آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر عدم خطر انتشار تشعشع هسته‌ ای از تاسیسات آسیب دیده اوکراین اعلام کرد که قرار است شورای حکام روزهای آتی نشست اضطراری برگزار کند.
کد خبر: ۱۳۵۶۴۸۰

به گزارش جام جم آنلاین، آژانس بین المللی انرژی اتمی شبانگاه یکشنبه به وقت تهران مدعی شد که به دو تاسیسات اتمی اوکراین خسارت هایی وارد شده، اما خطر انتشار تشعشع هسته‌ای وجود ندارد.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که در روزهای آتی نشست فوق‌العاده شورای حکام خود را برای بحث درباره وضعیت کنونی اوکراین تشکیل می‌دهد.

آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نشست ساعت ۱۱ صبح روز چهارشنبه به وقت محلی در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در «وین» در اتریش آغاز خواهد شد.

در این بیانیه آمده است که «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس، به طور فعال با همه طرف‌های درگیر برای اطمینان از ایمنی و امنیت تاسیسات و مواد هسته‌ای در اوکراین در تماس است.

اوکراین دارای چهار نیروگاه هسته‌ای فعال و همچنین انبارهای زباله‌های هسته‌ای مانند «نیروگاه چرنوبیل» است. این مکان شاهد بدترین حادثه هسته‌ای تاریخ در سال ۱۹۸۶ بود و روز پنجشنبه گذشته به دست نیروهای روسیه افتاد.

مقامات اوکراینی گفتند که سطوح تشعشعات در آنجا پس از تسلط روسیه افزایش یافته، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته که سطح آن پایین است وهیچ خطری برای مردم ایجاد نمی‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه به نقل از اوکراین مدعی شد که موشک‌ها در شبانه روز به محل تاسیسات دفع زباله‌های رادیواکتیو در کی‌یف اصابت کرده‌اند، اما هیچ گزارشی مبنی بر خسارت به ساختمان یا هیچ نشانه‌ای مبنی بر انتشار مواد رادیواکتیو وجود ندارد.

با این وجود، گروسی گفت که چنین حوادثی خطر واقعی را نشان می‌دهد که تاسیسات دارای مواد رادیواکتیو در طول درگیری آسیب ببینند و پیامدهای بالقوه شدیدی برای سلامت انسان و محیط زیست داشته باشند.

وی افزود: «بار دیگر از همه طرف‌ها می‌خواهم که از هرگونه اقدام نظامی یا دیگر اقدامی که می‌تواند امنیت و این تاسیسات را تهدید کند، خودداری کنند.»

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که نظارت بر سطوح تشعشعات در «نیروگاه اتمی چرنوبیل» طبق معمول ادامه دارد و چتربازان روس در حال تامین امنیت آن هستند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «یگان‌های نیروهای هوابرد روسیه، به همراه نیروهای گارد ملی اوکراین، از نیروگاه اتمی چرنوبیل محافظت می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: «کارکنان چرنوبیل به نظارت بر سطوح تشعشعات و خدمات رسانی به طبق معمول ادامه می‌دهند.»

پیش‌تر در اواسط بهمن و در میانه تنش‌های غرب و مسکو بر سر اوکراین، نظامیان اوکراینی رزمایش نظامی تاکتیکی در شهر ممنوعه چرنوبیل و در نزدیکی رآکتور هسته‌ای این شهر برگزار کردند.

این در حالی است که مشاور وزیر کشور اوکراین مدعی شده که نیروهای روس در حال نزدیک شدن به نیروگاه اتمی «زاپوریژا» هستند.

نیروگاه زاپوریژا یکی از چهار نیروگاه اتمی فعال در اوکراین است و ۶ رآکتور دارد که هر کدام با توان هزار مگاوات انرژی تولید می‌کنند.

گفته می‌شود در این نیروگاه اتمی برخی تاسیسات ساخت رمز ارز از سوی دولت اوکراین فعالیت می‌کردند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها