نایجک، توتال وپتروناس درپی تفاهم قیمت های پیمانکاری پارس ال ان جی

ایسنا: شرکتهای ملی صادرات گاز ایران (نایجک)، توتال و پتروناس به دنبال یافتن راهحل مناسبی برای قیمتهای موجود در بخش پیمانکاری پروژه پارس LNG در فاز 11 پارس جنوبی هستند.
کد خبر: ۱۴۴۴۵۸

نصرت الله سیفی - مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران- با بیان این مطلب و این که در مرحله ارزیابی قیمتهای پیشنهاد شده در فاز 11 پارس جنوبی هستیم، اظهار کرد: قیمت نهایی EPC (مهندسی، خرید کالا و ساخت و اجرا) که توسط کنسرسیومی متشکل از شرکتهای پیمانکاران بینالمللی ارائه شده است، در نهایت از طریق مذاکره بین شریکان پروژه یعنی شرکتهای ملی صادرات گاز ایران، توتال و پتروناس مشخص میشود.
پیشتر اکبر ترکان مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس - گفته بود: از آنجا که در رقابت برخی از مناقصههای فرعی انجام شده در فاز 11 پارس جنوبی شرکتهای ایرانی حاضر نبودند و مناقصات کامل نبوده، لذا لازم است برخی مناقصههای موردنظر شرکت ملی نفت دوباره ازسوی شرکت توتال تکرار شود. از این که در برخی قسمتها بهترین قیمت پیشنهاد شده دریافت شده باشد، اطمینان نداریم، بنابراین لازم است دوباره برخی بخشها به مناقصه مجدد برود.
سیفی افزود: قیمتهای عملیات پیمانکاری در همه دنیا افزایش پیدا کرده و فقط مربوط به ایران نیست. همچنین افزایش قیمت در سایر پروژههای نفتی به جز LNG ایجاد شده است.
سیفی در پاسخ به این سوال که برخی تعلل و تاخیر توتال را در راستای اهداف کشورهای محدودکننده ایران برای کاهش منافع ما میدانند، تاکید کرد: افزایش قیمتها به طور کلی زیاد بوده است، ولی اگر بعضی اعتقاد دارند افزایش قیمت پیمانکاری بیش از سطح معمول جهانی بوده است، معتقدم این مقدار به حدی نبود که تعیین کننده باشد.
وی افزایش هزینه تجهیزات و تعداد کم پیمانکاران را دو دلیل اصلی جهش قیمتها دانست و گفت: علاوه بر این که مواد اولیه و تجهیزات بسیار گران شده است، به دلیل افزایش قیمت نفت و فرآوردههای نفتی تعداد پروژههایی که وارد بازار کار شدهاند، زیادتر از تعداد پیمانکاران شده است، به همین دلیل عرضه کم خدمات و تقاضای زیاد موجب افزایش قیمتها شده است، به گونهای که شرایط اضطرار گیرنده و سرویس دهنده کالا قیمت نهایی را تعیین میکند.
گفتنی است، طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی با هدف تامین گاز ترش مورد نیاز واحد پارس LNG طراحی و اجرا خواهد شد. در این راستا تولید روزانه 2 هزار میلیون فوت مکعب استاندارد گاز، تهیه گاز ترش استحصالی برای خوراک واحدهای LNG به میزان 1900 میلیون فوت مکعب استاندارد در روز و استحصال روزانه 700 هزار بشکه میعانات گازی سنگین از اهداف این طرح است.
تاسیسات دریایی این طرح عبارتند از دو سکوی تولید شامل حفاری 20 حلقه چاه، دو خط لوله 32 اینچ دریایی انتقال گاز ترش به ساحل، دو خط لوله 4.5 اینچ انتقال محلول منواتیلن گلایکول، خطوط فیبر نوری به منظور ارتباط تاسیسات دریایی و خشکی با یکدیگر و همچنین با دیگر فازهای پارس جنوبی. همچنین واحدهای سیلابهگیر و جداکننده میعانات گازی و آب، ذخیرهسازی میعانات گازی و واحد احیای منواتیلن گلایکول مجموع تاسیسات ساحلی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی هستند؛ تاسیسات ساحلی این طرح در فاصله حدود 135 کیلومتری از دریا و در بندر تمبک ساخته میشود. طرح توسعه این فاز به صورت قرارداد بیع متقابل، به مشارکت شرکتهای توتال و پتروناس واگذار شده است.
سیفی همچنین در خصوص واردات گاز از ترکمنستان نیز تشریح کرد: با توجه به تفاهم انجام شده مبنی بر واردات بیشتر گاز از ترکمنستان، محور کار در حال حاضر تشکیل گروه کاری مشترک است.
به گفته او در تفاهم سال گذشته میزان گاز دریافتی را از هشت به 14 میلیون متر مکعب رساندهایم که ترکمنستان در تلاش است گاز مورد نیاز ایران را طبق قرارداد تامین کند.
دراین زمینه سیدرضا کساییزاده مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران - سال گذشته با اعلام اینکه واردات گاز ایران از ترکمنستان از اواخر سال 2007 به 14 میلیارد متر مکعب در روز افزایش مییابد، گفته بود که قیمت جدید گاز شامل هشت میلیارد مترمکعب گاز وارداتی کنونی و شش میلیارد متر مکعب گاز وارداتی از اوایل سال 2008 میلادی است که قیمت و حجم گاز با توافق طرفین افزایش یافته است. تاسیسات کنونی کشور آمادگی دریافت این مقدار گاز را دارد؛ بنابراین ترکمنستان نیازمند تمهیداتی است تا این گاز را به کشور ما منتقل کند. براساس دو قرارداد ایران و ترکمنستان، گاز آن کشور از دو منطقه کردکوی و دره گز وارد ایران میشود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها