نور تاباندن به خانه
یک راهنمای کاربردی برای خرید آباژور

نور تاباندن به خانه

هر آنچه باید درباره نگهداری و شست‌وشوی چرم بدانید

گران و حساس

وسایل چرم از پرطرفدارترین و البته گران قیمت‌ترین وسایلی است که افراد در پوشش و اکسسوری‌ها از آن استفاده می‌کنند.
وسایل چرم از پرطرفدارترین و البته گران قیمت‌ترین وسایلی است که افراد در پوشش و اکسسوری‌ها از آن استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۵۶۵۵۰

نگهداری از وسایل چرم کمی دشوار است و کوچک‌ترین بی‌احتیاطی در نگهداری از آن، خیلی زود چرم را پوسته‌پوسته کرده و ماندگاری آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. واقعیت این است که رفتار با چرم مانند رفتار با یک موجود زنده است و همان طور که آدم‌ها پیر می‌شوند و اگر به خودشان نرسند، خیلی زود پوست‌شان چروک می‌شود، چرم هم این‌گونه است و باید از آن به دقت مراقبت کرد.

نکات مهم در نگهداری از چرم

هرگز برای تمیز کردن چرم از مواد شوینده و‌شیمیایی استفاده نکنید. حتی برای از بین بردن لکه‌های مقاومی که با آب پاک نمی‌شو‌د، تنها از صابون‌های ملایم کمک بگیرید. در فصول گرم سال که از پوشش‌های چرمی استفاده نمی‌کنید یا این که مدتی، وسایل چرمتان را کنار گذاشته‌اید، حتما آنها را در محیطی خشک و خنک بگذارید.

هیچ وقت چرم را درون کاورها و روکش‌های پلاستیکی قرار ندهید؛ چرا که باعث خراب شدن آن می‌شود. زمانی که چرم را داخل کاورهای پلاستیکی قرار می‌دهید، احتمال تعریق آن وجود دارد و چون چرم در رطوبت کپک‌ می‌زند، وسایل چرمی‌تان از بین می‌رود.

مراقب باشید بافت چرم کشیده نشود. به عنوان مثال، دست‌تان را محکم داخل جیب لباس‌های چرمی قرار ندهید؛ این کار باعث می‌شود جای دست روی لباس باقی بماند.

برای ماندگارتر کردن لباس‌ها و وسایل چرمی وسایل خاصی وجود دارد. به خاطر داشته‌باشید معمولا نگهداری از چرم‌های گاوی، ماری، گوسفندی و ... با هم یکی است اما باز هم هنگام خرید وسایل نگهدارنده آنها دقت کنید؛ چرا که ممکن است برخی ترکیبات شیمیایی تنها در مورد چرم‌های مخصوص کاربرد داشته‌باشد.

وسایل چرم را هرگز در فضاهای گرم و بسته نگذارید. شلوارهایی را که جنس چرم دارند، به گیره‌های لباس آویزان نکنید تا تغییر حالت ندهند.

از گیره‌های لباس پهن و متناسب استفاده کنید تا مانع چروک و کشیده‌شدن آن شود. به خاطر داشته‌باشید هرگز عطر را روی لباس چرم اسپری نکنید. ترکیبات عطر ممکن است برخی مواد روی سطح چرم را در خود حل کرده و باعث خراب شدن چرم ‌شود. اگر کفش چرم دارید و هر از گاهی از آن استفاده می‌کنید، ابتدا آن را درون در یک کیسه پارچه‌ای و سپس داخل جاکفشی بگذارید.

موادی که به ماندگاری چرم کمک می‌کنند

کرم‌های نرم‌کننده: این کرم‌ها حاوی موادی هستند که از خشک و شکننده شدن وسایل و لباس‌های چرمی جلوگیری می‌کنند. یکی از این مواد، «لانولین» موجود در پشم گوسفند است که در تولید این کرم‌های نرم‌کننده استفاده می‌شود.

روغن‌های مخصوص چرم: روغن‌های مخصوص هم جزو مواد ضروری برای نگهداری از چرم هستند. البته عملکرد این روغن‌ها مشابه کرم‌های نرم‌کننده است و کاملا به سلیقه شما بستگی دارد که از کدام یک از آنها برای ماندگارتر کردن چرم استفاده کنید.

واکس چرم: واکس‌های چرم در مقایسه با کرم‌ها و روغن‌ها خیلی اثرگذار نیستند و اثر نرم‌کنندگی آنها موقت است. بهتر است شب‌ها، چرم را واکس بزنید تا صبح به همین شکل بماند و زمان کافی برای جذب شدن داشته‌باشد؛ چرا که چرم تازه واکس خورده، گرد و خاک را زود به خود جذب می‌کند که باعث تیرگی و کدری چرم می‌شود.

وازلین و روغن زیتون: اگر هیچ‌یک از این مواد را در اختیار ندارید، می‌توانید از وازلین برای ماندگارتر کردن چرم استفاده کنید. با استفاده از وازلین، درخشندگی و براقی چرم دوباره بر‌می‌گردد. علاوه بر این، روغن زیتون هم باعث نرم و انعطاف‌پذیری چرم‌ها می‌شود. برای این کار تنها چند قطره روی چرم ریخته و آن را روی سطح پخش کنید.

چرم جیر را چگونه نگهداری کنید؟

جیر، از انواع چرم‌های طبیعی است که لایه نازکی از پوست حیوانات در آن به کار رفته‌است. جیر در مقایسه با چرم بافتی حساس‌تر دارد و شکننده‌تر است. برای تمیزی جیر هرگز استفاده از آب را توصیه نمی‌کنیم. بهتر است از برس یا یک مسواک برای زدودن گرد و خاک و کثیفی‌ها از سطح آن استفاده کنید. پس از آن، تنها از یک دستمال خشک برای پاک کردن جیر کمک بگیرید.

به طورکلی، وسایلی چون کفش جیر به مرور حالت اولیه خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین هنگام خارج کردن پا، از قالب داخل کفش استفاده کنید تا حالت خود را حفظ کند.

از دیگر توصیه‌ها برای تمیز کردن وسایل چرم جیر ، استفاده از پاک کن برای نابودی لکه‌های ایجاد شده روی سطح آن است. هرگز چرم جیر را مانند چرم داخل کاور پلاستیک و در معرض آفتاب قرار ندهید. بهتر است کیسه‌های پارچه‌ای را جایگزین آن کنید.

اگر علاقه‌ای به چرم طبیعی ندارید، چرم مصنوعی گزینه مناسب‌تری است. چرم‌های مصنوعی را هم در معرض نور خورشید قرار ندهید. برای تمیز کردن آن، ابتدا گرد و خاک و کثیفی را با یک پارچه خشک بگیرید سپس شیوه تمیز کردن چرم‌های طبیعی را برای آن به کار ببرید.

نگهداری از کاپشن چرم

ابتدا گرد و خاک و آلودگی‌های روی لباس را بگیرید و بعد پارچه‌ای را در محلول آب و صابونی ملایم فرو برده و آب اضافی آن را بگیرید و سطح کت و کاپشن را با آن تمیز کنید. در انتها هم با پارچه‌ای خشک، کف‌های مانده را از روی لباس پاک کرده و آن را خشک کنید.

کفش‌ های چرم

نگهداری و تمیز کردن کفش‌های چرم به دلیل ارتباط نزدیک‌تری که با گرد و خاک و رطوبت دارند، از اهمیت بالاتری برخوردار است. یکی از بهترین وسیله‌ها برای تمیز کردن کفش‌های چرم، استفاده از دستمال‌های مرطوب است. این دستمال‌ها در کوچه و خیابان به دادتان می‌رسند و با ایجاد کوچک‌ترین لکه روی کفش، می‌توانید با استفاده از آن دستمال مرطوب، لکه را از بین ببرید.

شست‌وشو و نگهداری از چرم‌های طبیعی

از نکات طلایی نگهداری چرم‌های طبیعی، زدودن گرد و خاک از آن است؛ چرا که باقی ماندن گرد و خاک روی چرم، به مرور باعث خراب شدن بافت آن می‌شود.

اگر لکه‌ای روی بافت چرم ایجاد شده و با دستمال خشک پاک نمی‌شود، از کف صابون و یک اسفنج استفاده کنید و آرام روی سطح چرم بکشید تا لکه از بین برود. پس از آن هم با دستمال خشک، آن را خشک کنید. اما اگر لکه ایجاد شده عمیق بود، برای از بین بردن آن تلاش نکنید؛ چرا که این کار باعث آسیب‌دیدگی چرم می‌شود.

شست‌وشو با ماشین لباسشویی

اصولی‌ترین روش شست‌وشوی چرم طبیعی، سپردن آن به خشک‌شویی است. اگر قرار است در خانه آن را بشویید تا حد امکان توصیه می‌کنیم از شست‌وشوی چرم‌های طبیعی در ماشین لباس‌شویی خودداری کنید. در صورت مجبور بودن، دکمه‌ها و زیپ‌های لباس و وسایل را ببندید.

از مایع‌های مخصوص شست‌وشوی چرم استفاده کرده و دمای آب را روی حالت سرد و لباس‌های ظریف بگذارید. هرگز برای خشک کردن لباس‌های چرم از قسمت خشک‌شویی ماشین لباس‌شویی استفاده نکنید و در هوای آزاد بگذارید تا خشک شود.

شست‌وشوی دستی چرم

کمی آب گرم داخل ظرف بریزید و مقداری محلول صابون به آن بیفزایید و ترکیب را هم بزنید. دستمال یا اسفنج نرمی را داخل این محلول خیس کرده و آب اضافی آن را بگیرید و دستمال مرطوب را روی قسمت‌های مختلف لباس‌های چرم بکشید. سپس با دستمالی آغشته به آب، آن را تمیز کنید تا اثری از آب و صابون باقی نماند. سپس بگذارید لباس چرم در هوای آزاد کاملا خشک شود.

جلوگیری از پوسته‌پوسته شدن چرم

چرم‌های طبیعی یا مصنوعی با از دست دادن رطوبت و نرمی، در معرض ترک‌خوردن، پوسته‌شدن و تکه‌تکه شدن قرار می‌گیرند.

سعی کنید برای حفظ این رطوبت، حتما از مرطوب‌کننده‌ها، کرم‌ها و روغن‌های مخصوص چرم استفاده کنید. هرگز چرم را در معرض نور مستقیم خورشید و گرمای زیاد مانند همجواری بخاری، شوفاژ یا باد سشوار قرار ندهید.

اگر آب یا لکه‌ای روی لباس‌ها و وسایل چرمی می‌نشیند، بلافاصله آن را از رسوبات نمکی خلاص کنید. همچنین وسایل چرمی را هم در معرض انواع موادشیمیایی از قبیل حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها قرار ندهید.

ندا اظهری - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها