با حقوق فراموش‌شده خود آشنا شوید

چیزهایی هست که نمی‌دانی!

سند ازدواج چیست و باید نزد چه کسی نگهداری شود؟

یک ازدواج مستند!

بله گفتن تازه آغاز راه است! بعد از بله گفتن و عقد رسمی، ازدواج شما در سندی ثبت و این سند به دست شما داده می‌شود. در صورتی‌که عقد ازدواج دائم یا موقت در محضر انجام شود، ‌سند ازدواجی صادر می‌شود که نشانگر رابطه زوجیت میان زن و مرد بوده و به‌نوعی اثبات‌کننده وقوع عقد نکاح و استقرار تکالیف زناشویی است. پس در صورتی‌که صرفا صیغه عقد دائم یا موقت میان زوجین جاری شده و سند ازدواج در بین نباشد،  ممکن است طرفین در آینده برای اثبات عقد نکاح با دشواری‌هایی مواجه شده و برای اثبات نکاح،  نیازمند مراجعه به دادگاه باشند.
کد خبر: ۱۳۹۲۲۷۱
نویسنده مونا محمدی - چاردیواری
طبق‌ قانون حمایت از خانواده،‌ مرد موظف است عقد نکاح دائم در دفترخانه ازدواج و طلاق ثبت کند و در صورت عدم ثبت نکاح و دریافت سند ازدواج، ‌می‌توان از وی شکایت کرد‌. این ضمانت اجرا،‌ به‌دلیل آن است که اصولا داشتن سند ازدواج، ‌مبنای اثبات عقد نکاح زوجین بوده و به استناد قباله ازدواج، ‌می‌توان حقوق قانونی ناشی از عقد نکاح را از طریق مراجع قانونی، ‌مطالبه کرد .داشتن سند ازدواج برای طرح دعاوی خانوادگی همچون طلاق، ‌مهریه، ‌نفقه و غیر اینها، ‌مورد نیاز است. طبق عرف، ‌سند ازدواج یا عقدنامه، ‌نزد خانواده زن ‌نگهداری می‌شود و به‌دلیل این‌که گاهی شوهر،‌ اقدام به ترک زندگی خانوادگی کرده و زوجه برای دریافت شناسنامه فرزند یا مطالبه حقوق قانونی خود نیاز به عقدنامه دارد، ‌باید این سند نزد خانواده وی نگهداری شود. البته شوهر هم‌ مانند زن حق دارد سند ازدواج را داشته باشد. ولی از آن جهت که قباله نکاح صرفا در یک نسخه صادر می‌شود، ‌می‌تواند از طریق دفترخانه اقدام به تهیه رونوشت سند کند‌. 
حالا سؤال مهم اینجاست که این سند باید کجا نگهداری شود؟ صندوق امانات بانک چطور است؟ یا شاید یک گاو‌صندوق مطمئن در خانه‌؟ به‌هر حال این سند گواهی ازدواج بین یک زن و مرد است و زن و شوهر باید این سند را در جایی درست و درمان نگهداری کنند. در‌خصوص حق نگهداری از سند ازدواج معمولا ‌بزرگ‌ترهای خانواده، ‌آن سند را برای جلوگیری از انجام اقدامات عجولانه توسط زوجین همچون درخواست طلاق نزد خودشان نگهداری می‌کنند‌ اما به‌هر حال باید از این سند مهم به‌خوبی محافظت کرد. 

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها