مادرانه‌های پرخاطره
نگاهی به برنامه‌های تلویزیون با محوریت مادران

مادرانه‌های پرخاطره

گفت‌وگو با کارگردان و تهیه کننده برنامه «مهربانو»

مادر بودن منافاتی با موفق بودن ندارد

جامعه ایرانی در این سال‌ها زنان موفق زیادی به خود دیده است که برخی از آنها در گمنامی کامل هستند و هیچ‌گاه از آنها حرفی و سخنی به میان نیامده است. این زنان اثبات کرده‌اند تا چه حد می‌توان در جامعه تأثیرگذار بود و زنان ایرانی تا چه حد در موفقیت‌های جامعه خود مؤثر هستند. برنامه «مهربانو» مستندی است که سراغ این زنان قهرمان رفته تا از زندگی آنها گزارشی تهیه کند که نشان دهد برای رسیدن به مقصد باید از چالش‌ها و سختی‌ها عبور کرد. این مستند قصد دارد از تجربه مادرانی بگوید که با وجود داشتن چند فرزند هیچ‌گاه از رسیدن به آرزوهای خود کوتاه نیامده و توانسته‌اند در کنار همسر و مادر نمونه بودن در شغل خود نیز جزو اولین‌ها باشند و بتوانند خدمتی به جامعه، کشور و مردم خود انجام دهند. این برنامه دو روز در هفته روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود و قصد دارد خود را به‌عنوان یک برند در برنامه‌سازی به اثبات برساند. با مریم پور ابراهیمی، کارگردان و تهیه‌کننده جوان این برنامه گفت‌وگویی داشتیم که می‌خوانید.
کد خبر: ۱۳۵۳۳۱۷

مهربانو، مستندی درباره زنان موفق

مهربانو، مستندی روایت‌گونه از زنان موفق در جامعه است. در ابتدای تولید این برنامه قسمت‌هایی از آن به صورت ترکیبی در استودیو و گزارشی تهیه شده بود که مورد پسند من به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان کار قرار نگرفت و تصمیم گرفتیم این مجموعه را کاملا به صورت گزارشی و روایت‌گونه تولید کنیم. مستند مهربانو سراغ مادرانی رفته که با توجه به مادر چند فرزند بودن، زنانی موفق در کار و حرفه خود هستند. برخی از این زنان نمونه وموفق، یک تولیدگر نمونه‌اند و برخی از آنها هنرمند، ورزشکار و برخی دیگر هم در مشاغل سیاسی فعالیت دارند و موفق هستند. تمام این بانوان موفق چون توانسته‌اند در دو جبهه زندگی زناشویی و مادر بودن و همچنین فعالیت‌های اجتماعی یا حرفه خود موفق باشند، سوژه مهربانو شدند. این همسران، مادران و بانوان نمونه هم در عرصه مادر بودن و هم کار خود افراد موفقی هستند و توانسته‌اند با سعی و تلاش خود را در جایگاه والایی از کار و حرفه‌ای که دارند، قرار دهند.

فرزندآوری مانع رسیدن به رویاهایشان نشد
این مادران چند فرزند دارند اما چند فرزندی نتوانسته مانع رسیدن آنها به رویاهایشان شود. برخی از این مادران که مثلا بیش از سه فرزند دارند، اتفاقا بهتر توانسته‌اند در زندگی زناشویی، کار در خانه و فعالیت اجتماعی خود تعادل برقرار کنند و زنان موفق‌تری بوده‌اند. خیلی وقت‌ها و به اذعان مادرانی که چهار یا پنج فرزند دارند، آنها زنان موفق‌تری در جامعه و خانواده خود هستند. این مادران می‌گویند به دلیل چالش‌هایی که در بزرگ کردن چند فرزند با آن دست و پنجه نرم می‌کردیم، قدرت رهبری و خلاقیت در کار هم افزایش یافته است. حتی آرزوهای آنها بزرگ‌تر شده و توانسته‌اند کارهای بزرگ‌تری انجام دهند.

مادران و همسرانی که فرد موفق جامعه شده‌اند
پیام برنامه مهربانو، فرزندآوری نیست و ما تلاش داشتیم موفقیت مادرانی را به نمایش بگذاریم که شاید در گذشته به آنها می‌گفتند تو یا باید مادر خوبی باشی یا یک فرد موفق در جامعه اما این زنان ثابت کرده‌اند هم مادر و همسر موفقی بوده‌اند و هم توانسته‌اند در جامعه یک فرد موفق باشند. این زنان به اثبات رسانده‌اند مادر بودن منافاتی با یک بانو و فرد موفق ندارد. در برنامه مهربانو سراغ مادرانی رفتیم که سه تا پنج فرزند دارند و در جامعه هم به‌عنوان یک بانوی موفق شناخته می‌شوند. از آنها درباره موفقیت‌شان سؤال کردیم که چگونه می‌شود هم یک مادر مهربان و هم یک بانوی موفق در جامعه بود و خواستیم تجارب این زنان موفق را در اختیار زنان دیگر قرار دهیم.

تمرکز نداشتن در شهر تهران
مهربانو برای مصاحبه‌ها با زنان موفق به چند استان سفر کرده و در تهران متمرکز نبوده است. تیم تولید قوی در پشت‌صحنه این برنامه حضور دارد و برای پیدا کردن سوژه‌ها به استانداری‌ها، وزارتخانه‌ها، اتاق بازرگانی و مراکز مختلف دیگر نامه‌نگاری کردند و از آنها خواستند زنان موفق را به برنامه مهربانو معرفی کنند تا ما بتوانیم از طریق برنامه، این بانوان پرتلاش را به مردم ایران معرفی کنیم. البته در برخی موارد هم از انجمن‌هایی که در امور و حمایت بانوان فعالیت دارند، کمک گرفتیم. چند گروه برای یافتن افرادی که شرایط حضور در برنامه مهربانو را دارند، فعالیت می‌کنند و این بانوان را به برنامه معرفی می‌کنند. بعد از بررسی‌هایی که صورت می‌پذیرد به سراغ ساخت مستند درباره آنها خواهیم رفت.

مادران جوان، سوژه مستند مهربانو
ترجیح برنامه مهر بانو بر این بود که سوژه‌های خود را از بین مادران بین ۲۳تا ۴۰سال انتخاب کند و از زندگی این مادران جوان گزارش و مستند تهیه کند و به تصویر بکشد. خیلی از این بانوان از صفر شروع به فعالیت کرده و مسیری که طی کرده‌اند، مسیر بسیار سختی برای آنها بوده است. این مادران نمونه و زنان موفق حرف را به عمل تبدیل کردند و به اثبات رساندند که با وجود موانع و مشکلات می‌شود به آرزوهای بزرگ فکر کرد و به آنها دست یافت. این بانوان می‌توانند برای همه زنان ایران الگو و الهام‌بخش باشند.

هر برنامه، یک بانوی موفق
برنامه مهربانو، کاملا مستند است و در هر قسمت برشی از یک مادر، همسر و یک زن موفق را به تصویر کشیده است. این برنامه سعی دارد دستاوردهای این زنان موفق را با روایت خودشان به صورت یک مستند کوتاه روایت و از این بانوان تقدیر کند.

انتخاب اسم براساس مضمون
مهربانو در فصل اول شامل ۲۶قسمت ۲۵دقیقه‌ای است که حدود ۲۰قسمت آن تولید شده و شش قسمت باقی مانده است. این برنامه دو روز در هفته روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه ساعت ۱۶ پخش می‌شود و بازپخش آن در روزهای شنبه و دوشنبه ساعت ۱۳و۳۰دقیقه روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود. اسم این مجموعه هم بر اساس مضمون آن انتخاب شده و به مادرانی می‌پردازد که در کنار مهر مادری، بانوی موفقی هم هستند.

ساخت فصل دوم بنا بر نظر سازمان
صحبت‌هایی با مدیرگروه اجتماعی شبکه پنج شده تا در صورت صلاحدید و امکان، فصل دوم این برنامه هم تولید شود. قصد ما این است که برنامه مهربانو را تا برند شدن پیش ببریم و بتوانیم یکی از برنامه‌های موفق شبکه پنج و رسانه‌ملی در امور زنان ایران زمین باشیم. همچنین از مخاطبان می‌خواهیم ما را در صفحات اجتماعی به نشانی mehrbanootv۵@دنبال کنند و اگر مادر و بانوی موفقی را در نزدیکی خود می‌شناسند با برنامه مهربانو معرفی کنند.

احمدرضا معراجی - رسانه / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها