هرچند که قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی ایران از کاهش 30 تا 40 درصدی تغییر در متن آگهی های پزشکی غیرواقعی خبر می دهد
کد خبر: ۱۴۸۰۸۶
، اما تصویب قانونی در این سازمان که استفاده از هرگونه آگهی و تبلیغات پزشکی در رسانه ها اعم از نشریات و صدا و سیما را منوط به اخذ مجوز از سازمان نظام پزشکی می داند، این توقع را پیش می آورد که تبلیغات پزشکی غیرواقعی کاملا حذف شود.
آگهی تبلیغاتی ترک اعتیاد در یک روز، افزایش قد تا 10 سانتی متر، کم کردن وزن با دستگاه هر جلسه یک تا 2 سایز، انواع اعمال جراحی از جمله عمل زیبایی بینی با لیزر و... را در همه نشریات می توانید ببینید. طبق اعلام سازمان نظام پزشکی در سال 85 حدود یکهزار مورد تخلف در تبلیغات و آگهی های پزشکی وجود داشته و به همین تعداد نیز مجوز برای تبلیغات پزشکی صادر شده است.
در واقع در سال گذشته نیمی از تبلیغات پزشکی غیرواقعی بوده است ، مساله ای که این صحبت رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی را تداعی می کند: پزشک خوب نه تنها به آگهی که حتی به تابلو هم نیازی ندارد.
ایرج خسرونیا در گفتگو با «جام جم» ادامه می دهد: معمولا پزشکانی که می خواهند راه پولدار شدن را یک شبه طی کنند به دنبال چنین آگهی ها و تبلیغات گمراه کننده ای می روند.
وی تاکید می کند: مردم نباید به آگهی ها اعتماد کنند، چراکه طبابت و پزشکی نیازی به آگهی و تبلیغات ندارد.
قانونی برای تبلیغات پزشکی براساس قانون مصوب مجلس ، تنظیم دستورالعمل های تبلیغاتی و آگهی های امور پزشکی به عهده سازمان نظام پزشکی است. بر این اساس شورای عالی نظام پزشکی کشور نیز آیین نامه مربوط به فرم نسخه ، تابلو و تبلیغات امور پزشکی را در تاریخ 18 آذر سال 82 تصویب کرده که طبق بند 2 این آیین نامه ، درج هرگونه آگهی گمراه کننده در مطبوعات ممنوع بوده و مرجع تشخیص آن سازمان نظام پزشکی است.
مطالبی که در آگهی های پزشکی به کار برده می شود، باید قبل از استفاده به معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی ارسال و پس از تایید مطالب آگهی از سوی کارشناسان این معاونت ، آگهی قابل انتشار و انعکاس خواهد بود.تخلفات در تبلیغات و آگهی های پزشکی در مرحله نخست ، تذکر به دنبال دارد و در صورت تکرار، دادسرای ویژه انتظامی سازمان نظام پزشکی ، به این گونه تخلفات رسیدگی می کند. چنانچه تخلف در امر تبلیغات پزشکی از سوی فرد غیرپزشک صورت گرفته باشد، سازمان نظام پزشکی به عنوان شاکی و مدعی العموم ، موضوع را از طریق قوه قضاییه پیگیری می کند.
همچنین رسیدگی به تخلفات تبلیغاتی موسسات پزشکی که از وزارت بهداشت پروانه کار دارند نیز به عهده سازمان نظام پزشکی است.
با این تفاسیر وبا وجود این که بیش از یک سال است که از ابلاغ آیین نامه تبلیغات پزشکی ، مواد خوراکی و بهداشتی می گذرد، حذف تبلیغات گمراه کننده در رسانه توقع زیادی نیست.
مردم هوشیار باشندالبته باور مردم هم در افزایش یا کاهش این تبلیغات بی تاثیر نیست ، بویژه که وجود آیین نامه تبلیغات پزشکی سبب اعتماد بیشتر مردم به این آگهی ها می شود.رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی معتقد است ، مردم نیز باید هوشیار باشند و به این آگهی ها که عموما کذب است توجهی نکنند.
متاسفانه مدتهاست که در کنار همین آگهی های گمراه کننده ، تبلیغات کاذب ماهواره ای نیز اضافه شده که بارها از سوی پزشکان و وزارت بهداشت نسبت به بی توجهی به این آگهی ها، هشدار داده شده است.
مثلا چندی پیش وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه ای نسبت به تبلیغات ماهواره ای قرص و کپسول افکتور هشدار داده بود. قرص یا کپسول افکتور (Effector) به صورت وسیع از طرف شبکه های ماهواره ای و افراد سودجو برای لاغری تبلیغ می شد در حالی که اطلاعیه وزارت بهداشت اعلام می کرد: موارد متعدد عوارض جانبی ناشی از مصرف این دارو از جمله تشنج منجر به کما، تپش قلب ، حالتهای عصبی و افزایش فشار خون به مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم گزارش شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها