نمره قبولی رسانه ملی در انتخابات چهاردهم

یک کارشناس و منتقد رسانه گفت: پخش مستقیم روند اخذ آرا از بیشتر شبکه‌های در دسترس مردم و اخبار تکمیلی از داخل و خارج از ایران نکته‌ای مثبت و بی‌بدیل برای رسانه ملی شد.
یک کارشناس و منتقد رسانه گفت: پخش مستقیم روند اخذ آرا از بیشتر شبکه‌های در دسترس مردم و اخبار تکمیلی از داخل و خارج از ایران نکته‌ای مثبت و بی‌بدیل برای رسانه ملی شد.
کد خبر: ۱۴۶۴۰۵۴

به گزارش جام جم آنلاین، حسین سلطان‌ محمدی کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون درباره عملکرد رسانه ملی در انتخابات گفت: ساختار رسانه‌ای، چون رسانه ملی در جامعه ما، متأثر از قانون اساسی، ساختاری انحصاری است. همین نکته، انتظارات از این رسانه برای نزدیکی هرچه بیشتر به مفهوم «ملی» و دیدن همه اندیشه‌ها و نگرش‌ها و افراد در جغرافیای متکثر از اقوام ایران را بیشتر می‌کند. 

وی ادامه داد: در ایام انتخابات، به ویژه انتخابات ریاست جمهوری که کمترین نامزد‌ها برای رسیدن به درصد بالایی از نگرش و تمایل مردم ایران به خود، حضور دارند، رسیدن به نگاه ملی و حفظ وحدت اندیشه‌ها و آحاد جامعه به دور عنوان ایران، کاری سخت و البته سترگ است. چه باید بکنند تا بیشترین مردمان متعلق و سرشته با نام ایران، به بیشترین رضایت برسند؟

این منتقد اظهار کرد: چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران که به عنوان پیامد واقعه ناگهانی سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور شهید، مرحوم ابراهیم رئیسی، رخ داد؛ همه دست اندرکاران در هر بعدی اعم از اداری و اجرایی و تقنینی و ... تا تبلیغی را به فشاری برای رسیدن به سریع‌ترین الگوی کار گرفتار کرد. در بعد تبلیغی، صداوسیما سهم اصلی را داشت و همه ابزار‌های رسانه‌ای امروزی اعم از رسانه‌های سنتی و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب و همین طور شبکه‌های حاضر در فضای مجازی را به خود مشغول و معطوف کرد و هر برنامه‌ای که از این رسانه طراحی و به اجرا درآمد، منبع مباحث بعدی میان درگیران سایر ابزار‌های تبلیغی شد و مردم علاوه بر بهره‌برداری مستقیم از برنامه‌های رسانه ملی، در توالی این امکان، از بازخورد‌ها یا گفتار‌ها و رفتار‌های مکمل تولیدشده در سایر ابزارها، استفاده کردند. 

سلطان محمدی درباره برگزاری مناظره‌ها توضیح داد:طراحی مناظره‌های آشنا، که در بیست سال اخیر، شاخصی برای ایام انتخابات ریاست جمهوری شده و چگونگی اجرای آن، برنامه اصلی بود و دیگر مناظرات تخصصی با حضور نامزد‌ها و سپس مناظرات متنوع از نظر موضوع با حضور نمایندگان تخصصی نامزدها، متمم آن بود. مناظرات مستقیم از مناظرات شش نفره با استفاده از پرسش‌های از قبل اعلام شده از سوی کارشناسان و مردم، شکل گرفت و به صورت طبیعی، رسانه ملی کوشید تا از شائبه جهت دادن به پرسش و پاسخ به سمت نامزدی خاص، دور بماند. 

وی افزود: البته این موضوع، در مناظرات دونفره مرحله دوم، کمی رنگ باخت و حرف و سخن پدید آورد؛ اما همین رفتار مجری رسانه ملی در مناظرات مرحله دوم، متأثر از بازخورد مثبت پرسش‌های طراحی‌شده و بعضا ناگهانی از سوی کارشناسان انتخابی و اکثرا از خارج رسانه ملی در مناظرات تخصصی فرهنگی و سیاسی و فرهنگی و ... بود. ناگهانی بودن پرسش‌ها، نزدیکی به موضوعات حاضر در اذهان کارشناسان و سیاست‌مداران و مردم را نشان داد. این روش، توجه به مناظرات طراحی شده و به اجرا درآمده را بسیار فراتر از گذشته کرد. همچنانکه طراحی حضور کارشناس همراه نامزد‌ها در مناظرات تخصصی و نحوه کنش و واکنش آنان به پرسش‌ها و رفتار‌های بروز یافته، جذابیت و هیجان را افزایش داد. 

نمره قبولی رسانه ملی در انتخابات چهاردهم

این کارشناس رسانه بیان کرد: مجموعه این نوع پردازش محتوا و اجرای آن، و حتی اجازه دادن مناظره و مباحثه بی‌واسطه و صریح دو نامزد مرحله دوم در انتهای مناظره نخستشان در این مرحله، که بشدت هیجان‌ها را افزایش داد؛ در برانگیزندگی مخاطب برای مشارکت در انتخابات و ارزیابی و حلاجی کردن مباحث دیده و شنیده شده، سهم وافری داشت. این نمونه رفتار رسانه‌ای با توجه به القائات و شبهاتی که درباره ورود جهت‌دار رسانه ملی به نفع یا به ضرر یک نامزد خاص وجود داشت، بسیار روش دقیق و مفیدی بود که توانست اهداف تبلیغی مناظرات برای تمرکز مخاطبان و رأی‌دهندگان را محقق سازد. 

سلطان محمدی درخصوص پوشش کامل زمان برگزاری انتخابات خاطر نشان کرد: در روز رأی‌گیری با وجود فراوانی بعضا آسیب زننده به مخاطب، پخش مستقیم حوزه‌های رأی‌گیری و روند اخذ آرا و همچنین شمارش آرا از بیشتر شبکه‌های در دسترس مردم، باز هم شمولی که از ورود تصویر نقاط مختلف کشور به صفحه تلویزیون بروز و ظهور یافـت، نکته‌ای مثبت و بی‌بدیل برای رسانه ملی شد. از بیشتر نقاط کشور، تصاویری برای پخش، به نمایش درآمد، چه از روستا‌ها و چه شهرها. به این پرداخت‌های مستقیم، بیفزایید گزارش‌ها و اخبار مکمل از داخل و خارج از ایران با محوریت انتخابات را. مجموعه همه اینها، نمره قبولی کم‌سابقه‌ای را به رسانه ملی در این رویداد داد که تحلیل کامل آنچه انجام شد، می‌تواند نقاط قوت و نقاط قابل اصلاح برای موارد بعدی را به دست دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها