«نسل به نسل در پناهت هستیم» شعار امسال

ویژه برنامه های تلویزیون در محرم اعلام شد

دبیر شورای معارف سیما «نسل به نسل در پناهت هستیم» را شعار سیما برای ماه محرم ۱۴۰۰ دانست و گفت: هدف و برنامه اصلی این شعار تربیت نسل حسینی و توجه به ابعاد مختلف و اهمیت خانواده است.
کد خبر: ۱۳۳۰۸۹۱

به گزارش جام جم آنلاین، «جواد شیخ اکبری»، دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن و معارف در نشست خبری معرفی برنامه های سیما در محرم ۱۴۰۰ که به صورت مجازی برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار این روز رو به تمامی خبرنگاران تبریک گفت و افزود: ارزو می کنم در راستای رسالتی که در حوزه نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع) بر عهده دارید بتوانید بیشتر از گذشته با موفقیت و اثر گذاری بیشتر عمل کنید.

شیخ اکبری همچنین روز 18 مرداد را که روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم نامگذاری شده است را در ابتدای این نشست گرامی داشت.

دبیر شورای معارف سیما به تشریح نحوه برنامه ریزی و برنامه هایی که در سیمای جمهوری اسلامی ایران همزمان با دهه اول محرم بر روی آنتن می رود پرداخت و گفت: امسال ماه محرم ویژگی های زیادی دارد مهمترین عامل تاثیر گذار بر نوع برنامه ریزی ما در ماه محرم شرایط کرونا و قرار گیری در پیک پنجم که بر کشور حاکم است می باشد و این مسئله در برنامه ریزی ونوع پوشش رسانه ملی در این ایام اثر گذار است.

شیخ اکبری با اشاره به شرایط کرونایی جامعه گفت: به گونه ای در سیما برنامه ریزی کرده ایم تا مردمی که نمی توانند در مراسم های مذهبی و هیئات شرکت کنند از ظرفیت سیما استفاده نمایند.

وی به بیان محورهای مهمی که از نظر محتوایی در شبکه های سیما مورد توجه قرار گرفته پرداخت و گفت: بحث اول تعظیم شعائر حسینی است که ریشه قرآنی دارد و به آیه 32 سوره حج «ذلِکَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» اشاره دارد و این مسئله موضوع اصلی و مهم در تولید برنامه در سیما می باشد.

دبیر شورای معارف سیما تاکید کرد: تواصی به حق و تواصی به صبر و همچنین توجه به امر به معروف و نهی از منکر محور محتوایی بعدی است که در برنامه ریزی های سیما به آن توجه شده است. وی ادامه داد: ظلم ستیزی و مبارزه با استکبار در فرهنگ عاشورا دیگر محور برنامه سازی در رسانه ملی است.

دبیر شورای معارف سیما افزود: نسل به نسل در پناهت هستیم، شعار سیما برای ماه محرم 1400 است که هدف و برنامه اصلی آن تربیت نسل حسینی و توجه به ابعاد مختلف و اهمیت خانواده می باشد.

شیخ اکبری با اشاره به ایجاد پویش های مختلف در رسانه ملی در ایام ماه محرم گفت: پویش «نذر حسین» با توجه به شرایط کرونایی جامعه و لزوم هدایت نذورات مردمی به سمت خانواده های کم بضاعت و بی بضاعت در رسانه ملی تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: پویش هر خانه یک حسینیه با هدف نصب پرچم و سیاهپوش کردن خانه ها با استفاده از ظرفیت مردمی یکی دیگر از پویش های تعریف شده در رسانه ملی است.

شیخ اکبری ادامه داد: با هدف الگوسازی برای هیئات مذهبی، رسانه ملی به معرفی هیئت تراز پرداخته است. همچنین توجه به تلاوت قرآن در آغاز مراسم های مذهبی از دیگر موضوعاتی است که مورد توجه رسانه ملی در معرفی هیئت های تراز می باشد. مساجد و هیئت ها همواره در بحث کمک های مومنانه پیشتاز بوده اند و امیدواریم از فرصت دهه اول محرم در راستای کمک مومنانه و انعکاس آن در رسانه ملی استفاده و بهره کافی برده شود.

دبیر شورای معارف سیما خاطرنشان کرد: نکته بعدی استفاده از ظرفیت مداحان استانی سراسر کشور در سیما و معرفی چهره های جدید در حوزه مرثیه خوانی است که به حمدالله سال گذشته 96 مداح و سخنران جدید بر روی آنتن سیما معرفی شدند و با توجه به نظرسنجی های مرکز پژوهش های صدا و سیما 50 درصد مداحی ها و 35 درصد سخنرانی ها مورد توجه مخاطبان رسانه ملی قرار گرفته بودند.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما افزود: حسینیه تلویزیونی ایران به دلیل شرایط کرونایی تجربه موفقی از سال گذشته در رسانه ملی ایجاد کرد. امسال نیز این حسینیه در ساعات مختلف از شبکه های مختلف سیما پخش می شود و در حسینیه ای به وسعت ایران شبکه های سینما تبدیل به حسینیه می شوند. برنامه های این حسینیه از ساعت شش صبح آغاز و تا یک بامداد ادامه دارد. تا مخاطبان بتوانند بر اساس جدول اعلامی هر یک از شبکه ها مخاطب حسینیه تلویزیونی ایران باشند. وی گفت: طبیعتا وظیفه سیما در این شرایط کرونایی فراهم کردن فضایی برای بهره مندی مردم جامعه از برنامه های مذهبی است.

دبیر شورای معارف سیما با اشاره به برنامه های محوری رسانه ملی در دهه اول محرم گفت: برنامه ریزی هایی برای انعکاس شور و شعور حسینی در روز عاشورا و تاسوعا صورت گرفت تا در اقصی نقاط ایران مراسم عزاداری به تصویر کشیده شود.

وی گفت: پویش با قرآن با حسین یکی از برنامه های این ایام می باشد که به خواندن قرآن و انس با این کتاب آسمانی توجه دارد چرا که ابا عبدالله الحسین (ع) با هدف فرهنگ سازی انس بیشتر با قرآن قیام کردند و این پویش با هدف قرائت قرآن در همه هیئات برگزار می شود. همزمان با این پویش یک محفل قرآنی به صورت زنده تا سحر در شبکه قرآن برگزار می شود.

وی ادامه داد: پوشش نماز ظهر عاشورا و مراسم هایی چون شیرخوارگان حسینی و احلا من العسل با برنامه ریزی های شبکه های سیما انجام خواهد شد البته محور اصلی همایش شیرخوارگان شبکه دو خواهد بود و شبکه های دیگر بخش هایی از آن را پوشش می دهند.

شیخ اکبری به تشریح برخی از برنامه های اصلی و کلی شبکه های سیما در ایام محرم پرداخت و گفت: شبکه یک سیما با ویژه برنامه حسینیه تلویزیونی ایران هر روز ساعت 17 و 30 دقیقه سخنرانی حجت الاسلام عالی را پخش می کند. همچنین برنامه شامگاهی این شبکه برنامه این شب هاست که به موضوع معارف عاشورایی می پردازد. برنامه محوری شبکه یک حسینیه تلویزیونی ایران است که به پوشش مراسم های هیئات مذهبی می پردازد. برنامه سریالیست هم به بررسی سریال های محرمی سیما اختصاص دارد.

شیخ اکبری گفت: شبکه دو سیما در یک مستند 17 قسمتی با عنوان یک قرن با حسین به بررسی تاریخ عزاداری و آیین های عزاداری در یک قرن گذشته حول محور عاشورا می پردازد. همچنین مستند صادق الوعد در حوزه آیین های عزاداری در اردبیل در این ایام از شبکه دو سیما پخش می شود و برنامه زنده دیگری نیز از کربلای معلی با اجرای صابر خراسانی و سخنرانی حجت الاسلام انصاریان هر روز به روی آنتن شبکه دو سیما می رود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه در آستان خورشید به صورت زنده از شبکه سوم سیما از کربلای معلی هر روزه پخش خواهد شد. همچنین برنامه تکیه که به پوشش هیئت های سراسر کشور می پردازد به همراه موکب ثارالله و مستند ادب حضور از دیگر برنامه های شبکه چهار سیما در کنار ویژه برنامه حسینیه ای به وسعت ایران هستند.

وی خاطرنشان کرد: شبکه چهار به عنوان شبکه فرهیختگان هر شب ساعت 23 با موضوع بنی امیه برنامه سوره را به روی آنتن شبکه می فرستد. برنامه سرگذشت با اجرای ساعد باقری و برنامه تکیه هنر به موضوع هنرمندان و عاشورا در این شبکه می پردازد. ویژه برنامه نغمه های عاشورایی به معرفی 10 مداح شاخص در استان ها می پردازد.

شیخ اکبری به تشریح برنامه های شبکه پنجم سیما پرداخت و گفت: مستند تک قسمتی در خصوص جریان های انحرافی در حوزه عزاداری سیدالشهداء یکی از ویژه برنامه های شبکه پنج سیما می باشد. حسینیه تلویزیونی ایران در شبکه پنج با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و مداحی حسین سازور ساعت 16 از این شبکه به روی آنتن می رود.

وی گفت: بفرمایید روضه و ویژه برنامه ای در خصوص امر به معروف و نهی از منکر و نواهای عاشورایی از برنامه های شبکه آموزش در ایام محرم 1400 هستند. بررسی خدمات اجتماعی هیئات مذهبی در مستندی با عنوان هیئت در ایام محرم از شبکه مستند پخش می شود. همچنین ویژه برنامه با حسین حرف بزن در 10 قسمت 30 دقیقه ای از شبکه نسیم به روی آنتن می رود و ویژه برنامه مثل قاسم از شبکه امید همزمان با محرم امسال پخش می شود.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها