سبک‌های موسیقی در روحیه و زندگی نوجوانان تاثیر مستقیم دارد

بازی نت‌ها با روح و روان انسان‌ها

مدام هدفن سرمه‌ای رنگش را در گوشش گذاشته و در حال گوش دادن موسیقی است. موسیقی که حتی گاهی یک کلمه از آن را نمی‌فهمد. آهنگ‌هایی با زبان اسپانیایی که چون دوستانش گوش می‌دهند او هم به آنها علاقه‌مند شده‌ است.
کد خبر: ۱۳۹۹۴۶۲
نویسنده نازنین کولیوند - چاردیواری

با وجود این از زمانی که این موسیقی‌ها را گوش می‌دهد، رفتارش تغییر کرده و پرخاشگرتر شده‌است. عجول شده و تحمل صبر و حوصله در کارهایش را ندارد. فکر می‌کند مرکز هستی است و باید همه گوش به فرمان او باشند و خواسته‌های او را انجام دهند. سال‌هاست در مورد قدرت تاثیرگذار موسیقی بر ذهن انسان تحقیقات صورت گرفته‌است. همه ما از تاثیرات موسیقی آگاهیم اما موسیقی‌هایی با محتوا‌های غیر اخلاقی وجود دارد که تاثیر مثبت ندارد و تاثیرات منفی زیادی بر ذهن و وروح بچه‌ها باقی می‌گذارد. متأسفانه در سال‌های اخیر نوع خاصی از موسیقی‌های سطحی و فاقد ارزش‌های هنری تولید می‌شود که نه تنها تأثیر مثبت بر ذهن و روان نداشته، بلکه تأثیرات منفی نیز در بردارد.
   
تاثیر مستقیم موسیقی بر ذهن 
صدها مطالعه‌ علمی نشان می‌دهد موسیقی تاثیری عمیق بر احساسات، ادراک و رفتار ما دارد. رضا محبی، کارشناس و مشاور و فعال حوزه موسیقی به جام‌جم توضیح می‌دهد:« سال ۱۸۳۹ هاینریش ویلهلم دوف در زمینه امواج موسیقی کشف جالبی کرد. او از پدیده عجیب ضربان دوگانه مطلع شد. این ضربان فرکانس‌های مخصوص موسیقی است که عملکرد امواج مغزی را متاثر ساخته و در نهایت حالت ما را دگرگون می‌کند. یک تحقیق دیگر سال ۲۰۱۲ توسط روان‌شناسی به نام انیت شیرمر، روشن کرد ادراک ما از جهان بیرونی توسط ریتم موسیقی تاثیر می‌گیرد؛ زیرا امواج مغزی ما با ضربان صوتی هماهنگ می‌شود.»
طبق توضیحات وی نکته جالب این تحقیق اینجاست که شیرمر فهمید وقتی مردم در این هماهنگی قرار می‌گیرند، جهان بیرونی را نیز همان‌گونه درک می‌کنند. این یعنی به دلیل کنترل امواج مغزی توسط موسیقی، حالت روانی ما به سادگی تغییر می‌کند. وقتی امواج مغزی شما با موسیقی هماهنگ می‌شود، این‌گونه است که بدن شما از کنترل خارج شده، شروع به کار‌های غیر ارادی می‌کنید و مغز شما آماده قبول کردن تمام پیام‌های طرح شده می‌شود. ضربان و نت‌ها آن‌قدر تاثیرگذارند که شما سریعا شعر آهنگ را حفظ می‌کنید و این اشعار و پیام‌ها در اخلاق شما تاثیر می‌گذارد و حتی اگر این ضربات یا همان امواج موسیقی قوی‌تر باشد، باعث تخریب سلول‌های عصبی می‌شود.
او توضیح می‌دهد: «موسیقی یک صنعت بزرگ است. بیشتر موسیقی‌ها پیام‌های خاصی دار‌د و صرفا یک سرگرمی نبوده و یک طرز تفکر خاص را به شما تلقین می‌کند. نوجوانانی که این موسیقی‌های مخرب را گوش می‌دهند، تحت تاثیر آنها قرار می‌گیرند. شاید فکر کنیم یک سرگرمی است یا از ریتم آن موزیک خوش‌مان می‌آید و فکر کنیم مضر نیست‌، در حالی که اهمیت دارد و یک نوع سیستم تبلیغاتی است که نباید بی‌اهمیت به اهداف آنها مورد استفاده قرار بگیرد.»
   
تاثیر موسیقی بر رفتار ما

این کارشناس موسیقی بر این باور است که موسیقی سیستم احساسات مغز را لمس می‌کند و این باعث می‌شود این قسمت مغز بر قسمت‌های دیگر آن تاثیرگذار شود. فکرش را بکنید وقتی ما عاشق می‌شویم چگونه عقل خود را از دست می‌دهیم. این همان قدرت احساسات است همان‌گونه که با بعضی از آهنگ‌ها گریه می‌کنیم و با بعضی از آنها می‌خندیم، همان‌طور نیز آهنگ‌های حماسی باعث برانگیخته شدن احساسات ما می‌شود و سعی در انجام کاری می‌گیریم.
او توضیح می‌دهد:« موسیقی‌هایی با محتوا‌های ناسالم که بیشترشان سعی در ترویج فساد و تشویق به مصرف مواد و ...دارند باعث تغییر در ذهن نوجوانان ما می‌شو‌د که در سن حساسی قرار دارند و تاثیرپذیرتر از بزرگسالان هستند. برای مثال اصل اولیه تولید موسیقی رپ در جهان ترویج خرید و فروش موادمخدر برای مردم بوده‌است.»
   
پیامد موسیقی بر رفتار نوجوانان 
 حال فکر کنید گوش کردن به این آهنگ‌ها برای نوجوانان ما چه پیامد‌هایی به همراه خواهدداشت این موضوعی است که محبی به آن اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «ما روزانه به موسیقی گوش می‌دهیم هنگام انجام کار های‌مان اوقات فراقت و... و این در نوجوانان بیشتر است. آهنگ‌هایی که با صداهای بلند خوانده می‌شود و ریتم‌های بلند دارند؛ برای مثال سبک متال یا سبک راک و امثالهم باعث بروز پرخاشگری می‌شود.»
او تاکید می‌کند: «آهنگ‌های که سریع خوانده می‌شود مانند رپ نوع خواندن و محتواهایی که دارد، گاه سیاسی گاه شرایط بد اجتماعی و... باعث ایجاد افسردگی می‌شود. این آهنگ‌ها بعضا محتواهای مبتذل داشته و باعث ترویج فساد و تشویق به مصرف مواد مخدر و انجام جنایت در افراد می‌شود.»
این کارشناس تاکید می‌کند: «ما نمی‌توانیم توقع داشته‌باشیم یک سیستم وضع شود تا ما را کاملا از انتشار آهنگ‌های مبتذل و مخرب حفظ کند. پس کنترل والدین بر آهنگ‌های که فرزندان‌شان گوش می‌دهند به شدت مهم است. والدین نباید با گفتن این که بچه‌اند و این نوع موسیقی‌ها را دوست دارند، از احتمال تاثیر آن بر رفتار نوجوان چشم‌پوشی‌کنند.»
به اعتقاد محبی باید نسبت به موسیقی‌های که فرزندان‌مان گوش می‌دهند، دقیق باشیم تا از پیامد‌هایی که در بر دار‌د، جلوگیری کنیم. 
او با اشاره به این که موسیقی را آگاهانه در زندگی خود و فرزندان‌مان بگنجانیم تا شادی، انگیزه و آرامش بیشتری را تجربه کنیم، ادامه می‌دهد: «موسیقی در کنار خاصیت الهام‌بخش و سرگرم‌کننده، اثرات روانی قدرتمندی هم به همراه دارد که می‌تواند به سلامت و تندرستی ذهنی و روانی شما کمک کند و حتی می‌تواند با گوش دادن به موسیقی‌هایی با محتوا نامناسب روح و روان شما را در به خطر بیندازد پس از این به بعد به موسیقی فقط به عنوان یک سرگرمی نگاه نکنید و حواس‌تان به بقیه‌ مزایا و معایب آن نیز‌باشد.»
محبی در پایان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در این زمینه می‌گوید: «ایشان در این زمینه فرموده‌اند درخواست من از شما آقایان موسیقیدان‌ و افرادی که در این زمینه بسیار مهم، صاحب‌ نظر و هنر هستید، این است که احساس مسئولیت کنید و موسیقی را نجات دهید.»

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها