براساس آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما مشخص شد

«حکم‌رشد» و «وضعیت‌زرد» در صدر پربیننده‌ها

مرکز تحقیقات صداوسیما در بازه‌های زمانی مختلف اقدام به نظرسنجی سریال‌های نمایشی و برنامه‌های تلویزیونی از مخاطبان این رسانه می‌کند تا سازندگان برنامه‌ها و سریال‌ها با نقاط ضعف‌وقوت آثارشان آشنا شوند.
کد خبر: ۱۳۷۱۶۹۷
نویسنده صدف تهرانی - گروه رسانه

به گزارش جام جم آنلاین، در این بین، برخی برنامه‌ها و مجموعه‌های نمایشی به‌دلیل نقاط قوتی که دارند، بیشتر با مخاطب ارتباط برقرار کرده و مورد توجه‌شان قرار می‌گیرند، اما برخی آثار هم به‌دلیل نقاط‌ضعفی که دارند با استقبال کمتری مواجه می‌شوند. حال مرکز تحقیقات صداوسیما آخرین نظرسنجی خود را که مربوط به نیمه دوم خرداد است، منتشر کرده که در این گزارش به مرور این آثار خواهیم پرداخت.

«حکم‌رشد» روی سکوی اول

نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما نشان می‌دهد از بین سریال‌های جدید پخش‌شده در نیمه دوم خرداد ۱۴۰۱، سریال حکم‌رشد از شبکه سه با ۲۴.۳ درصد، پربیننده‌تر از سایر سریال‌ها بوده است. براساس این نظرسنجی، سریال یادشده رضایت ۷۴درصد بینندگان را در حد زیاد کسب کرده است.

سریال حکم‌رشد به کارگردانی حسن لفافیان و نویسندگی سعید نعمت‌ا... از ۱۷اردیبهشت روی آنتن شبکه سه رفت و داستان سریال از آنجایی شروع می‌شد که یک سرهنگ نیروی انتظامی تصمیم گرفت ریاست کلانتری محل زندگی پسرخاله‌اش که برادر شیری‌اش هم هست را بپذیرد، اما تقریبا تمام اعضای خانواده با این امر مخالف بودند چراکه فکر می‌کردند برادرش که آدم شروری است ممکن است باعث دردسر او شود.

یکی از نکاتی که باعث شد این سریال مورد توجه قرار بگیرد، فیلمنامه سعید نعمت‌ا... بود که این نویسنده و کارگردان همواره آثارش مورد توجه مخاطبان تلویزیون قرار می‌گیرد. در کنار آن مجتبی فلاحی برای نخستین‌بار بود که جلوی دوربین می‌رفت و سریال بازی می‌کرد، توانست نقش اصلی این سریال را به‌خوبی ایفا کند و به قهرمان سریال تبدیل شود و بازی و شخصیتش مورد توجه قرار بگیرد. در این مجموعه بازیگرانی چون: ثریا قاسمی، مه‌لقا باقری، پیام احمدی‌نیا، حمید ابراهیمی، علیرضا مهران، آزیتا ترکاشوند، سیدمهرداد ضیایی و مجید سعیدی ایفای نقش کرده بودند.

«وضعیت‌زرد ۲» روی سکوی دوم

همچنین طبق نظرسنجی صداوسیما سریال «وضعیت‌زرد۲» از شبکه دو با ۵/۹درصد بیننده در رتبه دوم قرار گرفت. این سریال به کارگردانی مجید رستگار که همچنان روی آنتن شبکه دو است داستانش در ادامه فصل یک است که مدتی پیش از شبکه سه پخش شد. این سریال یک طنز سیتکامی است که تماشای آن می‌تواند برای سرگرمی جالب باشد. سیتکام که به آن کمدی موقعیت هم گفته می‌شود شاخه‌ای از طنز است که در آن شخصیت‌های داستان در محل‌های عادی زندگی روزمره مانند محل کار یا سکونت خود حضور دارند، اما رفتار و حرف‌هایشان طنزآلود است. در برخی سریال‌های سیتکام شاهد هستیم روی لحظات کمدی صدای خنده نیز پخش می‌شود و یکی از دلایل توجه مخاطب به این مجموعه همین نکته بوده است.

در فصل اول این سریال با قصه‌ای مواجه شدیم که درباره طراح سانتریفیوژ‌ها بود. در فصل دوم هم ادامه داستان را شاهدیم. در این سریال مهران رجبی، مریم سعادت، زین‌العابدین تقی‌پور، بهار داورزنی، حسام خلیل‌نژاد، آرش ماهان‌کیا و محمد مهدی رضایی و متین پاکزاد (شاگرد خصوصی) و ... به ایفای نقش پرداختند.

«آقای قاضی» روی سکوی سوم

همچنین نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا‌و‌سیما نشان می‌دهد سریال «آقای قاضی» از شبکه دو با ۶.۳ درصد بیننده و همچنین سریال «پلاک ۲» از شبکه دو با ۶.۲درصد و «دهیاری» از شبکه ۵ با ۱.۵درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سریال آقای قاضی، درامی در فضای دادگاه است و همه قسمت‌های آن از موضوعات واقعی اقتباس شده‌اند. این سریال به کارگردانی سجاد مهرگان در ۵۲ قسمت ساخته شده که بیش از ۳۰۰ بازیگر دارد. فیلمنامه‌های این سریال توسط ۱۲نویسنده جوان و با سرپرستی سید‌محمد حسینی به رشته تحریر درآمده است. این سریال با وجود این‌که پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها پخش می‌شود، اما در همین چند قسمت توانست رضایت مخاطبان را به‌دست بیاورد. بهزاد خلج، بازیگر اصلی این مجموعه است که نقش قاضی را ایفا می‌کند و بازی خوبی که در قالب این نقش به مخاطب ارائه داده، آن را دیدنی کرده است.

سریال پلاک دو به تهیه کنندگی مجتبی صدخسروی این روز‌ها از شبکه دوی سیما پخش می‌شود. این سریال با محوریت هوش هیجانی و اجتماعی، نمایشی از چالش‌های یک زوج جوان در ابتدای مسیر زندگی مشترک‌شان است.

آشنایی مردم با هوش اجتماعی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و موثرترین ابزار‌ها در داشتن روابط، زندگی سالم و موفق، دلیل اصلی ایده‌پردازی و ساخت این سریال نمایشی است.

کیمیا گیلانی با سابقه بازی در سریال‌هایی مانند «روز‌های بزرگ»، «افسانه هزار پایان»، «مثل هیچ کس» و محمد پوراکبر با سابقه بازی در سریال‌های «آرام می‌گیریم» و «گسل» بازیگران اصلی این سریال هستند. بازیگرانی همچون جواد انصافی، مریم سرمدی و شهره اشتری مهمان قسمت‌های مختلف این سریال خواهند بود.

پلاک دو در ۵۲قسمت ۲۰دقیقه‌ای از گروه دانش و اقتصاد شبکه دوی سیما پخش می‌شود.
مینی سریال «دهیاری» در ژانر کمدی و درام، محصول ۲۰۲۰ کشور هند است و هنرمندانی همچون جیتندرا کومار، نینا گوپتا، راغوبیر یاداو، بیسواپاتی سرکار، چاندان روی، فیصل مالیک، پوجا سینگ و مبارک خان در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان این سریال مربوط به پسری جوان به نام آبیشک است که تازه مدرک مهندسی خود را گرفته و به علت نبود کار مجبور می‌شود به عنوان مشاور دهیاری در یک روستای دورافتاده مشغول کار شود و این تازه شروع ماجراست.

در این نظر سنجی، میزان بیننده سریال‌های تکراری سیما در نیمه دوم خرداد ۱۴۰۱ نیز بررسی شد. از میان سریال‌های تکراری سریال «ستایش‌۲» از شبکه آی‌فیلم با ۲۲.۸درصد مخاطب، پربیننده‌ترین سریال تکراری بوده است. همچنین ۸۶.۱درصد بینندگان سریال ستایش‌۲ از این سریال در حد زیاد رضایت داشته‌اند.

بر اساس نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما، سریال «از سرنوشت۴» پربیننده‌ترین سریال سیما نیز در نیمه اول خرداد ۱۴۰۱ بوده است. همچنین در همان ظرف زمانی، حکم رشد از شبکه سه با ۲۲.۳درصد بیننده و کسب رضایت ۷۴.۵درصدی آنان و «فرمانروای نقابدار» از شبکه پنج با ۷درصد بیننده در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها