شب یلدا با همه شیرینی‌ها و خاطرات خوبی که برای همه‌مان دارد، نزدیک شده و تلویزیون به سنت هر ساله‌اش در کنار خانواده‌های ایرانی شب یلدا را جشن می‌گیرد. شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون تلاش می‌کنند با برنامه‌های متنوع، یک سرگرمی خاطره‌انگیز برای خانواده‌های ایرانی داشته‌باشند.
کد خبر: ۱۳۹۱۶۰۳
نویسنده فاطمه اسماعیلی - گروه رسانه

یکی از این برنامه‌ها، «خانه جلال» است که به همت شبکه نسیم روی آنتن می‌رود. خانه جلال، عنوان برنامه‌ای با اجرای بهروز افخمی و یوسفعلی میرشکاک است که در قالب یک مجله فرهنگی از شبکه نسیم روی آنتن خواهدرفت. لوکیشن این برنامه در خانه موزه سیمین و جلال بوده و برنامه در آنجا تولید شده‌است. برنامه خانه جلال در ۱۰۰قسمت ۵۴دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی محمد پورصباغیان، حجت حسن‌زاده و همچنین کارگردانی محمدپورصباغیان تولید شده اولین قسمت آن همزمان با شب یلدا از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود. به بهانه پخش این برنامه، با محمدپورصباغیان تهیه‌کننده و کارگردان آن گفت‌وگو کرده‌ایم.

محمد پورصباغیان، تهیه‌کننده و کارگردان ویژه‌برنامه شب یلدای شبکه نسیم درباره این ‌برنامه شبکه نسیم به جام‌‎جم می‌گوید: بهتر است بگویم برنامه‌ای برای شبکه نسیم در دست تولید داریم که ۱۰۰قسمت است و در واقع با ویژه‌برنامه شب یلدا آغاز می‌شود. این ویژه‌برنامه دو قسمت است که در دو روز متوالی روی آنتن می‌رود.

وی می‌افزاید: خانه جلال یک مجله فرهنگی است که در ۱۰۰قسمت ۵۴دقیقه‌ای از شبکه نسیم پخش خواهدشد. محتوا و مضمون اصلی برنامه، کتاب و هنر برای همه است. محور گفت‌وگوهایی که در برنامه انجام می‌شود هم حول انواع هنرها می‌چرخد؛ از کتاب و موسیقی فیلم گرفته تا سینما.

پورصباغیان با اشاره به این‌که اجرای برنامه به بهروز افخمی و یوسفعلی‌میرشکاک سپرده شده‌است، می‌گوید: تهیه‌کنندگی کار با بنده و حجت‌حسن‌زاده است و کارگردانی خانه جلال را نیز خودم برعهده دارم.

کارگردان و تهیه‌کننده برنامه خانه‌جلال درباره نحوه انتخاب مهمان‌ها نیز این‌گونه توضیح می‌دهد: ما در هر برنامه مهمان و کارشناس داریم. کارشناسان معمولا یک موضوع را در پلاتویی سه نفره با آقایان میرشکاک و افخمی مطرح می‌کنند و پنج یا شش قسمت به آن می‌پردازند؛ به طورمثال درباره شاهنامه‌خوانی یا جلال‌شناسی.

زمانی که پرونده یک مبحث بسته شد، مبحث جدیدی مطرح می‌شود. تعداد کارشناسان برنامه زیاد است. ما حدود ۱۰کارشناس داریم که ثابت هستند اما در هر برنامه یک مهمان داریم و آقای افخمی با او گفت‌وگو می‌کند.

وی درباره ویژگی مهمان‌هایی که به برنامه دعوت می‌شوند نیز می‌گوید: مهمان‌ها با توجه به موضوع برنامه دعوت می‌شوند. به دنبال هنرمندانی هستیم که در دنیای کاری خود حرفی برای گفتن داشته‌باشند. البته منظور از حرفی برای گفتن داشتن این نیست که باید ۵۰سال در آن هنر باشند. بلکه ممکن است سراغ یک نویسنده کتاب اولی برویم که اولین کتابش خوش درخشیده‌است یا سراغ نقاشی برویم که در کار اولش برای وی اتفاق خوبی افتاده یا کارگردانی که اولین تجربه فیلمسازی‌اش موفقیت‌آمیز بوده‌است.

پورصباغیان می‌افزاید: مضاف براین‌که مهمان قرار است در مقابل آقایان افخمی و میرشکاک بنشیند که هرکسی قبول نمی‌کند در مقابل آنها بنشیند؛ زیرا هر دو بار علمی‌شان زیاد است و شاید برای برخی سخت باشد. کارگردان و تهیه‌کننده ویژه‌برنامه شب یلدای شبکه نسیم به لوکیشن و فضای ساخت خانه نیز اشاره و عنوان می‌کند: برنامه در خانه زنده‌یادان جلال آل‌احمد و سیمین دانشور ساخته شده که اکنون خانه‌ موزه است. قرار است در هر قسمت به جلال هم بپردازیم.

ایده از اینجا شکل گرفت که انجمن نویسندگان در همین خانه تشکیل شد و ما ناظر به آن نویسندگان را وارد کردیم. سعی کردیم از کسانی که جلال پژوه هستند و از دوستان وی دعوت کنیم که البته فقط یک نفر در قید حیات بود. یعنی استاد ‌«عبدا... انوار».
ایشان در حال حاضر ۹۹ساله هستند که در برنامه حضورخواهد یافت.

وی اضافه می‌کند: برنامه دکور خاصی ندارد، چون آنجا خانه موزه است. البته ما معادل اکسسوارهایی که در آنجاست و لمس و استفاده می‌شوند مانند مبل و فرش را خریداری کرده‌ایم تا صدمه‌ای به وسایل وارد نشده و هویت خانه موزه هم حفظ بشود.

پورصباغیان درباره ویژه‌برنامه شب یلدا توضیح می‌دهد: زمان هر دو برنامه ما ۶۰ تا ۷۰ دقیقه است و هشت تا ۹ مهمان ویژه داریم که از اهالی هنر هستند؛ از جمله بازیگر، نویسنده و خواننده. از مهمان‌هایی که تا زمان انجام این مصاحبه، حضورشان در برنامه قطعی شده می‌توانم به اسماعیل آذر و ناصر فیض اشاره کنم.

این تهیه‌کننده تلویزیون می‌افزاید: برنامه در حیاط خانه جلال آل‌احمد ضبط می‌شود که در حال آماده‌سازی مقدمات آن هستیم. فضای حیاط را مسقف کرده‌ایم، نورپردازی سنگینی داریم و چون احتمال بارش برف یا باران را می‌دادیم، از سیستم گرمایشی استفاده می‌کنیم.

مجری ویژه‌برنامه شب یلدا هم همین دو بزرگوار هستند؛آقایان افخمی و میرشکاک. وی با بیان این‌که برنامه، هویت شب یلدا را دارد و چیزی که ما در این برنامه داریم پرداختن به آداب و رسوم اصیل ایرانی - اسلامی است که برای ما بسیار اهمیت دارد، می‌گوید: به عنوان مثال به حافظ‌‌‌خوانی و ریشه‌اش پرداخته‌ایم و این‌که اصولا فلسفه این دور هم جمع شدن چیست. پورصباغیان این نکته را هم بیان می‌کند که برنامه شب یلدایی ما خیلی شبیه ویژه‌برنامه‌های شب یلدای شبکه‌های دیگر نیست و ریتم به اصطلاح بزن و بکوبی ندارد و بیشتر بار محتوایی دارد.

کارگردان و تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی خانه جلال اضافه می‌کند: البته طنز و شادی داریم که آن هم در قالب هویت برنامه است. از حضور شاعران طنزپرداز بهره می‌بریم، مضاف بر این‌که خود آقای میرشکاک اشعار طنز دارند. بخش شعرای طنزپرداز هم با آقای ناصر فیض است. در مجموع تلاش کرده‌ایم فضای برنامه کسل‌کننده نباشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تدابیری که برای جذابیت و جلوگیری از کند شدن ریتم برنامه اندیشیده شده نیز می‌گوید: چون برنامه ما محتوای زیادی دارد، سعی کرده‌ایم ریتم برنامه را در جدول پخش حفظ کنیم. یک سری نوآوری‌ها داریم که الان نمی‌توانم درباره‌شان بگویم. همچنین به دنبال خواننده‌هایی هستیم که در برنامه اجرا داشته‌باشند. ازآنجا که‌حضورشان قطعی نشده نمی‌توانم نام آن را بگویم.

پورصباغیان درباره آیتم‌های برنامه نیز توضیح می‌دهد: چون برنامه متعلق به شبکه نسیم است ما در هر دو قسمت ویژه‌برنامه شب یلدا ۱۰ تا ۱۲ تا پلی‌بک از حرم امام‌رضا(ع) داریم که همگی به سفارش خود ما ساخته شده‌است. من تجربه پنج برنامه یلدایی را داشته‌ام و تقریبا با سلیقه مخاطب آشنا هستم. بیشتر سعی شده این برنامه متفاوت از برنامه‌های یلدایی دیگر باشد. به این موضوع توجه داشتیم که برنامه شاد باشد و در کنار خنده و شوخ و شنگ بودن، این‌طور باشد که مخاطب بعد از ۶۰ دقیقه دیدن برنامه، مطلبی هم آموخته‌باشد. به بیان دیگر،یک برنامه شاد است که وزن و محتوای خوبی هم دارد و امیدواریم اوقات خوبی را برای مخاطبان بسازد.

این تهیه‌کننده تلویزیون به موضوع ساخت برنامه‌های مناسبتی، ویژگی‌ها، سختی‌ها ‌و چالش‌هایی که دارد، اشاره وتاکید می‌کند: برنامه مناسبتی مخاطب خاص خودش را دارد؛ مخصوصا شب یلدا که معمولا مرسوم است خانواده‌ها د‌ور همدیگر جمع می‌شوند. چیزی که در این میان اهمیت دارد این است که مخاطب چیزی را در برنامه ببیند که باب طبعش باشد و به ذائقه‌اش خوش بیاید.

ریتم تند برنامه

پورصباغیان تهیه‌کننده در بخشی از صبحت‌هایش می‌گوید: ریتم برنامه خیلی مهم است؛ همچنین فضا و صمیمیتی که در فرم برنامه است. ما سعی کرده‌ایم در ویژه‌برنامه شب یلدا از سنگینی برنامه اصلی کمی فارغ شویم و شاد و پویا باشیم. در عین حال شرایط روز را در نظر گرفته‌ایم. مخصوصا در اجرای دکور خیلی سعی کرده‌ایم دکور فاخر نباشد و حتی در جزئیات آن را رعایت کنیم. به عنوان مثال از آجیل استفاده نشده؛ چرا که شرایط اقتصادی مردم را در نظر گرفته‌ایم.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها