رسانه‌ملی حق‌پخش مسابقات جام‌جهانی را خریده است

سلام صداوسیما از دوحه

تولید حاشیه و طراحی هجمه‌ها به رسانه‌ملی و به‌تبع‌آن تلاش برای خلق ناامیدی و بی‌انگیزگی در بطن و متن جامعه گویا پایانی ندارد. تکلیف شبکه‌های معاند برای یاس‌آفرینی که کاملا روشن است، اما در این رابطه گویا برخی رسانه‌های داخلی که از قضا قطب‌نمای خبری خود را بر مدار و تقاطع با رسانه‌های معاند تنظیم کرده‌اند، میداندار شایعه‌سازی شده‌اند.
کد خبر: ۱۳۸۷۵۲۰
نویسنده فاطمه عودباشی - گروه رسانه

جدیدترین این تلاش‌ها را باید انتشار خبری بیان کرد که مدعی شده صداوسیما حق پخش بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ را نخریده و به موجب آن نیز گزارشگران رسانه‌ملی به دوحه اعزام نشده‌اند. شایعه‌ای که نه‌تن‌ها نشانی از بودن برای «هم‌میهن»‌های عزیز ندارد که تو گویی، برای خوشامد طیف‌های داخلی و خارجی طراحی شده که در آستانه اولین مسابقه تیم ملی فوتبال کشورمان، افکارعمومی را در مدار اعتراض قرار دهد.

تلاش شایعه‌سازان و سرقفلی‌داران «دروغ‌ها و هجمه‌ها»، اما درحالی‌است که پیگیری‌های خبرنگار جام جم نشان می‌دهد که حق پخش مسابقات نه‌تن‌ها خریداری شده بلکه گروه‌های اعزامی از شبکه‌های مختلف سیما نیز در قطر مستقر شده‌اند تا از دوحه این رویداد بزرگ جهانی را گزارش کرده و متن و حاشیه‌های فوتبال ناب را به تصویر بکشند. این تلاش‌ها برای پخش رویداد جام‌جهانی درحالی‌است که پیش از این صداوسیما به‌عنوان یار دوازدهم تیم‌ملی اعلام کرده بود که همراه مخاطبان خود بوده و پیش، حین و پس از رقابت‌ها تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها را در قالب‌های مختلف اطلاع‌رسانی می‌کند.

دکتر پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما چندی پیش درخصوص پوشش رسانه‌ای مناسب از روند برگزاری جام‌جهانی قطر، تصریح کرده بود که ویژه‌برنامه‌های متفاوت و متنوع به‌صورت زنده و تولیدی با محوریت تحلیل و بررسی زوایای مختلف برگزاری جام‌جهانی دعوت از کارشناسان و پیشکسوتان این حوزه و همچنین پخش مستند‌های جذاب در تشریح ترکیب، تاریخچه و حواشی تیم‌ها و کشور‌های حاضر در این رویداد بزرگ ورزشی و فوتبالی در دستورکار قرار گرفته است. البته قبل از شروع جام‌جهانی پخش تعدادی از برنامه‌های سیما از جام‌جهانی آغاز شد تا برنامه‌سازان رسانه‌ملی نشان دهند مثل همیشه در صحنه حاضر هستند و قرار است از مهم‌ترین رویداد دنیا که ایران هم در آن هست، سهمی داشته باشند. نکته قابل‌تامل این است که این دوره جام‌جهانی قرار نیست فقط از شبکه سه پخش شود بلکه برخلاف دیگر دوره‌های جام‌جهانی امسال هریک از شبکه‌های سیما به سهم ماموریتی که برای‌شان تعریف شده این دوره از جام‌جهانی را پوشش می‌دهند. همچنین شبکه‌های رادیو هم در این دوره فعال هستند و برنامه‌های متنوعی را از قطر پخش خواهند کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره، راه‌اندازی رادیو جام‌جهانی است که به پوشش این رویداد اختصاص دارد.

خرید حق پخش مسابقات

پخش جام‌جهانی ۲۰۲۲ از شبکه ورزش سیما، یکی از برنامه‌های ویژه رسانه‌ملی است که پخش آن از چندی پیش آغاز شده است. این برنامه با راه‌اندازی چهار استودیو درصدد است آیتم‌های متنوعی را برای مخاطبان از جام‌جهانی روانه آنتن کند. حال برخی رسانه‌ها از روز گذشته خبر‌هایی مبنی بر نخریدن حق پخش مسابقات جام‌جهانی از سوی رسانه‌ملی منتشر کرده‌اند. درحالی‌که برخلاف تصور نویسندگان این رسانه‌ها برنامه‌های شبکه‌های مختلف سیما از قطر پخش می‌شود که نمونه آن پخش ویژه‌برنامه جام‌جهانی ۲۰۲۲ شبکه ورزش است. پوریا ملک‌آبادی، تهیه‌کننده این ویژه‌برنامه به جام‌جم می‌گوید: یکی از استودیو‌های ما در قطر است و تعدادی از اعضا راهی شدند و بقیه هم به گروه ملحق خواهند شد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که ایران حق پخش مسابقات را نخریده است، توضیح می‌دهد: ایران حق پخش مسابقات را خریده است گروه برنامه‌ساز ما در قطر حضور دارند و رویداد‌ها و اتفاقات را از آنجا برای مخاطبان تلویزیون گزارش خواهند کرد. در این میان، اما نامه کارولین گنهتو، معاون مشاورکل شبکه beIN به شبکه تلویزیونی پرشیانا بیانگر آن است که تنها پخش مسابقات جام جهانی در ایران از طریق گروه رسانه‌ای beIN مورد تاکید قرار گرفته و به شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال نیز به‌صراحت هشدار داده شده از هرگونه پخش غیرقانونی یا سایر ارسال‌های فیلم‌های بازی جام‌جهانی ۲۰۲۲ (چه زنده یا با تاخیر یا به صورت گزیده‌ای) و هر گونه برنامه‌سازی یا سایر مطالبی که چنین مواردی را تبلیغ می‌کنند، خودداری کند.

پیش به سوی جام رویایی

بهنام مهدی‌زاده، گزارشگر با انتشار تصویری از آی‌دی کارت خود از قطر در پیامی نوشته: وقتی برای شایعات مجازی وجود ندارد و بعد در ادامه گفته بد نیست بدانید حق پخش تلویزیونی جام‌جهانی۲۰۲۲ قطر به‌صورت رسمی توسط رسانه‌ملی خریده شده و بازی‌ها و آیتم‌های مربوط به برنامه‌سازی جام‌جهانی با بهترین کیفیت روی آنتن می‌رود.

حق پخش از صداوسیمای ایران

متن این نامه به این شرح است:
به شبکه تلویزیونی پرشیانا
آقایان عزیز، توقف و خودداری‌کردن‌-جام‌جهانی فوتبال قطر ۲۰۲۲ ــ نقض حقوق منحصرا متعلق به beIN Media Group براساس توافقنامه بین فیفا و گروه رسانه‌ای beIN، فیفا به گروه رسانه‌ای beIN مجوز حق انحصاری پخش جام‌جهانی فیفا ۲۰۲۲ قطر (جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ به صورت زنده، با تاخیر و با تکرار) را در این بخش داده است، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) از جمله ایران. به اطلاع ما رسیده است که گروه رسانه‌ای پرشیانا قصد دارد از طریق شبکه ورزشی پرشیانای خود در ایران یا با هدف قرار دادن ایران، تصاویری از مسابقات جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ و سایر تصاویر مربوط به جام جهانی فوتبال را پخش کند. شبکه Persiana Sports مجوز (license) نداشته یا به نحوی دیگر مجاز به پخش تصاویر مسابقات جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ (چه به صورت زنده یا با تاخیر یا به صورت گزیده) نیست و هرگونه پخش غیرمجاز حقوق انحصاری اعطا شده به beIN از جمله مواردی را که به beIN اعطا شده است، نقض می‌کند و از جمله حقوقی که به دارنده مجوز فرعی در ایران، صداوسیما یا حقوق جهانی فیفا در رابطه با تمام فیلم‌های سمعی و بصری و سایر حقوق مالکیت معنوی مربوط به‌جام‌جهانی ۲۰۲۲ نقض می‌کند. بر همین اساس به اطلاع شما می‌رسانیم هرگونه پخش این‌گونه فیلم‌های بازی جام‌جهانی ۲۰۲۲ یا با هدف ایران بدون داشتن مجوز‌ها و تاییدیه‌های لازم، نقض صریح و نقض این حقوق انحصاری بوده و خسارت و زیان قابل توجهی را برای beIN به دنبال خواهد داشت. بدین‌وسیله از تلویزیون ایران اینترنشنال درخواست می‌کنیم هرگونه پخش غیرقانونی برنامه‌ریزی شده یا سایر ارسال فیلم‌های بازی جام جهانی ۲۰۲۲) چه زنده یا با تاخیر یا به‌صورت گزیده‌ای و هر گونه برنامه‌سازی یا سایر مطالبی که چنین مواردی را تبلیغ می‌کنند، فوری متوقف و از آن خودداری کند. این به‌عنوان اطلاعیه قانونی برای اطمینان از رعایت فوری شما و جلوگیری از هرگونه اقدام بعدی در این مورد تلقی‌می‌شود. هیچ چیز در این نامه به معنای چشم پوشی صریح یا ضمنی از حقوق یا راه‌حل‌های جبران خسارت beIN نیست، از جمله هر گونه حقوق یا راه حلی در رابطه با نقض که صریحا هم بیان نشده است، چه در حال حاضر و چه در آینده که همه آن‌ها به‌صراحت بیان شده‌اند.

ارادتمند شما، کارولین گنهتو، معاون مشاورکل

سلام صداوسیما از دوحه

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها