خروج آمریکایی ها از عراق و چالش های پیش رو

حتی اگر جرج بوش رئیس جمهور امریکا برنامه اغاز خروج نیروهای امریکایی را از این کشور اعلام کند روند تخلیه نیروها و تجهیزات امریکایی از این کشور و تعیین مسیر خروج انها از راه کویت یا هر کشور دیگر
کد خبر: ۱۴۴۷۸۸
منطقه به نوبه خود یکی از چالشهای مهم پیش روی دولت امریکا خواهد بود.
مقامات ارتش امریکا می گویند بی ثباتی اوضاع عراق عدم اعتماد کافی به نیروهای امنیتی این کشور و وجود هزاران قطعه تجهیزات مختلف که در طول اشغال 4 ساله عراق در سراسر این کشور بطور پراکنده مستقر شده است .
هرگونه عملیات احتمالی تخلیه نیروها را از این کشور پیچیده و خطرناک خواهد کرد. فرماندهان ارتش امریکا تخمین می زنند خارج کردن بخش اعظم 160 هزار نیروی امریکایی از عراق به گونه ای منظم که با واگذاری مرحله ای پایگاهها تجهیزات و در مجموع مسئولیتهای امنیتی به نیروهای عراقی همراه باشد دست کم بیش از دو سال بطول خواهد انجامید. حتی خروج سریع و بی برنامه و رها کردن تاسیسات و تجهیزات بدون هشدار قبلی حدود شش تا نه ماه وقت می گیرد.
یک مقام دفاعی امریکا که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد سناریوی خروج از عراق چه کوتاه چه بلند مدت باید در برابر چشم دشمن انجام شود.
وی افزود: این خروج شبیه جنگ خلیج فارس در 20سال گذشته نخواهد بود. شرایط عقب نشینی از عراق در کانون مباحثات در امریکا بر سر ماهیت برنامه های بعدی در این کشور قرار دارد.
کارشناسان امریکایی می گویند عمق و سرعت اجرای این برنامه به مذاکرات هفته اینده در کنگره بستگی خواهد داشت.
در هر حال به نظر می رسد حمایت از خروج فوری نیروها از عراق راه را برای اعتراف به این واقعیت هموار خواهد ساخت که بیرون کشیدن نظامیان امریکایی بدون انکه عراق در ورطه هرج و مرج و بحران عمیق تر گرفتار شود مستلزم صرف زمان بیشتر و نشان دادن انعطاف پذیری بالاتر خواهد بود.
فرماندهان نظامی امریکا خاطر نشان می کنند خروج خیلی سریع و بدون بررسی و حساب و کتاب نیروهای این کشور دستاوردهای امنیتی انها را در مهار شورشیان اهل تسنن در استان اشوب زده الانبار بر باد خواهد داد.
بوش اخیرا از این دستاورد ها به عنوان الگویی از حصول به پیشرفت یاد کرده بود که ممکن است در نهایت به کاهش شمار نیروها در عراق منجر شود.
مقامات اطلاعاتی امریکا هشدار داده اند خروج زود هنگام نیروهای امریکایی خشونتهای فرقه ای و جناحی را در عراق افزایش خواهد داد زیرا این گروهها تلاش خواهند کرد در صدد پر کردن خلاء قدرت ناشی از تخلیه نیروهای امریکایی برایند.
یکی از سناریوهایی که بیشتر در دست بررسی قرار دارد این است که امریکا یک نیروی ثابت را در عراق احتمالا برای چند سال اینده حفظ کند.
در هر حال کارشناسان نظامی می گویند اصلی ترین راه خروج نیروهای امریکایی می تواند کویت باشد که بهترین و نزدیکترین بنادر را در منطقه داراست.

جیم مانیون
خبرگزاری فرانسه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها