واکنش بازار خودرو به کاهش بهای دلار در بازارها چه بود؟

دنده‌ عقب قیمت‌خودرو / قیمت خودرو در بازار

بازار خودرو طی دو ماه اخیر روزهای پرتلاطمی را تجربه کرد و قیمت خودروهای داخلی به‌صورت نجومی در حال افزایش بود، به‌طوری‌که قیمت پراید۱۳۱ به حدود ۳۰۰میلیون تومان نیز رسید. این درحالی‌است که ۳۰۰میلیون تومان در سال۹۶، قیمت خرید یک خودروی بنز بود.
کد خبر: ۱۳۹۳۰۷۷
نویسنده روح‌ا... قیطاسی - گروه اقتصاد

این جهش قیمت خودرو در حالی صورت‌گرفته که هیچ تغییری در کیفیت خودروهای داخلی به وجود نیامده و تنها نوسانات ارزی در کنار کاهش عرضه خودرو این جایگاه را برای خودروهای بی‌کیفیت ایرانی رقم زد

حفظ ارزش ریال با خرید خودرو

دنده‌عقب قیمت‌خودروبسیاری از کارشناسان معتقدند که با کاهش ارزش ریال، بسیاری از مردم برای حفظ ارزش دارایی خود اقدام به خرید کالای بادوام می‌کنند. بازارهای موازی مانند ارزدیجیتال، سکه و مسکن از مواردی هستند که می‌توانند بخشی از سرمایه‌های سرگردان را جذب کنند اما ریزش قیمت ارزهای دیجیتال در کنار قیمت‌های سنگین مسکن، بسیاری را به سمت بازار خودرو سوق داده و با وجود این‌که خودرو یک کالای مصرفی است اما به‌دلیل سقوط ریال بسیاری از مردم برای خرید خودرو اقدام کردند. این افزایش تقاضا در سایه عرضه قطره‌چکانی باعث شد قیمت خودروهای داخلی سر به فلک بکشد. البته خودروهای خارجی نیز از این قافله عقب نماندند. بررسی میدانی جام‌جم از بازار خودرو حکایت از افزایش ۵۰ تا ۲۰۰میلیون تومانی خودروهای داخلی در دو ماه اخیر دارد و قیمت خودروهای خارجی نیز بین ۱۰۰میلیون تا یک‌میلیارد تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

عقب‌نشینی خودرو

قیمت دلار را می‌توان به‌عنوان یکی از سنجه‌های مهم در اقتصاد ایران تعریف کرد و کاهش ۲۰۰۰ تومانی دلار به‌سرعت خود را در قیمت نهایی خودرو نشان داد به‌طوری‌که قیمت خودروهای داخلی کاهش پنج تا ۲۰میلیون تومانی را تجربه کردند. در همین خصوص سعید‌موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو ضمن اشاره به این‌که با کاهش قیمت ارز، از روز گذشته قیمت خودرو تا حدود زیادی کاهش یافته اما قیمت‌ها به قیمت‌های یک‌ماه‌ونیم قبل یعنی پیش از گرانی ارز بازنگشته است، می‌گوید: بارها گفته‌ایم که مشکل خودرو، میزان عرضه آن است. عرضه قطره‌چکانی خودرو و نابرابری عرضه و تقاضا موجب افزایش قیمت خودرو می‌شود ضمن این‌که در این شرایط عوامل مختلف ازجمله افزایش قیمت ارز نیز روی قیمت خودرو تأثیر می‌گذارد. به گفته وی، خودرو به غلط به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و بنابراین نوسانات نرخ ارز در قیمت خودرو اثرگذار است و لذا افزایش قیمت ارز در یک ماه گذشته تأثیر بسزایی در افزایش قیمت خودرو داشته است.

کمبود عرضه خودرو

درحالی‌که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو از کمبود عرضه اعلام نارضایتی می‌کند، خودروسازان و وزارت صمت از رکوردشکنی تولید خودرو خبر می‌دهند اما در بازار اثری از این افزایش دیده نمی‌شود. البته باید گفت که این رکوردشکنی هنوز فاصله بسیار زیادی با پیک تولیدات خودرو در سال‌های گذشته دارد و این ثبت رکورد تنها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثبت شده است و با نیاز بازار همخوانی ندارد.

همراهی خودروسازان با بازار

با توجه به افزایش زیان انباشت خودروسازان، وزارت صمت موافقت خود را برای فروش خودرو در بورس کالا اعلام کرد. فروش خودرو در بورس کالا بدون اعمال فشار از سوی شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، بهترین خبر برای خودروسازان بود. قیمت خودرو در بورس کالا از بازارتبعیت می‌کند. به‌طورمثال خودروی پژو۲۰۷ اتومات در بورس ۱۰میلیون پایین‌تر از بازار معامله شد. باید اذعان کرد که کاهش قیمت خودرو در بازار مقطعی است و درصورتی‌که میزان عرضه خود را به میزان تقاضا نرساند، بازهم شاهد دررفتن فنر قیمت خودرو خواهیم بود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها