این برنامه با هدف ارتقای انگیزه، مهارتآفرینی و مشارکت فعال معلمان و خانوادهها گامی مهم در آموزش نسل آینده است. دغدغه این برنامه تا حدی است که حتی در هر قسمت درباره لقمه یا همان تغذیه به والدین آموزش میدهد تا در کنار تحصیل، به رفاه دانشآموزان توجه کنند.
برنامهای برای والدین
علیاکبر کریمی، تهیهکننده هیچوقت دیر نیست درباره دلایل تهیه آن میگوید: مدتها بود که نیاز به این نوع برنامه احساس میشد اما باید متناسب با استراتژیهای شبکه آموزش و در راستای آن باشد. این برنامه برای والدینی طراحی شده که بهنوعی با مدرسه و دانشآموز در ارتباط هستند.
وی مسائل روانشناختی مربوط به دانشآموزان را ازجمله دغدغههای والدین میداند و میگوید: همچنین مسائل مربوط به ارتباط فرزند و والد، رابطه دانشآموز و معلم، پیوند خانه و مدرسه، ارتباط خانوادهها با مدیر مدرسه، تاثیر خانوادهها در سیاستگذاریهای مدرسه، برنامههای داخل مدرسه که با همکاری خانوادهها انجام میشود و ... همگی میتواند دغدغه والدین به حساب آید. ما در روزهای هفته به ترتیب با حضور کارشناسان و بازیدرمانگر به رابطه والد و فرزند، پیوند خانه و مدرسه، رابطه مادر و معلم، روانپزشکی، روانشناسی و رفتاردرمانی، فرصتها و چالشهای فضای مجازی، هوش مصنوعی، سواد رسانهای و ... میپردازیم.
معرفی معلمان خلاق و دعوت از نخبگان
کریمی درخصوص آیتمهای ثابتی که درهرقسمت وجود دارد، میگوید: ما در هر برنامه یک متخصص داریم و روانشناسهایی از آموزشوپرورش به ما معرفی میشوند و در جلسههایمان درباره موضوعات مختلف با هم صحبت میکنیم. علاوهبرآن هر هفته جلسههایی با مدیرکل انجمن اولیا مربیان کل کشور، خانم مدبرنژاد و مشاورینشان برگزار و موضوعات مبتلابه و بهروز را مشخص میکنیم. همچنین برخی معلمان خلاق روستاها از سوی آموزشوپرورش به ما معرفی میشوند.
از او میپرسیم آیا تابهحال پیشآمده که خانوادهها با چالشی مواجه باشند و بعد از مطرحشدن در برنامه رفع شده باشد؟ و او میگوید: بله، چندین بار چنین اتفاقی افتاده است. تعدادی از والدین تماس گرفتند و تقاضا داشتند تا درباره موضوع هوش مصنوعی صحبت کنیم، چراکه فرزندانشان با برنامه ارتباط خوبی گرفته بودند و به عبارتی حرف ما را گوش میکردند. حتی پیشنهاد دادند به برنامه بیایند و سوالهایشان را از کارشناسان ما بپرسند. والدین میگفتند هرچه ما به فرزندانمان میگوییم استفاده از فضای مجازی حد و حدودی دارد قبول نمیکنند اما اگر شما در برنامه بگویید میپذیرند.
کریمی ادامه میدهد: علاوهبراین، در فصل تابستان به معرفی رشتههای هنرستان پرداختیم و برخی دانشآموزان را به عنوان مهمان دعوت کردیم. در این میان، کسانی بودند که پیش از حضور در برنامه، رغبتی به درسخواندن نداشتند، اما هیچوقت دیر نیست موفق شد نظر آنها را تغییر دهد و به تحصیل علاقهمند شوند.
مواردی از این دست برای ما کافی است که متوجه شویم رسالتمان را بهدرستی انجام دادیم.همچنین در هیچوقت دیر نیست نگاه ویژهای به دعوت از نخبگان علمی وجود دارد. کریمی دراینباره میگوید: ما برخلاف بسیاری از برنامهها نخبههای علمی را به همراه خانوادهها و اساتیدشان دعوت کردیم و از والدین دلیل موفقیت آنها را جویا شدیم. میخواهم بگویم رویکرد ما نسبت به مسائل دانشآموزان و تحصیلشان خانوادگی است.
خوشحالم که برگشتم
شعله قهرمانی، یکی از مجریان باسابقه صداوسیماست که کار حرفهای خود را ابتدا از رادیو و سپس تلویزیون آغاز کرد. او در این سالها به اجرای برنامههای خانوادهمحور بسیاری پرداخته که سیمای خانواده، تصویر زندگی، عصر خانواده، خانه مهر و ... از شاخصترین آنهاست. قهرمانی، این روزها اجرای برنامه هیچوقت دیر نیست را به عهده دارد که در زمینه تعامل بین دانشآموزان با والدین و معلمان گام بزرگی برداشته است.او که مدتی از اجرای تلویزیونی فاصله گرفته بود، میگوید: یکسری مسائل و تصمیم شخصی خودم باعث شد مدتی کار نکنم اما حالا که به اجرا برگشتم خیلی خوشحالم.
وی درباره حالوهوای اجرای این برنامه میگوید: خانوادهها با دیدن این برنامه در جهت سلامت روان فرزندانشان گام برمیدارند. به این دلیل که بیش از ۲۰ سال اجرای برنامههای خانوادهمحور را به عهده داشتم و جزو افتخاراتم نیز هست، از قبل با این سبک آشنایی داشتم، منتها چون رویکرد هیچوقت دیر نیست آموزشی است از این جهت برایم جذابیت دارد.
وی درخصوص بازخوردهای برنامه و اجرای خود میگوید: با توجه به اینکه تعداد مخاطبان شبکه آموزش محدود است، برایم خیلی جالب است که بارها در بیرون از خانه، بسیاری از مردم با من درباره برنامه صحبت کردهاند. عدهای هم چون مدتها بود مرا در تلویزیون ندیده بودند به من ارادت داشتند اما در کل برنامه تا به اینجای پخش توانسته مخاطب خود را پیدا کند.
جای خالی چنین برنامهای حس میشد
وی درباره تجربهاش از مشارکت والدین امروز در روند تحصیل فرزندانشان میگوید: دههشصتیها همانهایی هستند که من برای پدر و مادرهایشان برنامه اجرا میکردم؛ آنها که اکنون خود پدر و مادر شدهاند، خانوادهها و فرزندانشان را مدیریت میکنند و مخاطب ما هستند.نسل جدید پدر و مادرها خیلی بیشتر از گذشته، خود را درگیر مسائل مربوط به فرزندانشان میکنند و گاهی این درگیری به حساسیت تبدیل میشود. به دلیل وجود این حساسیت، جای خالی چنین برنامهای در تلویزیون احساس میشد که درباره بسیاری از مسائل مبتلابه تحصیل فرزندان صحبت کند؛ چراکه آموزش دیگر غیرتعاملی نیست. شاید در گذشته بچهها صرفا شنونده بودند، اما الان اینطور نیست و کودکان امروز هیچ موضوعی را بدون دلیل نمیپذیرند. شاید برایتان جالب باشد که بگویم در این برنامه از بچهها یاد میگیرم و حتی مطالبات و توقعات جالبی دارند که برای من تازگی دارد. من بهعنوان یک مادر، این خلأ را حس میکنم که برای ارتباط بهتر با فرزندم باید آگاهی بیشتری داشته باشم و یکی از راههای موجود، تماشای این برنامه است که به پدر و مادرها توصیه میکنم.
یک گروه همدل
وی با تاکید بر اینکه این برنامه را خیلی زیاد دوست دارم، میگوید: مسائلی که در برنامه به آن ورود میکنیم به شکل کلی دغدغه دانشآموزان و خانوادههایشان است. گروهی که ما با آنها کار میکنیم، تعامل بسیار خوبی با آموزشوپرورش و خانوادهها دارد. همه موضوعاتی که مطرح میشود، دغدغه خانوادههاست و بارها پیش آمده که بازخوردهای مثبتی از طرح آنها دریافت کردهایم. ازیک طرف، محتوای برنامه را دوست دارم و از طرفی گروهی که با آنها همکاری میکنم خیلی همدل هستیم. تا الان در چندین برنامه مثل سیمای خانواده و عصر خانواده با آقای کریمی همکاری داشتم وبسیار راضی بودم. قهرمانی درباره قضاوت خود درباره وضعیت کیفی برنامههای خانوادگی تلویزیون نسبت به گذشته میگوید:برنامههای خانوادگی قدیم بهتر با مخاطبانشان تعامل داشتند و نیازسنجیهایشان دقیقتر بود واین یک واقعیت است.الان با توجه به برنامههای بیشماری که هست مخاطبان انتظارشان بالا رفته و باید فرم و محتوا تغییر کند و اگر بخواهیم مخاطبانمان دوباره جذب برنامههای تلویزیون شوند باید نیازسنجی دقیقتری انجام دهیم.