یادداشت/شهربانو بهروزیان-کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش معاونت فرهنگی و اجتماعی استان بوشهر؛

نقش عدم بلوغ شخصیتی  در ازدواج

یادداشت/مرضیه تونه کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش معاونت فرهنگی و اجتماعی استان بوشهر؛

۹مهارت و عامل اساسی در ازدواج

ازدواج آگاهانه و با برنامه،برج مراقبت زندگی است و ضرورت آن به ویژه در این دوران که زندگی بشر از پیچیدگی خاصی برخوردار است پوشیده نیست. ازدواج اهداف و نیازهای بی‌شماری را برآورده می‌سازد که مهمترین آنها آرامش و سکون است
کد خبر: ۱۴۲۷۸۹۲

ازدواج آگاهانه و با برنامه،برج مراقبت زندگی است و ضرورت آن به ویژه در این دوران که زندگی بشر از پیچیدگی خاصی برخوردار است پوشیده نیست. ازدواج اهداف و نیازهای بی‌شماری را برآورده می‌سازد که مهمترین آنها آرامش و سکون است. در برنامه‌ریزی ازدواج از ۹عامل نام برده می‌شود که در توفیق این امر مهم تأثیر بسیار دارد. این عوامل عبارتند از:

۱) نیت و اراده آگاهانه

برای ایجاد خانواده و ساختن زندگی مشترک نیت تنها یک امر ذهنی نیست. این پدیده مجموعه‌ای از طراحی‌های ذهنی و عملی است که سخت‌کوشی و تلاش بهینه و کارآمد بخشی از آن به شمار می‌آید. کسی که برنامه‌ای شفاف و روشن برای این امر مهم داشته باشد، استحکام و بقای این پیوند مقدس را رقم زده است.

۲) سلامت روح و جسم

انسان سالم به وجود آورنده خانواده سالم است، چون اجتماع مجموعه خانواده‌ها است، وقتی سلامت روان پایه و اساس زندگی مشترک باشد، بالندگی اجتماعی به ارمغان می‌آورد. سلامت جسم در مرتبه بعد است.

۳)داشتن منبع درآمد مناسب:

بحث تامین برای یک ازدواج موفق و زندگی پر خیر و برکت بسیار ضرورت دارد.مسئله اشتغال و تامین خانواده نوعی امنیت روانی ایجاد می‌کند که لازمه زندگی مشترک است.طلاب و دانشجویانی که به ازدواج تمایل دارند، با جد و جهد در کنار درس حرفه ای می‌یابند و مسئله تأمین را تا حدودی زیادی حل می‌کنند. یاری خانواده در این زمینه نیز از عوامل آسان کننده ازدواج است. البته در این مراحل صبر، قناعت، پذیرش وضع موجود و تلاش برای تامین هرچه بیشتر ضرورت دارد.

۴)سن مناسب

زوج مناسب باید از جهت جسمی به بلوغ کامل رسیده باشند و از جهت روحی و روانی برای پذیرش مسئولیت ازدواج آمادگی داشته باشند. امروزه با عنایت به بحث تحصیل و کار و امکانات، تعریفی خاص از سن مناسب وجود ندارد؛ یعنی با لحاظ کردن بلوغ جسمی و روحی و تطبیق با شرایط زمانه، از جهت تحصیل و اشتغال و تامین، می‌توان در خصوص ازدواج تصمیم گرفت.

۵)ثبات عاطفی

داشتن ثبات عاطفی و کنترل عواطف و احساسات در امر ازدواج بسیار تعیین‌کننده و مهم است. حوصله و بردباری، صداقت، خلوص، بی‌آلایشی، مهربانی، گذشت، صمیمیت، اعتماد، نظم و انضباط و همکاری، سازگاری، تعهد، سخاوت و حسن تفاهم و بالاخره انعطاف از موارد عمده ثبات عاطفی‌اند. جوانانی که در آستانه ازدواج و تشکیل خانواده قرار دارند، باید از حداقل ثبات برخوردار باشند؛ بتوانند خشم و شادی غیرطبیعی خود را کنترل کنند؛ با متانت و تامل به بررسی واقعیت‌ها پردازند و هنگام قضاوت و داوری با عقل و منطق ظاهر شوند.

۶)داشتن منطق و مسولیت پذیری

یکی از معیارهای اساسی در مرحله مقدماتی ازدواج، داشتن منطق و احساس مسئولیت‌پذیری است که در حقیقت علاقه و رغبت برای ایجاد خانواده است و پیش شرط اساسی ازدواج موفق به شمار می‌آید.

مسئولیت‌پذیری نوعی اطمینان‌خاطر و امنیت روانی به همراه می‌آورد و از راههای اساسی کاهش صدمات زندگی و حیات مشترک زناشویی است.

۷) عشق الهی و تحکیم بنیان خانواده

در فرآیند ازدواج مراحلی وجود دارد که سردار همه آنها عشق و شوق به زندگی با همسر آینده است. این عشق هرچه به حقیقت و واقعیت و اصالت نزدیک‌تر باشد، خانواده از تداوم و استحکام فزون‌تر برخوردار می‌شود. وفاداری به عشق، وفاداری به همسر را به ارمغان می‌آورد که در آن احساس تکامل و تعلق خاطر و خوشبختی حاصل می‌گردد. در یک برنامه موفق ازدواج، عشق جایگاهی ویژه دارد. عشق را باید عامل تعالی و تکامل انسان بدانیم.

۸) آشنایی با قوانین ازدواج

ازدواج دارای وظایف، حقوق و تکالیف است ضرورت آشنایی جوانان با قوانین و مقررات ازدواج بر هیچ کس پوشیده نیست. آشنایی مقدماتی با حقوق و قوانین تشکیل خانواده، در پایداری ازدواج و شیرینی و لذت زندگی بسیار موثر است. از جمله این حقوق، حقوق قانونی و شرعی، مهریه و حدود و اختیارات زوجین در برابر یکدیگر، تقسیم کار، حقوق زن، تعهدات اصلی و فرعی، شروط و تربیت فرزندان است.

۹) بهداشت، مدیریت تحکیم خانواده

یکی از عوامل ازدواج موفق و برنامه‌ریزی شده آشنایی زوجین با بهداشت و تلاش برای حفظ و نگهداری سلامت خانواده است. تعامل‌های زوجین، بهترین سن بچه دار شدن زن که بین ۲۰_۳۰سالگی است و رعایت فاصله حداقل ۳سال بین زایمان و رفتار مسولانه و آگاهانه در زندگی زناشویی بخشی از این اصول به شمار می‌آید. دنیای امروز دنیای تغییر است و زوج‌های جوان باید هر روز طریقی جدید برای بهتر شدن روابط خود بیابند.

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها