز برآیند یک سلسله اطلاعات جعلی است که معمولا لابی صهیونیستی در اختیار آمریکا قرار داده است . این لابی که در تمام دستگاه های اطلاعاتی و کانالهای تصمیم گیری آمریکا نفوذ دارد؛ از رهگذر اطلاعات تحریف شده ای که در اختیار سازمانهای جاسوسی واطلاعاتی آمریکا قرار داده، سبب بروز بحرانهای شدیدی در خاورمیانه شده است . اکنون که گزارش مستند 16 سازمان اطلاعاتی آمریکا درباره فعالیتهای هسته ای ایران به طور آشکار منتشر شد وشوک جدیدی در محافل سیاسی وخبری جهان به وجود آورده، آمریکا باید درصدد اصلاح رفتارهای سیاسی خود نسبت به ایران بر آید بنا براین اکنون که ایران بر اساس گزارش محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی وگزارش 16 سازمان اطلاعاتی آمریکا در برابر افکار عمومی ازاتهامات ناروای غرب تبرئه شده؛ باید پرونده هسته ای ایران از محوریت شورای امنیت و کشورهای 1+5 خارج شود و شرایطی در آژانس فراهم شود تا تعامل دو سویه ایران وآژانس بین المللی انرژی هسته ای در محیطی سرشار از تفاهم وحسن نیت متقابل ادامه یابد.
از سوی دیگر در صورتی که آمریکا درصدد عذرخواهی وجبران خسارت بر نیاید؛ به لحاظ حقوقی جمهوری اسلامی ایران می تواند علیه آمریکا در سازمانهای بین المللی شکایت کند ودرخواست اعاده حیثیت کند.
آنچه مهم است این است که کاخ سفید اکنون با این گزارش دربرابر افکارعمومی جهان رسوا شده و باید تمام تلاش خود را به کار بندد تا حیثیت سیاسی خود را بازسازی کند و واقع بینانه با مسائل جهان بر خورد کند.

حسن هانی زاده
کارشناس مسائل بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها