ضرورت هم‌افزایی جبهه انقلاب و سکوهای محتوا محور
در بیست‌و دومین برنامه «صمیمانه» مطرح شد؛

ضرورت هم‌افزایی جبهه انقلاب و سکوهای محتوا محور

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

ساترا در حوزه تنظیم‌گری موفق عمل کرده است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بازدید از نمایشگاه دائمی ساترا گفت: این نمایشگاه نشان داد ساترا در حوزه تنظیم‌گری موفق عمل کرده است اما خلأهایی در قانون از جمله در حوزه جرم‌انگاری تخلفات سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی داریم که باید برطرف شوند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بازدید از نمایشگاه دائمی ساترا گفت: این نمایشگاه نشان داد ساترا در حوزه تنظیم‌گری موفق عمل کرده است اما خلأهایی در قانون از جمله در حوزه جرم‌انگاری تخلفات سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی داریم که باید برطرف شوند.
کد خبر: ۱۴۶۷۳۰۴

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، سید علی یزدی‌ خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پس از پایان بازدید از نمایشگاه دائمی ساترا بیان کرد: بازدید از نمایشگاه ساترا به صورت کاملاً شفاف لزوم تهیه قوانین تکمیلی مرتبط به این حوزه را بیشتر از گذشته برای ما روشن کرد و به این نتیجه رسیدیم که لازم است تمام اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از این نمایشگاه بازدید کنند تا با اقدامات ساترا و خلأهای قانونی تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی بیشتر آشنا شوند.

وی درخصوص ضرورت همکاری قوه قضاییه با ساترا برای رعایت آیین‌نامه‌های محتوایی شبکه نمایش خانگی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کشور ما یک کشور خانواده‌محور محسوب می‌شود، هیچ خانواده‌ای نمی‌پسندد که محتوای نامناسب در دسترس اعضایش قرار بگیرد، بنابراین باید همزمان در حوزه‌های سلبی و ایجابی به دنبال بهبود و ارتقای سلامت کیفیت محصولات رسانه‌های فراگیر و شبکه نمایش خانگی باشیم. ساترا در حوزه ایجابی موفق عمل کرده است اما برای تنظیم‌گری بهتر نیاز به کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه دارد.

وی در ادامه با اشاره به تمهیدات پیش‌بینی شده در مجلس دوازدهم برای ارتقای بودجه فرهنگی تأکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساترا بر اساس برنامه هفتم توسعه و برنامه بودجه سال جاری می‌توانند با همکاری مشترک یکدیگر از تولیدات فاخر سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی حمایت کنند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، فعالیت‌های ساترا را در سال‌های اخیر مهم و اثربخش عنوان کرد و گفت: از زحمات ارزشمند مدیران و همکاران ساترا تشکر می‌کنم اما قابل انکار نیست که خلأهایی در قانون داریم که این خلأها با بازدید امروز خیلی شفاف‌تر مشخص شدند و لزوم تهیه قوانین مرتبط به این حوزه بیشتر احساس شد.

یزدی‌خواه استفاده از تسهیلات تشویقی برای سکوهای ارائه کننده محتوا را به‌عنوان یکی از مهمترین راه‌های جلوگیری از توسعه محتوای نامناسب برشمرد و تاکید کرد: با انجام حمایت‌های قانونی می‌توانیم تولیدکنندگان سریال‌ها و برنامه‌های نمایش خانگی را به سمت تولید محتوای مناسب تشویق کنیم. ما در مجلس در ارتباط با برنامه توسعه هفتم مصوب کردیم که یک درصد از بودجه شرکت‌های دولتی با سازکاری که دولت تصویب می‌کند در اختیار کارگروه‌ فرهنگی دولت قرار بگیرد. 

وی افزود: تخصیص این بودجه در سال‌های قبل اختیاری بود اما الان یک درصد است و الزامی است و منابع فرهنگی کشور را فقط بر حسب بودجه سال ۱۴۰۳ به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش داده است. بخشی از همین بودجه می‌تواند با هماهنگی و درخواست مدیریت ساترا و سازمان صدا و سیما از کارگروه مربوطه که مدیریت آن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است وارد این زیست‌بوم و تبدیل به محتوای مناسب و مشوق‌های فرهنگی شود.

این نماینده ادوار مجلس در پایان با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های مردمی در حوزه تنظیم‌گری بهره برد اذعان داشت: ما باید بتوانیم به جای بزرگتر کردن ساختار، گروه‌های مردمی دغدغه‌مند را ساماندهی کنیم، اگر این کار را نکنیم با توجه به رشد روز افزون و توسعه این فضا به‌زودی از محیط مورد نظارت خود عقب می‌مانیم و بر همین اساس یکی از مهمترین رویکردهای پیشنهادی ما به ساترا در حوزه نظارت و تنظیم‌گری، همین افزایش مشارکت و ساماندهی گروه‌های مردمی دغدغه‌مند است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها