اگر از بینندگان سریال شبانه شبکه دو سیما باشید می‌دانید که خلاصه قصه‌ای که به تازگی در سریال «آتش سرد» دنبال کردیم از این قرار است؛ «فرید، پدر و مادرش را در یک حادثه از دست داده و وارث نیمی از کارخانه‌‌های بزرگ است. محسن، شوهر‌عمه فرید که قیم قانونی اوست متوجه دستکاری در حساب‌‌های کارخانه می‌‌شودو ...»
کد خبر: ۱۳۸۶۶۴۴
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه

با نگاه به این چند خط و تماشای سریال دریافتیم که عدالت‌خواهی و پاسداری از حقوق یتیم پررنگ‌ترین مضمونی است که نویسندگان این سریال به‌دنبال نمایش آن در فضای قصه بودند. قصه‌ای به نویسندگی محسن سرتیپی و نازنین فرخ‌لو که با قلم مهدی میرباقری و نادر برهانی‌مرند بازنویسی شده‌است و با حضور چهره‌های مطرحی از نسل‌های مختلف، چون پرویز فلاحی‌پور، عبدالرضا اکبری، فریبا متخصص، شیوا خسرومهر، مهسا کرامتی، جعفر دهقان، مهدی سلوکی، بهزاد خداویسی، پویا امینی، مریم موسویان، مرتضی ضرابی، یلدا قشقایی، سارا احمدیان، پرهام امینی، سودابه علیپور، کامران ملکی، حسین حاجیعلی، رویسا طاهری، امیرعلی موسوی، حمید عرب‌سرخی، ستاره حیدرآبادی، آرش احمدی، رومینا حاجی‌حسنی، علی دهقانی، میلاد شوریده، حمید شکوهی‌فر، عاطفه شاکری، نسیم سروش، سمیرا چراغی، فریبا قدرتی و شاهد احمدلو در قاب جادو جان گرفته است.

همان‌طور که پیشتر بیان شد به گفته سازندگان سریال، این ملودارم اجتماعی طراحی قصه را بر پایه یک مضمون اساسی یعنی دفاع از حقوق یتیمان و یتیم‌نوازی شکل داده است. این طراحی در تقابل دو نیروی خیرو‌شر که در تمام طول سریال حضور دارند معنا پیدا می‌کند. هر چند تفاوت اینجا در این است که نیرو‌های مطرح شده در ابتدای قصه دوشادوش همدیگر تصویر می‌شوند و آنچه مخاطبان از عقبه این شخصیت‌ها درمی‌یابد سابقه یک رفاقت عمیق و با مدت زمانی بسیار است که پایش به خانواده‌ها هم کشیده شده است. در واقع سعید با بازی عبدالرضا اکبری و محسن با نقش‌آفرینی پرویز فلاحی‌پور دوستان قدیمی هستند که تا جایی از قصه عمق تناقض و تقابل میان آن‌ها نمود چندانی ندارد و به مرور مخاطبان با دریافت کد‌های تصویری و شنیدن دیالوگ‌هایی با این تضاد روبه‌رو می‌شوند و در‌می‌یابند حتی پیوند‌های خانوادگی هم در نظر سعید برای دوری از آتش‌کشیدن اعتماد تاثیری ندارد. همچنین محسن تاجیک هم برای حق‌خواهی از ارتباطات خانوادگی چشم‌پوشی می‌کند و به‌دنبال حقیقت می‌گردد. البته همه چیز آن‌قدر‌ها هم ساده برگزار نمی‌شود و به مرور بسیاری از روابط و آدم‌های قصه پاسوز این خشم و کینه می‌شوند.

با نگاهی به کلیت این سریال که این شب‌ها آنتن شبکه دو سیما را پر کرده است می‌توان گفت آتش سرد قصه‌ای در هم تنیده از عشق، عاطفه، حرص، طمع و کج‌روی است که سعی دارد از پس ماجرا‌ها همچنان مبلغ نوع خاصی از سبک زندگی برگرفته از آداب ایرانی - اسلامی باشد. هر چند در برخی سکانس‌ها، طراحی شخصیت‌ها و همچنین روند پرداخت قصه، بازنمایی و انتقال ارزش‌های مدنظر سازندگان اثر به شعار نزدیک می‌شود. با این وجود می‌شود گفت، آتش سرد توانسته است مخاطبان را در این مدت با خود همراه کند تا جایی که پیگیر سرنوشت شخصیت‌‎های رنگارنگ سریال از منظر آنچه اصطلاحا سپید، سیاه و خاکستری خوانده می‌شود، باشند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها