آینده رایانه‌های رومیزی

آیا زمان خداحافظی با آنها فرا رسیده؟

اگر به وعده‌های تاریکی که اخبار روز منتشر می‌کنند باور دارید، ممکن است فکر کنید اتوماسیون و استقرار سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی در محل کار جایگزین بسیاری از مشاغل در سراسر جهان خواهد شد. اما کارشناسان مدیریت و فناوری، تام داونپورت و استیون میلر، استدلال می‌کنند که هوش مصنوعی یک نابودکننده شغل نیست - مهم نیست پیش‌بینی‌های دیگر چه می‌گویند. بله، هوش مصنوعی و فناوری هوشمند برخی از مشاغل را در اختیار خواهند گرفت اما این کار کارگران را برای انجام کارهای چالش‌برانگیزتر و مهم‌تر آزاد می‌کند.
کد خبر: ۱۳۹۵۳۰۹

تام و استیون اخیرا کتابی را در مورد این موضوع به نام «کار با هوش مصنوعی: داستان‌های واقعی همکاری انسان و ماشین» به پایان رساندند و فوربس این فرصت را پیدا کرده که با آنها در مورد پیش‌بینی‌های‌شان در مورد این‌که چگونه هوش مصنوعی با محیط‌های کاری آینده تطابق دارد صحبت کند و در ادامه آمده است که چگونه هوش مصنوعی انسان‌ها را در محیط کار تقویت می‌کند. وقتی از تام و استیون در مورد چند نمونه از کارهای تقویت شده با هوش مصنوعی پرسیدم، آنها چند نمونه خلاقانه را مطرح کردند.
واحد تجاری مدیریت ثروت مورگان استنلی از یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی سرمایه‌گذاری سفارشی استفاده می‌کند، مشابه روشی که نتفلیکس از فناوری پیش‌بینی در دنیای سرگرمی استفاده می‌کند. مدیران دارایی که از این سیستم استفاده می‌کنند نه تنها بهره‌وری بیشتری دارند، بلکه از مشتریان شادتر و راضی‌تری نیز برخوردارند.
یک ماشین‌فروشی از عینک‌های هوشمند واقعیت ترکیبی هولولنز و واقعیت افزوده، برای آموزش اپراتورها در مورد نحوه استفاده از ماشین‌آلات استفاده می‌کند. استیون می‌گوید: «این یک مثال فوق‌العاده از این است که چگونه فناوری جدید در واقع ورود افراد جدید به شغل را آسان‌تر می‌کند.»
در مجتمع خرید Jewel Changi در سنگاپور، تیم‌های امنیتی از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل ویدئو و ورودی سایر حسگرها برای شناسایی موقعیت‌هایی استفاده می‌کنند که ممکن است به عوامل امنیتی انسانی برای پیگیری نیاز داشته باشد.

هوش مصنوعی چه تاثیری بر آینده محل کار خواهد داشت؟
از تام و استیون در مورد تأثیر کلی هوش مصنوعی در محیط کار آینده پرسیدند و آنها چند روند مهم را که می‌بینند به اشتراک گذاشتند.
تام می‌گوید: «افراد اگر می‌خواهند در شغل خود موفق باشند، باید از فناوری‌های دیجیتال و هوشمند استقبال کنند. من با یک رادیولوژیست در منطقه بوستون کار کردم که او نیز دارای مدرک دکترا در هوش مصنوعی است. او مدام می‌گفت: تنها رادیولوژیست‌هایی که شغل خود را به دلیل هوش مصنوعی از دست می‌دهند، کسانی هستند که از کار با هوش مصنوعی خودداری می‌کنند.»
آنها به‌سرعت به این موضوع اشاره کردند که «پذیرش فناوری‌های دیجیتال و هوشمند» به این معنا نیست که همه باید مکانیسم‌های یادگیری ماشینی را درک کنند یا بتوانند پلتفرم‌های DevOps زیربنایی بسازند. مردم به سادگی باید نحوه استفاده از ابزارها را بدانند و بفهمند که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به آنها در انجام کارهای‌شان کمک کند.
تام همچنین پیش‌بینی کرد که بعید است هوش مصنوعی بتواند در درک زمینه‌ای با انسان‌ها رقابت کند. حداقل، نه به این زودی. یکی از نمونه‌های مورد علاقه او، شرکت استایل شخصی آنلاین StitchFix است.
«هوش مصنوعی به ایجاد توصیه‌های استایل برای مشتریان کمک می‌کند اما آنها صاحب سبک‌های انسانی نیز هستند... مشتری گاهی اوقات در مورد نیازهای لباس خود یادداشت می‌فرستد. آنها چیزی می‌گویند و کامپیوترها نمی‌توانند آن را درک کنند. فقط انسان‌ها می‌توانند لباس جذابی را برای او انتخاب کنند.»
تام و استیون موارد متعددی را پیدا کردند که در آن هوش مصنوعی می‌تواند اولین ضربه را برای حل یک مشکل بزند اما یک شرکت هنوز به یک انسان نیاز دارد تا همه مشکلات را جمع و جور کند، آن را اصلاح و بررسی کند و احتمالا پاسخ‌های هوش مصنوعی را نادیده بگیرد.
استیون همچنین به این واقعیت اشاره می‌کند که هوش مصنوعی تنها بخش کوچکی از تغییرات عظیمی است که در محل کار اتفاق می‌افتد. او می‌گوید: «به نقش‌های شغلی زیادی در بخش‌های مختلف نیاز دارید که باید هماهنگ و هماهنگ شوند... این سیستم‌ها یک‌شبه محقق نمی‌شوند.»
هوش مصنوعی مجبور نیست مشاغل را از بین ببرد اما شرکت‌ها باید آماده باشند. با افزایش، تقویت و تغییر مشاغل، استیون و تام هر دو شرکت‌ها را تشویق می‌کنند تا استراتژی‌های متفکرانه‌ای در مورد این‌که فناوری به کجا می‌رود و چه نوع مهارت‌ها و قابلیت‌هایی مورد نیاز است، ایجاد کنند. درک این‌که چه کاری توسط کارگران دیجیتال انجام خواهد شد، چه کارهایی باید توسط انسان‌ها انجام شود و این‌که این دو چگونه با هم ارتباط دارند، کلید حفظ مزیت رقابتی در بازار آینده خواهد بود.
 
چه شغل‌هایی جایگزین می‌شوند؟
از طرف دیگر برخی درباره شغل‌هایی که با هوش مصنوعی جایگزین می‌شوند، می‌گویند. گیزمودو در این باره می‌نویسد: قبل از این‌که آنها به‌ناچار همه ما را در یک کمپین نسل‌کشی که فقط توسط جان کانر می‌تواند متوقف شود به قتل برسانند، ربات‌ها احتمالا همه ما را اخراج خواهند کرد. بله، این دقیقا خبری نیست که اتوماسیون برای بخش‌های بزرگی از نیروی کار جهانی وارد می‌شود اما این‌که این اتوماسیون چه زمانی و چگونه اتفاق می‌افتد هنوز یک سؤال معلق است. برای سال‌ها، اتوماسیون مشاغل کم‌دستمزد را از بین برده و صنایع یقه آبی را خالی کرده است. اکنون، با ظهور چت ربات‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT، به نظر می‌رسد مشاغل یقه سفید نیز در معرض تهدید هستند. براساس پیش‌بینی کارشناسان، چه مشاغلی در خطر از بین رفتن هستند؟ نگاهی سریع به آنها می‌اندازیم.
آیا تولیدکنندگان متن و تصویر هوش مصنوعی می‌توانند جایگزین هنرمندان انسانی شوند؟ این سؤال میلیون دلاری است. از آنجا که جهان از ظهور ابزارهایی مانند تولیدکننده تصویر OpenAI شگفت‌زده می‌شود، ممکن است کار هنرمندان هم توسط هوش مصنوعی انجام شود. تاکنون، برنامه‌هایی مانند DALL-E بیشتر به‌عنوان نوآوری عمل کرده‌اند. مانند وارد کردن روسای جمهور آمریکا در دنیای Game of Thrones یا چرخاندن نقاشی‌های مدرنیستی کابوس‌وار از شخصیت‌های Seinfeld اما همان‌طور که برنامه‌ها به‌تدریج بهتر می‌شوند، نگرانی‌های زیادی در مورد نوع تأثیری که «هوش مصنوعی مولد» می‌تواند داشته باشد، وجود داردو بسیاری از تماشاگران متوجه شده‌اند آیا این ممکن است پایان هنر بشری باشد که ما می‌شناسیم. با این حال، مکس چافکین در بلومبرگ استدلال کرده است: «هنرمندان و طراحان شغل خود را به‌دلیل هوش مصنوعی از دست نمی‌دهند». استدلال او؟ به نظر می‌رسد نسل فعلی تولید کننده‌های تصویر خیلی خوب کار نمی‌کنند.

 نمایندگی‌های خدمات مشتری
یکی از صنایعی که چت ربات‌های هوش مصنوعی به احتمال زیاد باعث ایجاد اختلال در آن می‌شوند، خدمات مشتری است. اکثر وبسایت‌ها از قبل دارای ربات‌های چت برای پاسخ به سؤالات هستند اما هنوز هم اغلب به اپراتورهای انسانی برای کمک به مشتریان با مشکلات پیچیده‌تر نیاز است. با این حال زمانی که شرکت‌ها شروع به استقرار همراهان پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT می‌کنند، آیا انسان همچنان لازم است؟ برخی پیش‌بینی کرده‌اند اتوماسیون انبوه به صنعت خدمات مشتری می‌آید. این که آیا این سرویس واقعا بهتر خواهد بود، البته یک سؤال بدون جواب است.

 کپی رایترها
ممکن است تولیدکنندگان محتوا از هر رشته‌ای در سال‌های آتی خود را موفق ببینند اما یکی از مشاغلی که در برابر اتوماسیون آسیب‌پذیرتر است، متن‌نویسی برای تبلیغات و وب‌سایت‌هاست. راه حل‌های خودکار قبلا ظاهر شده‌اند. فقط کافی است شرکت‌هایی مانند Jounce AI را بررسی کنید که در حال حاضر از راه‌اندازی سیستمی خبر می‌دهد متن‌نویسی رایگان نامحدود، هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد. اکنون که پلتفرم‌های الگوریتمی قدرتمندتری مانند ChatGPT شروع به کار کرده‌اند، بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که اتوماسیون صنعت متن‌نویسی افزایش پیدا کند.

 وکلا
بله درست است: مردانی که دستی در هوش مصنوعی دارند، معتقدند روزی وکلا می‌توانند با چت بات‌ها جایگزین شوند. دیوانه کننده به نظر می‌رسد؟ بله. با این حال، این همان چیزی است که مردم می‌گویند: رویترز اخیرا گزارش داد که وکلای ربات ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور تبدیل به یک موضوع در دسترس شوند و توانایی ظاهری چت بات‌ها در تهیه دقیق خلاصه‌های حقوقی را توضیح می‌دهد. از طرفی شرکت خدمات حقوقی DoNotPay وجود دارد که به طرز عجیبی یک میلیون دلار به هر وکیلی که مایل است اجازه دهد الگوریتم «ربات وکیل» خود را برای استدلال قانونی خود در مقابل دادگاه عالی آمریکا ارائه دهد، پیشنهاد داده است. چت ربات DoNotPay در 13ژانویه در دادگاه واقعی درباره یک بلیت ترافیک بحث می‌کند. کافی است بگوییم، انجام دفاع حقوقی از طریق الگوریتم یکی از بدترین ایده‌هایی است که تا به حال شنیده‌ام اما این راهی است که پیش‌روی ماست.

 دانشمندان
شاید خود دانشمندان جایگزین نشوند ولی نگارش علم می‌تواند در آینده نزدیک خودکار شود. این موضوع طبق یک مطالعه اخیر از دانشگاه نورث وسترن است که ادعا می‌کند حتی خود دانشمندان اغلب نمی‌توانند تفاوت بین چکیده‌های علمی نوشته شده توسط انسان و آنچه توسط ChatGPT نوشته شده است را تشخیص دهند. این مطالعه نشان داد انسان‌ها فقط در ۶۸ درصد مواقع می‌توانند به‌درستی استنباط کنند که یک انسان یا روبات چکیده‌ها را نوشته است.

 برنامه نویسان کامپیوتر
برخی از ناظران این سؤال را مطرح کرده‌اند که آیا چت ربات‌های هوش مصنوعی در آستانه خودکارسازی بخش‌های بزرگی از نیروی کار برنامه‌نویسی کامپیوتر هستند یا نه؟ در سال‌های اخیر شاهد ظهور پلتفرم‌هایی مانند AlphaCode بوده‌ایم که گفته می‌شود می‌تواند «در حل مسائل ساده علوم رایانه با انسان‌ها رقابت کند». در عین حال، ربات‌های چت مانند ChatGPT نیز نویدبخش توانایی خودکار بخشیدن بخش‌های خاصی از فرآیند کدگذاری هستند.
اما باز هم به نظر می‌رسد ChatGPT هنوز نمی‌تواند این کار را به‌خوبی انجام دهد. برنامه چت در Stack Overflow به‌دلیل نوشتن مواردی که به نظر درست می‌آمد اما نادرست بود، ممنوع شد. 
یک گزارش دیگر گزارش کارل فری و مایکل آزبورن است که گفته بود 47 درصد شغل ها از بین می روند اما خوانندگان و رسانه ها عدد 47 درصد خود را تحریف کردند. آنچه نویسندگان در واقع گفتند این است که برخی از عملکردها در 47 درصد مشاغل خودکار خواهند شد، نه اینکه 47 درصد مشاغل ناپدید شوند.
فری و آزبورن مشاغل را بر اساس «احتمال کامپیوتری‌شدن» رتبه بندی می کنند و به مشاغل زیر 65 درصد یا بیشتر احتمال تعلق می‌گیرند: دستیاران تحقیقات علوم اجتماعی، دانشمندان جو و فضا، و دستیاران داروسازی. خوب این به چه معنا است؟ اساتید علوم اجتماعی دیگر دستیار پژوهشی نخواهند داشت؟ البته که خواهند شد. آنها فقط کارهای متفاوتی انجام خواهند داد زیرا بسیاری از کارهایی که امروز انجام می دهند خودکار خواهد بود.
سازمان بین دولتی برای همکاری و توسعه اقتصادی گزارشی از خود در سال 2016 منتشر کرد. این گزارش با عنوان «خطر اتوماسیون مشاغل در کشورهای OECD» روش متفاوتی را برای «کل مشاغل» اعمال می کند و سهم مشاغل را به طور بالقوه نشان می دهد. به دلیل کامپیوتری شدن 9 درصد از دست می‌دهند و این یک چرخش طبیعی برای اقتصاد است.
اما شکاف مهارتی چیست؟ آیا هوش مصنوعی کارگران کم مهارت را حذف می کند و فرصت های شغلی با مهارت بالا ایجاد می کند؟ سوال مربوطه این است که آیا اکثر افراد می توانند کاری را انجام دهند که فقط کمی پیچیده تر از کاری است که در حال حاضر دارند؟ این دقیقاً همان چیزی است که در انقلاب صنعتی رخ داد. کشاورزان کارگر کارخانه شدند، کارگران کارخانه مدیر کارخانه شدند و غیره.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها