مرز‌بندی مشخصی برای موضوعات نداریم!
گفت‌و‌گو با سیدعلی صدری‌نیا، تهیه‌کننده وکارگردان برنامه «بی‌واسطه»

مرز‌بندی مشخصی برای موضوعات نداریم!

سمت خدا بودن و به سوی خدا رفتن، عامل موفقیت است. عامل موفقیت هر چیز و هر کاری و امروز به سمت خدا بودن عامل موفقیت برنامه‌ای معارفی از شبکه سه سیماست؛ برنامه‌ای که امروز با برخورداری از کادری حرفه‌ای و مسلط به فنون تولید یک برنامه معارفی در قاب تلویزیون ایران حضور پیدا کرده و مخاطبان بسیاری را به سوی خویش جذب کرده‌است.
سمت خدا بودن و به سوی خدا رفتن، عامل موفقیت است. عامل موفقیت هر چیز و هر کاری و امروز به سمت خدا بودن عامل موفقیت برنامه‌ای معارفی از شبکه سه سیماست؛ برنامه‌ای که امروز با برخورداری از کادری حرفه‌ای و مسلط به فنون تولید یک برنامه معارفی در قاب تلویزیون ایران حضور پیدا کرده و مخاطبان بسیاری را به سوی خویش جذب کرده‌است.
کد خبر: ۱۴۱۳۴۹۴
نویسنده فاطمه محمدی - روزنامه‌نگار

این برنامه یکی از پر مخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی است که خانواده‌های ایرانی را پای کلاس‌های درس نشانده و آموزه‌های دینی را که مستقیما با زندگی گره خورده، به آنان آموخته‌است و آنان تا به امروز از برنامه‌هایش بهره‌مند شده‌اند.
«سمت خدا» برنامه‌ای مانند خیلی از برنامه‌ها برای پر کردن اوقات‌فراغت یا صرفا برای پر کردن آنتن ساخته نشده بلکه خودش یک سبک زندگی است؛ آموزش است و هدایت. زیبایی و ظرافتی که در تولید این برنامه به کار گرفته شده، باعث می‌شود چشم‌های بسیاری را همه روزه به سمت خود بکشاند و توجه همگان را به سمت خدا معطوف سازد. سمت خدا تلاشی است با زبانی شیرین و فضایی دلنشین مخاطبان را به سوی برنامه جذب می‌کند و با موضوعاتی عرفانی و مذهبی که آمیخته با زندگی است، درس زندگی می‌دهد.
نجم الدین شریعتی، مجری - کارشناسی است که آگاهی و تسلط کاملی بر مسائل و مفاهیم معنوی و معرفتی دارد و با مطالعه بسیار در ارتباط با موضوعات برنامه در آن حضور پیدا می‌کند. او اجرای زیبا و مسلطی دارد که وی را از دید مخاطبان به عنوان یک مجری توانا، آگاه و پرطرفدار معرفی کرده‌است. او از دایره واژگان وسیعی برخوردار است که در گفت‌وگو با کارشناسان برنامه از آنها بهرمند می‌گردد. دایره واژگان پارسی و عربی که از ادعیه و فرازهای دعاهای مختلف گلچین شده‌اند. این گونه جمله‌بندی و یادی از فرازهای گوناگون در دعاهای مختلف حال و هوایی دیگر به محتوای برنامه می‌دهد و بار معنوی آن را علاوه بر توضیحات کارشناسان روحانی برنامه، ارتقا می‌دهد. کلام روشن و بیان شیوای اوست که به ایجاد ریتم کلیت برنامه کمک کرده و نیز مخاطبان بسیاری را از هواداران خویش قرار داده‌است. تجربه ۱۴ ساله او در امر فعالیت‌های رسانه‌ای به خصوص اجرا و مجریگری اینک از او یک مجری توانمند و با تجربه ساخته‌است که امروز بار سنگینی از برنامه را به دوش می‌کشد و از این برنامه یک برنامه پرمخاطب ساخته‌است. برنامه‌ای که حتی بسیاری از کسانی را که انسان‌هایی معتقد و مذهبی نیز نیستند، به خود جذب می‌کند. چراکه فضایی معنوی و روح افزا که بر آن حاکم است، از آن یک برنامه آنتن پر کن نساخته و حتی این دسته از مخاطبان رسانه‌ملی را هم به خود جذب می‌کند.
هر یک از کارشناسان برنامه نیز با بیانی در خور موضوع مورد بحث خویش و نیز نقاط عطف مباحث مورد نظر را بسط و گسترش می‌دهند. به شکلی که به زیبایی در دل و ذهن خداجوی مخاطبان نفوذ می‌کند و فضایی صمیمی و تا حدی دیالکتیک می‌آفریند. بحث‌هایی که در میان مجری و کارشناس مطرح می‌شود از ریتم خوبی برخوردار بوده و با در نظر داشتن حوصله مخاطب طراحی شده‌است. گفت‌وگویی که همه عناصر آن را رسیدن به خویشتن خویش و در نهایت رسیدن به معبود تشکیل داده‌است.
از جمله موضوعات و سرفصل‌هایی که محوریت مباحث قرار می‌گیرند، می‌توان به وعده‌های الهی به صابران، یاد مرگ و قیامت، محبت و رحمت الهی در ادعیه اهل‌بیت، زندگی و بندگی، شیوه انتقال مفاهیم دینی، استمرار زیبایی‌های ماه مبارک رمضان، عوامل بیداری و هوشیاری مومنین و... اشاره کرد که با توجه به تخصص و دایره مطالعاتی هر یک از کارشناسان با ذکر مثال‌هایی از آیات قرآن، احادیث و روایات و نیز منابع مطالعاتی معتبر شیعی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. موضوعات و مفاهیمی که در برنامه مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرند، همگی با مفاهیم انسانی، اخلاقی و راه و روش‌های زندگی در ارتباط مستقیم هستند و مخاطبان حق‌جوی برنامه را در زمانه‌ای که اسلام و مذهب شیعی مورد آماج حمله‌های گسترده از سوی رسانه‌های بیگانه است، به راه راست هدایت کرده و راه درست زندگی را به آنان نشان می‌دهد. در ارتباط با کارگردانی و تصویربرداری این برنامه باید گفت با در نظر داشتن نوع گفت‌وگو و مباحث و تم برنامه که ممکن است، برنامه را از ریتمی کند برخوردار کند، با تصویربرداری و کات‌هایی پی در پی و نیز تدوین زیبا و به موقع، آن ریتم را تسریع بخشیده و برنامه را از کسل‌کنندگی رها کرده و از آن یک برنامه گفت‌وگو محور به معنای واقعی ساخته‌است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها