خطر سوء مصرف شربت تریاک | چگونگی شکایت از کمپ‌های متخلف
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

خطر سوء مصرف شربت تریاک | چگونگی شکایت از کمپ‌های متخلف

پژوهشگر و درمانگر اعتیاد در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

فقر به آتش اعتیاد می‌دمد | هشدار نسبت به افزایش اعتیاد

یک پژوهشگر و درمانگر اعتیاد با اشاره به اینکه مسائلی مانند ‌بی‌عدالتی اجتماعی، فقر و تورم در شیوع اعتیاد در جامعه نقش دارند، گفت: اگر روند افزایشی این عوامل ادامه پیدا کند، ‌اعتیاد نیز در کشورمان بیشتر خواهد شد.
یک پژوهشگر و درمانگر اعتیاد با اشاره به اینکه مسائلی مانند ‌بی‌عدالتی اجتماعی، فقر و تورم در شیوع اعتیاد در جامعه نقش دارند، گفت: اگر روند افزایشی این عوامل ادامه پیدا کند، ‌اعتیاد نیز در کشورمان بیشتر خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۱۳۵۲۲

به گزارش جام جم آنلاین، دكتر رامین رادفر‌ در پاسخ به این پرسش که نقاط قوت و ضعف دستگاه‌های مسئول در مبارزه با مواد مخدر در کشورمان چیست؟ عنوان کرد: ‌مجموعه مداخلاتی که در حیطه اعتیاد انجام می‌شود‌ از پیشگیری و درمان گرفته تا مبارزه با عرضه ‌در هر کشوری باید ‌منجر به کاهش شیوع اعتیاد شود. این درحالی است که ما از نظر شیوع اعتیاد ‌جزو سه کشور اول دنیا هستیم.

‌وی درباره نقاط قوت مبارزه با مواد مخدر در کشورمان نیز توضیح داد: ما گسترده‌ترین شبکه درمانی اعتیاد را در دنیا داریم و تنوع مدل‌های درمانی در کشورمان بسیار بالاست. ‌

این پژوهشگر اعتیاد ادامه داد: در حیطه مداخلات کاهش آسیب نیز در بین کشورهای اسلامی و منطقه ‌هنوز جزو اولین‌ها هستیم. برای نمونه نحوه مداخلات کاهش آسیب در کنترل ایدز بسیار موثر بوده است.

به گفته وی در حیطه مقابله با عرضه و کشفیات مواد مخدر نیز معمولا جزو کشورهای اول تا دوم دنیا هستیم.

‌دکتر رادفر درباره اینکه چرا با وجود چنین دستاوردهایی ما‌ در حوزه شیوع جزو سه کشور اول دنیا هستیم؟ نیز توضیح داد: واقعیت این است که برای ما مشخص نیست که‌ اگر این مداخلات انجام نمی‌شد، میزان شیوع در کشورمان چقدر می‌شد؟ باید توجه داشت که نتیجه نهایی شیوع و بروز  فقط برآیند این مداخلات نیست و مسائلی مانند‌ بی‌عدالتی اجتماعی، فقر، تورم و در دسترس بودن مواد مخدر نیز بشدت شیوع  اعتیاد را افزایش می‌دهد. این درحالی است که ستاد مبارزه با مواد مخدر و سایر افرادی که در این حوزه تلاش می‌کنند تاثیری روی این عوامل ندارند‌.

این پژوهشگر اعتیاد درباره نقش شرایط نامناسب اقتصادی در افزایش اعتیاد نیز توضیح داد:‌ مداخله‌ای که بتوان از طریق آن تا حد زیادی شیوع را در جامعه کاهش داد؛ ریشه کنی فقر است. لازم به یادآوری است که وقتی ‌میزان استرس در سطح فردی افزایش پیدا می‌کند، استرس‌های روانی جامعه نیز بیشتر می‌شود و اشخاص مختلف در برابر استرس فقر و بی‌عدالتی اجتماعی واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهند.

وی تاکید کرد: در این بین برخی نیز به اشتباه راه میانبر مصرف مواد مخدر را انتخاب می‌کنند که این روزها در دسترس و ارزان است.

‌دکتر رادفر در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی اعتیاد در کشورمان چه تغییراتی خواهد کرد؟ به جام جم آنلاین گفت: اگر روند افزایش استرس و تنش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ‌ادمه پیدا کند، شیوع اعتیاد نیز در کشورمان بیشتر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها