یک راهنمای کاربردی برای خرید آباژور

نور تاباندن به خانه

نورپردازی محیط معمولا آخرین کاری است که باید بعد از اتمام چیدمان دکوراسیون انجام دهید و بسته به سلیقه و نوری که در هر قسمتی از خانه می‌خواهید از لوستر یا آباژور استفاده کنید.
نورپردازی محیط معمولا آخرین کاری است که باید بعد از اتمام چیدمان دکوراسیون انجام دهید و بسته به سلیقه و نوری که در هر قسمتی از خانه می‌خواهید از لوستر یا آباژور استفاده کنید.
کد خبر: ۱۳۵۵۴۹۲

لوسترها معمولا برای محیط‌های بزرگ‌تر بهترین گزینه‌اند اما نورپردازی با آباژور یک اقدام تکمیلی است که هم می‌تواند به زیباترشدن دکوراسیون خانه کمک کند و هم این که نور را در بخشی از خانه متمرکز کند.

نکته‌ای که هنگام خرید باید به آن توجه کنید انتخاب آباژورها از یک سبک است تا باعث شلوغ جلوه‌دادن فضا نشود.

آباژورها انواع و اندازه‌های مختلفی دارند که هر کدام برای هدفی طراحی شده‌اند. خرید و انتخاب این وسیله هم فوت‌و‌فن‌های خودش را دارد که در این مطلب کمی بیشتر با آنها آشنا می‌شویم.

انواع آباژور

آباژور ایستاده: از آباژور ایستاده با توجه به نوع طراحی خاصش‌ می‌توان به‌عنوان تنها منبع نوری در فضا استفاده کرد و نیز با افزودن یک تا دو آباژور رومیزی دیگر می‌توان نورپردازی فضای داخلی پذیرایی را کامل کرد.

آباژورهای رومیزی: معمولا از آباژورهای رومیزی در اتاق‌های‌خواب و اتاق‌کار استفاده می‌کنند. با تنظیم نور این آباژورها و کلا نور کمی که ایجاد می‌کند، می‌توانید فضایی رمانتیک به اتاق دهید.

آباژور پایه‌دار: این نوع آباژورها اندازه‌ای بین ایستاده و رومیزی دارند و می‌توانید از آنها برای بلندتر نشان‌دادن سقف خانه استفاده کنید. معمولا برای تکمیل دکوراسیون کنار آباژورهای پایه‌دار‌ بهتر است یک مبل تک قرار دهید تا با این کار، نور را در قسمتی از خانه متمرکز کرده باشید. با قرار‌دادن آباژور پایه‌دار کنار یک میز کوچک و کتاب‌هایی روی آن‌ می‌توانید فضایی را برای مطالعه ایجاد کنید. اگر به دنبال آباژوری برای پذیرایی هستید، آباژورهای پایه‌دار‌ بهترین گزینه هستند.

توجه به سبک دکوراسیون

آباژورها در مدل‌های مختلف مدرن و کلاسیک تولید می‌شوند پس سعی کنید هنگام خرید به سبک دکوراسیون خانه توجه کنید.

اگر سبک دکوراسیون‌تان مدرن است، آباژوری متناسب با سبک مدرن خریداری کنید. اگر در دکوراسیون منزل بیشتر از رنگ‌های تیره استفاده کرده‌اید، بهتر است نورپردازی فضا را بیشتر کرده و از آباژورهایی با رنگ روشن استفاده کنید.

ترکیب رنگی که با توجه به رنگ بیرونی آباژور به محیط ساطع می‌شود اهمیت بالایی دارد. یعنی اگر از شیدهای رنگی روی آباژور استفاده می‌کنید، توجه کنید که رنگ‌ها روی میزان نور مورد نیازتان تأثیر منفی نگذارد.

نور موردنیاز در دکوراسیون

نور طبیعی بهترین نور است اما فقط در طول روز می‌توانید از آن استفاده کنید، بنابراین می‌توانید با کمک آباژورها بخشی از نور مورد نیازتان را تأمین کنید. در هر قسمتی که می‌خواهید نور بیشتری داشته باشید، می‌توانید از نور متمرکز آباژور بهره ببرید.

یکی دیگر از کاربردهایی که آباژورها دارند این است که می‌توانند تمرکز بیشتری روی جزئیات دکوراسیون‌تان ایجاد کنند.

چنانچه وسایلی از دکوراسیون را روی زمین گذاشته‌اید و می‌خواهید بیشتر دیده شوند از آباژورهایی با نوردهی به سمت پایین استفاده کنید.

اگر می‌خواهید بخشی از دیوار و دکوراسیون روی دیوار را بیشتر نمایان کنید، آباژورهایی استفاده کنید که نور را به سمت دیوار و رو به بالا هدایت می‌کند.

آباژور نزدیک به در ورودی

یکی از گزینه‌هایی که برای قراردادن آباژور در اختیار دارید، گذاشتن آنها نزدیک در ورودی است. از آنجایی که هنگام ورود به یک فضا یا اتاق باید راحت به کلیدهای برق دسترسی پیدا کنید، می‌توانید از آباژورهای ایستاده یا رومیزی استفاده کنید که بتواند نور تنظیم‌شده‌ای برای شما ایجاد کند.

آباژور در پذیرایی

آباژورها همان‌طور که گفتیم‌ برای نورپردازی فرعی به‌کار می‌روند، بنابراین باید در نقاط کانونی دکوراسیون منزل قرار گیرند. یکی از مناسب‌ترین نقاط برای قرار‌دادن آباژور در سالن پذیرایی است. سعی کنید شید آباژور با رنگ به کار رفته در دکوراسیون هماهنگ باشد.

بهتر است آباژور را در این نقاط بگذارید: کنار میز غذاخوری، کنار میز کنسول، بین دو مبل تک در اتاق‌نشیمن، کنار میز تلویزیون، در طرفین مبل سه نفره، گوشه پذیرایی در کنار یک مبل تک و نیز فضاهای نسبتا پرت و گوشه‌ای در پذیرایی.

در اتاق‌ خواب و اتاق‌ کار

از آنجا که معمولا آباژور آخرین منبع نوری است که خاموش می‌شود، بهتر است در اتاق‌خواب یا اتاقی که در آن کار می‌کنید، در نزدیک‌ترین نقطه به تختخواب یا میز کار قرار دهید تا نور در این فضاها متمرکز شود و برای تنظیم نور آن هم به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

برای اتاق‌خواب ارتفاع آباژور اهمیت زیادی دارد به‌گونه‌ای که وقتی روی تخت می‌نشینید یا می‌خوابید، نور مستقیم به چشم‌هایتان نتابد و چشم‌ها آسیب نبیند.

بهترین گزینه برای اتاق‌خواب، آباژورهای رومیزی است که روی پاتختی قرار می‌گیرد. برای اتاق کودک هم بهتر است از آباژورهایی با رنگ‌های شاد و جذاب استفاده کنید.

رنگ مناسب آباژور

رنگ آباژور را با توجه به دکوراسیون انتخاب کنید. می‌توانید رنگی هماهنگ یا حتی متضاد با وسایل اتاق داشته باشید.

اگر می‌خواهید تمرکز زیادی روی آباژور در محیط ایجاد کنید‌ بهتر است از رنگ‌های شاد و پرجنب و جوش استفاده کنید تا به‌خوبی خود را نشان دهد اما به طورکلی اگر برای فضایی به نور بیشتر نیاز دارید، آباژورهای روشن انتخاب کنید که نور بیشتری را به محیط ساطع کند.

اگر هم به دنبال جنبه تزئینی آباژور هستید و نور زیادی برای محیط نیاز ندارید، آباژورهایی با رنگ تیره و مات بهترین گزینه‌اند.

هماهنگی میز و آباژور

بهتر است شکل میز با کلاهک آباژور هماهنگ باشد یعنی اگر کلاهک آباژور گرد است، میز هم بهتر است گرد باشد و اگر کلاهک مستطیلی برای آباژور انتخاب می‌کنید، میز را هم ترجیحا مستطیل انتخاب کنید. علاوه بر آن اندازه میز و آباژور هم باید متناسب با هم باشند یعنی میز نباید کوچک‌تر از آباژور باشد و لبه‌های آباژور از لبه‌های آن بیرون بزند.چون در این صورت ممکن است موقع تردد در اطراف میز آباژور سرنگون شود.

ارتفاع آباژور

مناسب‌ترین اندازه برای ارتفاع آباژور این است که دو سوم ارتفاع پایه را داشته باشد که نه خیلی بلند باشد و نه خیلی کوتاه.

هنگام خرید، توجه کنید که کلاهک و پایه آباژور اندازه استاندارد خاصی ندارند و در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند اما در حالت معمول اندازه کلاهک آباژور باید کمی از پایه بزرگ‌تر باشد.

ندا اظهری - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها