تانک‌خورها؛ قصه‌ای از قهرمانان گمنام

«تانک خورها» از سریال‌های تلویزیونی است که می‌توان به جذابیت قصه، نقش‌آفرینی‌های تماشایی و کارگردانی حساب‌شده آن دل بست. پخش این مجموعه که  راوی ماجراهایی از دوران دفاع‌مقدس  است از یکشنبه شب ۱۵مهرماه در شبکه سه‌سیما آغاز شد. با تماشای تانک‌خورها و حال‌و‌هوایی که از سال‌های دفاع‌مقدس دارد، همه ما یکباره به دورانی می‌رویم که ایمان به خدا و عشق به ارزش‌های اسلامی و آرمان‌های انقلاب، حرف اول زندگی بسیاری بود.
کد خبر: ۱۴۷۶۷۹۴
نویسنده رسول شمالی ورزنده - روزنامه‌نگار
 
رزمندگان در جبهه‌های گوناگون
سال‌های آغازین جنگ‌تحمیلی با تجاوزگری رژیم بعث عراق به آسمان تهران و مرزهای جنوبی و غرب کشور با پشتیبانی و حمایت ابرقدرت‌های آن زمان انجام شد. در حالی که تقریبا غافلگیر شدیم و خرمشهر عزیز در آغازین روزهای دفاع‌مقدس به اشغال نظامیان بعث در‌آمد، اما هرگز ناامید نشدیم و عقب ننشستیم. با پیام‌های گهربار امام امت، حضرت امام‌خمینی(ره) بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی ایران و به همت و تلاش همه قشرهای مختلف مردم ایران اسلامی و ایثارگری‌های نیروهای بسیجی، سپاهی و ارتش، دشمن بعثی تا دندان مسلح پس از هشت سال و به‌دنبال نبرد جانانه ملت قهرمان ایران با رسوایی و به‌طرز مفتضحانه‌ای شکست بسیارسختی خورد و از منطقه فرار کرد. در مسیر نبرد دلاورمردان غیور سپاه اسلام، قشرهای گوناگون مردم کشورمان از هر طبقه و طیفی با حضور در جبهه‌‌های نبرد برای کشورمان افتخار آفریدند و موجب پیروزی‌های چشمگیر رزمندگان اسلام در این نبرد شدند. در واقع مجموعه تلویزیونی تانک خورها روایت قصه آدم‌هایی است که در آن دوران تاریخ‌ساز ملت بزرگ ایران، با تخصص‌ها و تجربیات خود به روند پیروزی‌های دلاور‌مردا‌ن سپاه اسلام کمک کردند. در آن مقطع حساس از کشورمان که از سوی ابرقدرت‌ها و بسیاری از کشورها از هر نظر در تحریم به‌سر می‌بردیم و برای تجهیز جنگ‌افزارهای خود نیاز به قطعات فنی و جنگی داشتیم، این افراد معمولی و گمنام در مشاغل فنی اعم‌از قطعه‌ساز، مکانیک، تعمیرکار ماشین و... با ساخت قطعات سلاح، راه‌اندازی تجهیزات جنگی و عمل‌های ابتکاری خود، کاری بزرگ کردند و باعث پیروزی‌های رزمندگان ایران در عملیات‌های مختلف شدند. همین امر موجب شد که بعثی‌ها شکست‌های بسیار سختی را متحمل شوند و همچنین خیل عظیمی از نیروهای بعثی عراق به اسارت رزمندگان شجاع اسلام دربیایند. 
 
داستان راستان
این سریال تصویرگر روزهای سرنوشت‌ساز و افتخار‌آفرین کشورمان است، روزهایی که رزمندگان ایران اسلامی با دست‌های خالی و بدون‌اتکا به دیگران و با توکل به خدا و با تکیه بر رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام‌خمینی‌(ره) جنگ‌تحمیلی را پیش برده و با افتخار و پیروزی به پایان رساندند. تانک‌خورها داستان راستان مردمی را روایت می‌کند که در سال‌های سخت جنگ‌تحمیلی هیچ‌گاه خم به ابرو نیاوردند و با کمبودهای اقتصادی و تحریم‌ها تحمل و مقاومت کردند و از طرفی هم خانواده‌ها با همراهی جوانان‌شان برای حضور در جبهه‌های نبرد، عشق و ایمان را درفضای زندگی آن دوران حاکم نمودند.یقینا به تصویر‌کشیدن دوران دفاع‌مقدس که برای خانواده‌های ایرانی سراسر از اخلاص،عشق و ایمان بود امروز کار بسیار دشواری است اما همین حرکت غرور‌آفرین که از سوی پرویز شیخ‌طادی به‌عنوان کارگردان، ایرج محمدی به‌عنوان تهیه‌کننده و محمد صادق‌رمضانی‌مقدم به‌عنوان نویسنده این اثر انجام شده، جای تقدیر بسیاری دارد؛ چراکه ما برای روایت واقعیت‌های دوران دفاع‌مقدس به نسل‌جدید که آن دوران را از نزدیک درک نکرده‌اند نیازمند به روایت‌های درست در قالب داستان و فیلم را داریم که خوشبختانه امروز شاهد ساخت آثاری در ژانر دفاع‌مقدس مثل مجموعه تلویزیونی تانک‌خورهاوپخش آن از رسانه‌ملی هستیم. یقینا این نوع آثار ضمن روایت تاریخ معاصر کشورمان در دوران جنگ تحمیلی می‌تواند تاثیرات معنوی و الهی آن دوران را برای نسل جدید و جوانان امروز کشورمان بیان کند.

تصویری روشن از  قهرمانان بی‌نشان
یکی ازویژگی‌های این مجموعه، نمایش افراد گمنامی است که اگرچه حضورشان درجبهه و پشت جبهه به چشم نمی‌آمد، اما تاثیرشان در پیروزی‌های رزمندگان اسلام در جبهه‌ها به‌قدری مهم بود که اگر همراهی و کمک‌های آنها نبود پیروزی‌های رزمندگان اسلام میسر نمی‌شد. در واقع پرویز شیخ‌طادی با وقوف کامل نسبت به این موضوع در مسیر تولید این مجموعه گام برداشت و به‌نوعی همه ما را به فضای آن دوران تلخ‌وشیرین برد. دکور خیابان‌ها، کوچه‌ها، نوع لباس پوشیدن آدم‌ها، شرایط زندگی اقتصادی، اجتماعی آدم‌ها، نوع دیالوگ‌ها، فضای اجتماعی و سیاسی پس از انقلاب، همه و همه درواقع تصویر‌گر آن دوران است و البته در این میان بازی دلنشین هنرمندانی مانند ثریا قاسمی، آرش مجیدی،سروش جمشیدی، احمد نجفی و...باعث شده‌ است که قصه این مجموعه رنگ و لعاب متنوعی به خود بگیرد و برای مخاطبان جذاب باشد. حال‌وهوایی که این مجموعه از خود نشان داده، نوید مجموعه‌ای پرمخاطب را برای شبکه سه می‌دهد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها