رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما:

میزان مخاطبان مناظرات در دور دوم ۵۶.۵ درصد بود

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با اعلام این که میزان مخاطبان مناظرات در دور دوم ۵۶.۵ درصد بود، گفت: حدود ۳۵ میلیون نفر از افراد بالای ۱۸ سال مناظرات رسانه ملی را دیده بودند.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با اعلام این که میزان مخاطبان مناظرات در دور دوم ۵۶.۵ درصد بود، گفت: حدود ۳۵ میلیون نفر از افراد بالای ۱۸ سال مناظرات رسانه ملی را دیده بودند.
کد خبر: ۱۴۶۳۷۲۲

به گزارش جام جم آنلاین، محسن شاکری‌ نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در شبکه خبر در پاسخ به این سوال که نظرسنجی‌هایی که پیرامون مرحله دوم انتخابات از مردم انجام شد، شامل چه مولفه‌هایی بود؟ گفت: ما در راستای ادامه فرایند نظرسنجی‌های انتخاباتی بعد از کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم، بلافاصله روز یکشنبه نظرسنجی‌های میدانی و تلفنی را آغاز کردیم. همچنین، بعد از مناظرات دور دوم نظرسنجی درباره میزان مخاطب از مناظرات را انجام دادیم.

شاکری‌نژاد ادامه داد: دو نظرسنجی میدانی درباره مشارکت مردم، یک نظرسنجی تلفنی درباره مشارکت مردم و یک نظرسنجی میدانی در باب میزان مخاطب مناظرات در سراسر کشور انجام شد. میزان مخاطبان مناظرات در دور دوم ۵۶.۵ درصد بود. از آنجایی که این نظرسنجی‌ها به طور میدانی در سطح شهرها، شهرستان‌ها و روستا‌های سطح کشور انجام شده بود، از دقت بالایی برخوردار است. اگر جمعیت بالای ۱۸ سال کشور را ۶۱.۵ میلیون نفر بدانیم، حدود ۳۵ میلیون نفر از افراد بالای ۱۸ سال این مناظرات را دیده بودند.

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با بیان اینکه گزارش‌های نظرسنجی دوره قبل مرکز تحقیقات سازمان در ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که مخاطبان مناظرات آن دوره ۵۰.۵ درصد بودند، توضیح داد: بنابرین، ما شاهد افزایش ۶ درصدی میزان مخاطبان در دوم انتخابات ریاست جمهوری بودیم.

وی درباره نظرسنجی‌های جعلی که به مرکز تحقیقات صداوسیما نسبت داده بودند، تصریح کرد: دو نظرسنجی جعلی از جانب مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر شد، که ما از طریق رسانه ملی آنها را تکذیب کردیم. حتی در دوم انتخابات تمام مراکز افکارسنجی با خطا میزان مشارکت را برآورد کردند، که نشان می‌دهد این مراکز باید درباره شناخت افکارعمومی و جامعه ایرانی بازنگری کنند. از طرفی، در این دوره از انتخابات درصد بالایی از مرددین را داشتیم؛ کسانی که برای شرکت در انتخابات تصمیم نگرفته بودند و تا روز آخر انتخابات درصد بالایی از مرددین داشتیم. نتایج نظرسنجی‌ها نشان داد که بخش عمده‌ای از آنها شرکت نکردند و در نتیجه منجر به تفاوت برآورد با واقعیت شد.

شاکری‌نژاد در پاسخ به این سوال که با اتمام انتخابات ریاست جمهوری نظرسنجی‌ها ادامه می‌یابد؟ گفت: بر اساس ماموریتی که داریم، در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و دینی افکارسنجی‌ها را به صورت معمول در طول سال انجام می‌شود. اما درباره انتخابات یک نظرسنجی نهایی درباره رفتار رای‌دهی و دلایل عدم مشارکت انجام می‌دهیم. اینکه دلیل عدم مشارکت آنهایی که رای ندادند، چیست؟ بر اساس داده‌هایی که بعد از دور اول انتخابات منتشر شد، مهمترین دلیل مردم برای عدم مشارکت مسائل معیشتی و اقتصادی است. یعنی می‌گویند ما به دلیل مشکلات اقتصادی مشارکت نکردیم. 

به گفته رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، در حالی که دشمنان جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند بگویند عدم مشارکت مردم در دور اول انتخابات یا عدم مشارکت ۶۰ درصد مردم به دلیل ضدیت با نظام جمهوری اسلامی است، اما فقط درصد اندکی از مردم یعنی حدود ۴ درصد شرکت‌کنندگان اعلام می‌کنند عدم مشارکت‌شان به دلیل ضدیت با نظام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها